Har jag allt jag behöver?

Bellini

Trådstartare
Jag är (som många nog redan vet) helt nybörjare på det här med avel. Nu har jag en fråga, har jag allt man behöver inför fölningen?

Det jag har är:
Nappflaska
Grimma
Jodopax
Plastmuggar (till jodopaxen så man kan doppa naveln i)
Bomull
Sax
Telefonnummer till alla jour vet i närheten + strömsholm

Är det något mer jag behöver?

Sv: Har jag allt jag behöver?

Tack Sarex och CK för tipsen ;), det behövs nog i mängder! Får ringa och kolla med apoteket så att de beställer hem ordentligt med piller! :D

Å godis till mamma häst.......
Sen har du nog allt:)

Det här har väl inte om utrustning att göra men är ett bra sätt att vara förberedd på:

Jag tipsar om att hålla naglarna kortkippta! Jag har stått några gånger vid fellägen där jag bara måste in och rätta till något, och så skall naglarna klippas först. Det är otroligt svårt när man är skakis i en stressad situation och tar onödigt lång tid. Så numera har jag alltid kortkorta naglar under fölsäsongen.

(inte så att jag är nagelfreak annars utan de bara växer)

Tack för tipset! Det ska jag absolut göra! Nu tror jag inte att jag kan rätta till något svårare felläge direkt, men har hört att man kan pressa tillbaka fölungen lite om benen inte ligger som de ska...

Jag har alltid plasthandskar på vid all kontakt med födande djur. Som moflo säger bör naglarna vara kortklippta men jag skulle också säga med handske på, även om naglarna är kortklippta (i första hand för att inte rivas) så finns det ett gäng bakterier under dom, dessutom är ju risken att göra illa någon med naglarna nästan obefintlig när man har lite latex på dom :laugh:

Jag kom på att en lite mindre skål att mjölka ur i inte är så dumt att ha till hands om man skulle behöva hjälpa till med matningen. Lite lättare än att mjölka ur direkt i nappflaskan om man inte är så van.

Tackar så mycket för tipsen! :laugh:
Det är så otroligt värdefull för mig!

Ush vad mycket jag har missat! :o

Räcker det om handuken är tvättad eller ska den vara desinficerad också?

Mer påminneler välkommnas! Har gärna ett helt flyttlass med mig!

Det räcker med en ren handuk modell större. Behövs den inte till fölet kan den vara bra att ha själv om man behöver torka av sig.
Ett tips!
Ta en gammal väl använd handuk. Dels för att den då är mjukare och dels för att det kan bli väldigt kladdigt. Då kan man kastade efteråt istället för att tvätta den.

Inför min första fölning samlade kollegor ihop sina gamla urtvättade och nötta handdukar åt mig! Jättemjuka och användbara!

Jag är (som många nog redan vet) helt nybörjare på det här med avel. Nu har jag en fråga, har jag allt man behöver inför fölningen?

Det jag har är:
Nappflaska
Grimma
Jodopax
Plastmuggar (till jodopaxen så man kan doppa naveln i)
Bomull
Sax
Telefonnummer till alla jour vet i närheten + strömsholm

Är det något mer jag behöver?

¤ Handdukar.
¤ Balsnören el dyl, för uppbindning av efterbörden om den inte släpper.
¤ Hink att lägga efterböden i, så att du kan lägga ut den riktig för att kunna se om den är hel.
¤ Lactacyd tvål, att kunna tvätta stoet ren med när allt är avklarat.
¤ Barnlaxerings medel, för första träckavgången, om du måste hjälpa fölet.
¤ Febertermometer.
¤ Glidslem, om du blir tvungen att hjälpa till att dra ut fölet.

Kaffe, tålamod, och en nypa lugn.

bröstpump om du behöver mjölka, går lite fortare än för hand. lycka till

....och en SKÖN säng eller madrass eller nått, om du nu ska sova i stallet, jag låg på en hård och knöglig tältsäng, det var hemskt :crazy: Inte för man kan sova så mkt men endå. Och datorn med trådlöst bredband så du kan höra av dej så fort den är född :idea: hehe :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 782
Senast: Johanna1988
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 689
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI