Har han fått patellaupphakning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Isislover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 312
I

Isislover

Idag har jag haft tid att observera vår ponny i hagen en längre tid. Ibland så är han tokhalt på höger bak. Dvs han sätter bara ner tån och hoppar fram för att undvika att belasta h bak. Nästa sekund är han helt ohalt och busar och far. Har har fått patellaupphakning? Lillis fyller 2 i maj och jag har haft honom i 3 veckor. Killarna busar rejält i hagen, så jag inser ju att han gott och väl kan ha gjort illa sig, men då tycker jag att hältan skulle vara konstant? Har ni någon erfarenhet av detta?

Sv: Har han fått patellaupphakning?

Ingen som har erfarenhet av samma sak?

En häst behöver inte vara konstant halt för att ha en skada.
Jag skulle ta hästen till en veterinär för kontroll.

Min häst har uppvisat liknande symtom där jag misstänkte någon slags upphakning och det visade sig att det var en fraktur.

Vid patellaupphakning blir benet helt rakt och hoven släpar i backen, de liksom viker in kotleden. Det är ju en ganska typisk ställning som är lätt att känna igen. Om det kommer och går kanske det är en skada av annat slag.

Min gjorde exakt samma. Det visade sig att hon hade grova pålagringar i bakknäna!
Så ta ut en vet som får kolla igenom alt röntga så får du garanterat de bästa svaret.

Min häst med patellaupphakning snubblade liksom bara till, så de behöver inte låsa benet helt.

Tack för era svar!
Ja när jag senare läste på om patellaupphakning, så kändes det inte helt rätt med tanke på att han ju faktiskt böjde benet. Idag har pålle sett helt fräsh ut igen, så han måste ha stukat till sig eller något sådant. Killarna är riktigt stökiga i hagen, så jag är snarare förvånad över att de inte gjort sig mer illa än de har... Jag avvaktar och ser om det håller i sig eller ej.

Liknande trådar

Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
588
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 138
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 240
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka