Har jag förstört henne? :/

Sv: Har jag förstört henne? :/

Min häst har blivit helt odräglig!
Hon blir 6 i år och jag har haft henne i ca 5 månader.
Hon är hyperaktiv och hon är mer eller mindre som en gummiboll när man rider.
I stallet skrapar hon med hoven så fort hon inte ser mig, när man ska sadla står hon och hugger i luften ( som tur är).
Det går inte att rida henne själv längre då hon stannar och vägrar gå och backar ,möjligtvis kan man gå men då får man nästan dra med sig henne.

Igår gick hon iväg när jag skulle ta in henne och försökte springa ( inte så lätt i hagen) iväg:cool:

Hon har vart så här i ca 2 vecka och orkar snart inte med henne mer. Antar att felet ligger hos mig men jag vet inte va tusan ajg ska göra:crazy: Jag mår verkligen PISS av det här och har bara lust att hon ska försvinna ( :o )Jag får tvinga mig i väg till stallet varje dag och tvinga mig att rida å bråka med henne.
Hon har stått i en vecka och skrittats lite i en vecka innan detta.
Eftersom att hon är så himla pigg nu vet jag inte om jag ska låta henne vila ännu mer eller inte:crazy:

Ni som har så underbara och snälla hästar som verkar älska er, hur tusan gör ni ?!

:o

Går hon i en stor hage, där hon får chans att "verkligen känna sig som en häst" (fel ordval) Brukar du mata henne mycket ur händerna?
detta brukar ju leda till att hästen blir rastlös när den inte får något, och bara kräver mat... hugger i luften osv. Står hon inne en stor del avv dagen, eller får hon vara ute mkt med "polarna"? Vet du hur de förra ägarna tränade henne, gör ni på samma sätt, har ni använt samma kommandon på henne, annars är det självklart att hon blir mycket förvirrad...

Försök att inte ge upp (lätt för mig att säga, I know) försök att tillbringa tid med henne, massera henne, pyssla lite, stå bara och borsta så att hon tycker att det är skönt. Tänk bara på att vara konsekvent, har du sagt åt henne något då gör hon inte så, aldrig. Att jobba henne från marken för att bli av med överskotts energin är inte att skjuta upp någonting, det är väl mycket bättre än att det händet en olycka pga att hästen är överpigg när man rider? Ta hjälp av någon duktig tränare, att träna NH är jättebra mot sådana här problem!! :idea: Om du vet att det tex aldrig kommer gå bra att göra en bakdelsvändning, så gör det inte utan gå tillbaka ett steg! Det är viktigt att man alltid lyckas när man gör något nytt, så att hon tycker att det är kul, och att man aldrig kräver för mycket.

Lycka till!! :rofl:
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Ta inga strider du inte klarar och vänta med några tills hon är avrastad och igång.

Ang rida ut är det typiskt att hon tar över där när du backar, rid ut med andra så hon blir trött några gånger innan du provar igen.
Och på ridbanan.

Detta är i mina ögon att skjuta upp problemen ist för att ta tag i dom med en gång. Men det är bara min åsikt, självklart ska man göra det som känns mest rätt för en själv och sin häst.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

VEm pratar om att skjuta upp nåt? Jag tror inte du riktigt förstår mitt svar, men om du läser igen och sen frågar om det du inte förstår kanske vi kan reda ut det

Håller med du. Ffa ska man inte skapa problem som man inte har. Är hästen odräglig för att den inte är motionerad måste man låta den röra på sig mer, och i början utan ryttare. Det finns ingen som "uppfostrar" en häst som har stått i en vecka och som gillar att bralla runt. Strunt samma om även en häst med överskottsenergi ska sköta sig. I första hand gäller det att lära sig att hantera en häst som INTE har överskottsenergi och få det att fungera.

Jag gör alltid så när mitt sto surnar till. Med mer regelbundet arbete och lirkande brukar det mesta lösa sig. Det gäller särskilt med unga hästar som inte riktigt vet hur de ska bete sig i alla lägen.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Då har vi helt olika syn på det, men alla kan ju inte tycka lika om allting :)

Ja, så är det nog. Sedan kanske du har andra referensramar som fjordingägare, stora halvblod på 170 cm är trots allt en annan sak (även om jag inte vet storleken på TS häst). Att leka ledare om man inte vet vad man gör är farligt och att utsätta sig för onödiga risker, det gäller att vara lyhörd där.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Hade min foderhäst hemma i några månader innan hon började testa mig, så som din gör. Vägrade lämna stallet själv, backade, sparkade, stod på bakbenen etc. Jag fick använda hjärnan för hon var verkligen odräglig ett tag, kunde hålla på en timme med att försöka få henne att gå framåt utan resultat. Jag satte på henne en gouge, så att hon inte kunde dansa på bakbenen. När hon började krångla och jag inte fick rätt på det ledde jag henne (även det var mkt svårt, hon försökte skala av mig mot ett träd :mad: ) ner för en brant nedförsbacke. När hon sedan skulle backa för att komma undan och djävlas hade hon en brant uppförsbacke bakom sig och den var tydligen inte så kul att backa upp för baklänges så hon gav sig :idea: Nu testar hon ibland bara, genom att stanna, men går alltid fram när jag trycker på henne. När hon slutade dumma sig ute fick hon en välförtjänt vila.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har jag förstört henne? :/

Kan ju tillägga att så fort hon gjorde minsta sak bra gav jag mkt uppmuntran, hon skulle tycka att det var roligt att vara duktig. Klappar, låta glad och framför allt, vara avspänd och lugn som om det inte fanns ett bekymmer i världen ;)
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

ja hon testar nog bara.Jag har en som e pigg.ó henne kör jag i rundkorallen lös för o få bort negativ energi o d stärker samtidigt ledarrollen.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Ja, så är det nog. Sedan kanske du har andra referensramar som fjordingägare, stora halvblod på 170 cm är trots allt en annan sak (även om jag inte vet storleken på TS häst). Att leka ledare om man inte vet vad man gör är farligt och att utsätta sig för onödiga risker, det gäller att vara lyhörd där.

Se till så att du vet vad du gör då!:angel: Gäller ju inom all hästhantering... Och är man inte ledare är det DÅ det bli farligt.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Ja, så är det nog. Sedan kanske du har andra referensramar som fjordingägare, stora halvblod på 170 cm är trots allt en annan sak (även om jag inte vet storleken på TS häst). Att leka ledare om man inte vet vad man gör är farligt och att utsätta sig för onödiga risker, det gäller att vara lyhörd där.

Ett halvblod är inte farligare än en fjording (eller någon annan ras för den delen), det ligger helt i hanteringen av individen.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Det går inte att rida henne själv längre då hon stannar och vägrar gå och backar ,möjligtvis kan man gå men då får man nästan dra med sig henne.

Prova att gå ut på promenader med henne och börjar hon backa då,
så fortsätt att backa henne. Backa tills hon har tröttnat och inte vill
mer, och då backar du henne en bra bit till. Då kommer hon förmodligen
vilja gå framåt. Upprepa samma sak så fort hon börjar backa igen.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Hej, jag hade samma problem när jag köpte min grabb, han var 6 år och f.d travare som stått några mnd från full kondition till noll motion.

Han var en ängel dom första tre mnd, sen började h..vete på denna jord. Han frös fast i backen, vägra gå inn i stallen, sprang ifrån mig i hagen, stack med mig på ryggen och spratt runt som en gummiboll.:bump:

Det var gränsfall på att jag lämnade tillbaka honom, jag mådde skit och fick ont i magen varje gång jag skulle till stallet. Det var inte så här jag hade tänkt mig att det skulle vara....
Pratade med tidigare ägare som gav mig tlf till en NH tränare som han tidigare stått hos då han inte längre är körbar, orsak? har inte fått nått klart svar på det.
För mig/oss var det bortkastat då jag inte hade koll på träningsmetoderna och dårligt med förklaring av tränaren.

Jag bröt nästan ihop på stallmöte och hela stallen engasjerade sig.
Halvt finska som jag är, så flög fan :devil: i mig och med hjälp av alla på stallen och min sisu/insatsvilja. Ja, jag måste skena benen av mig i hagen(fick knall kondis) :rofl: ville han springa nog sjutton skulle han få springa...längsta tiden jag har användt på jagningen är 3,5 timmar. När han vägrade gå in i stallen sto jag i andra ändan med stramt grimskaf så fort han gav minsta vink om att ge sig så slakade jag av, tror jag sto 2 timmar en gång i över 20 minus. Men in kom han.
Han är fortfarande en självständig häst, men nu samarbetar vi.:bow:
Som så många andra har svarat: Ledarskap

Summa summarum för oss var att jag inte litade och var trygg på honom något som gjorde honom osäker på mig och där var vi igång med den onda cirkeln.
Ge inte upp och ta emot hjälp av andra.

Lycka till!!
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Jag undrar varför vet ordinerat vila från början? -är problemet verkligen löst? Hästar som hugger i luften när de sadlas brukar inte göra det för att jäklas - utan för att något är fel! -Sadeln eller ryggen - eller ofta bägge.... -Ston i synnerhet kan bli riktigt tjuriga när matte/husse inte LYSSNAR! Finns det inte någon duktig hästmänniska i närheten som kan hjälpa dig? Att låta någon NH-snubbe "tukta" hästen hjälper nog bara mot "symptomen" tyvärr
Lycka till!
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Ja, så är det nog. Sedan kanske du har andra referensramar som fjordingägare, stora halvblod på 170 cm är trots allt en annan sak (även om jag inte vet storleken på TS häst). Att leka ledare om man inte vet vad man gör är farligt och att utsätta sig för onödiga risker, det gäller att vara lyhörd där.

Varför skulle ett halvblod som stegrar sig eller springer ned en vara farligare än en fjording som gör det samma? :confused:
Jag tror knappast att fjordingens hovar är mjukare eller att 200 kg extra spelar någon som helst roll om man redan blir nedsprungen av flera hundra kilo. :smirk:
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Ett halvblod är inte farligare än en fjording (eller någon annan ras för den delen) ...

Tänker inte lägga mig i diskussionen egentligen, då det jag håller med om redan är skrivet, men jag måste bara säga att påståendet att alla hästar är lika "farliga" inte riktigt stämmer överens med verkligheten.

För det första så är det HELT olika temperament på raserna i fråga (halvblod och fjording), det är fel att ens jämföra de två.
För det andra så är en shettis på bakbenen faktist inte lika illa som ett halvblod på 170+ på bakbenen.
För det tredje, gällande det Heulwen skrev, så jo, 200kg gör en j***a skillnad om man hamnar under.
Med det sagt så gör det troligen fortfarande ruskigt ont att bli tacklad av en lättare häst (typ fjording).

Det finns inget enkelt ja eller nej på påståendet, visst hänger allt på individen och på träning/uppfostran, men faktum är i slutänden, att djur, precis som barn och tortyroffer, blir bra mycket lättare att få dit man vill om de är lite uttröttade först, det vet varenda barnvakt ;)

// Mvh ~ Jenny
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Det är inte så lätt att springa en häst trött, men busandet kan kanske bli mindre.
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Se till så att du vet vad du gör då!:angel: Gäller ju inom all hästhantering... Och är man inte ledare är det DÅ det bli farligt.

Vet inte varför du riktade inlägget till mig. Det var ett råd till TS. Sedan börjar jag bli lite trött på allt detta ledar-snack. Allt handlar inte om hierarki i hästens värld. Du kan vara ledare, men hästen kan lik förbannat fara i luften, busa, bli rädd osv osv. Jag känner en hel del proffs som rider in unga hästar och ingen av dem utmanar någonsin ödet på en häst som har vilat under en vecka. Det är helt enkelt väldigt korkat.

Och sedan, raser är olika, särskilt med avseende på temperament, som någon redan klokt har påpekat, även om det finns individuella skillnader. Det är väldigt lätt att vara kaxig när man har en mindre, lugnare häst. Det har jag också haft. Det är j-la skillnad att ha ett brallande fullblod/halvblod - eller helt enkelt en modern sporthäst avlad för att nerv - med överskottsenergi och tio centimeter mer att hantera/ramla av från. Då tar man inga risker!
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Tänker inte lägga mig i diskussionen egentligen, då det jag håller med om redan är skrivet, men jag måste bara säga att påståendet att alla hästar är lika "farliga" inte riktigt stämmer överens med verkligheten.

För det första så är det HELT olika temperament på raserna i fråga (halvblod och fjording), det är fel att ens jämföra de två.
För det andra så är en shettis på bakbenen faktist inte lika illa som ett halvblod på 170+ på bakbenen.
För det tredje, gällande det Heulwen skrev, så jo, 200kg gör en j***a skillnad om man hamnar under.
Med det sagt så gör det troligen fortfarande ruskigt ont att bli tacklad av en lättare häst (typ fjording).

Det finns inget enkelt ja eller nej på påståendet, visst hänger allt på individen och på träning/uppfostran, men faktum är i slutänden, att djur, precis som barn och tortyroffer, blir bra mycket lättare att få dit man vill om de är lite uttröttade först, det vet varenda barnvakt ;)
// Mvh ~ Jenny

Så du tror inte att en spark i huvudet från en fjording kan vara lika dödlig som en spark från ett halvblod? Jag har haft hand om både halvblod och andra raser som har varit betydligt lättare att "tygla" än vissa fjordingar, så det har ingenting att göra med vad det är för ras, bara på hur den enskilda individen är funtad.

Det sista du skrev är i mina ögon så fel att det tänker jag inte ens kommentera, men alla gör väl på olika sätt för att få "pli" på sina hästar...
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Alla har väl helt enkelt olka syn på vad "hästhantering" innebär. Bara för att folk är proffs (=känar pengar på det dom gör) så betyder inte det att dom har god hand med hästar. Vem som helst kan rida in en häst om man först springer den trött för att den inte ska bråka, jag tycker bara det är fel väg att gå. Men som sagt, alla gör vi olika...
 
Sv: Har jag förstört henne? :/

Tack för Alla svar :) :bow:

Har pratat med lite bekanta, så ja hon testar mig nog bara, får väl stå ut med henne då hon är en jädrans fin häst :angel: :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 086
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp