har en veterinär rätt att neka klient?

urkella

Trådstartare
Ja som rubriken låter, har de det?
Detta hände min syster förra året. Hon hade bokat en kastrering på sin ponny men dagen innan ringde vet. och sa att hon inte kommer då hon hört att jag, inte syrran sagt att jag inte tar ut henne. Vilket jag har sagt efter att hon dömde ut en ponny vi haft utan grundlig undersökning. Men det har ju inte min syrra att göra med då vi bägge är vuxna och bor på var sitt håll. Inte nog med det så gör hennes son (vuxen och arbetar hos henne) en kreditupplysning på min syster och skriver ut det på fb.

Sv: har en veterinär rätt att neka klient?

Som jag har fattat det så har de rätt att neka men de är skyldiga att ta sig an om det gäller en akut skada/sjukdom där djuret måste avlivas. Så har jag fattat det.

Kände ett par som flyttade till ett ställe där den tidigare ägaren var listad hos veterinären och de fick blankt nej när de ringde. Men när veterinären förstod att det var nya människor på gården så var det inga problem längre.

Förstår veterinärerna, många sätter i system att aldrig betala.

Sen det här med kreditupplysning på facebook är bara oproffsigt, så det lämnar jag därhän.

Kreditupplysning på facebook? Det måste ju vara brottsligt. Väldigt oproffsigt också. Låter som om det var lika bra att någon annan tog hand. Om syrrans ponny. :sneaky:

Kreditupplysning på facebook? Det måste ju vara brottsligt. Väldigt oproffsigt också. Låter som om det var lika bra att någon annan tog hand. Om syrrans ponny. :sneaky:

Det låter nog inte helt lagligt nej.. En kreditupplysning får man väl dels bara göra vid legitimt behov, och tror absolut inte det är nått man får dela på facebook..

De kan neka om det inte är akut.

Man ska nog också vara på det klara med att veterinärer pratar med varann, hovslagare lika så. Är man ett jäkla as till kund och inte betalar eller snackar skit hej vilt om folk så kommer det straffa sig till slut i form av att ingen vill komma ens då man står där med kolikhäst.

Så lite grann bör man nog passa sig i vad man säger och till vem.
Att vara missnöjd med en enstaka grej är en sak. Att snacka skit är en annan. Det där får man känna efter själv.

Att skriva ut kreditupplysning via FB verkar inte klokt! Det är otroligt oproffsigt och kanske tom olagligt.

Det är skillnad på om han skrev om "handlingen" att han tagit en kreditupplysning, eller vad "resultatet" av handlingen blev. Om han har tagit en UC så lär din syster få hem ett brev om det.

I övrigt så har man rätt att neka kunder rent generellt.

/V

Kreditkollen tog han x antal dagar efter hon nekat komma så det hade inte med fallet att göra, skrev ut resultatet av det i en öppen hästgrupp och hotade även om en massa privata saker som inte rörde fallet alls. Det som jag sagt är att jag kan ta ut henne till vaccinering, övrigt tar jag annan vet. dvs inget skitsnack. Men visade sig visst med att vår pappa rykt ihop med henne va sonen på om, men det är nog 10-15 år sedan med tanke på att han varit död i 5 år nu... Tycker detta varit sjukt skrämmande och oproffsigt för att vara från en vet. som man lämna över sina djurs liv åt så själv hade jag inte låtit henne komma i närheten utav mina om jag så hade fått betalt.
Men då vet jag att de har rätt att neka, visst har det hellre så så man vet att veterinären gör sitt jobb med hästen än ett dåligt jobb bara för den är sur på ägaren :/

Man kan väl säga att sonens beteende inte är till sin mors fördel direkt. Nu verkar det ju inte vara mamman som sprider uppgifterna, utan sonen, men jag skulle ignorera och anlita andra veterinärer hädanefter. Alternativt prata igenom den ursprungliga händelsen med veterinären tills ni båda förstår varandras perspektiv och sedan gå vidare.

/V

Alltså jag hade inte haft några problem med att folk spred i kreditkontroll av mig i vidare grupper än så, så jag utgår från att kreditstatus är ett problem. Visst är det oproffsigt, men då måste ni väl ändå vara nöjda med utgången - ingen affärsrelation?

Jag vet att jag läste en tråd för ett tag sedan mellan sonen och (jag antar) din syster på fb. Det var inga kreditupplysningar eller nåt men tyckte ärligt talat att sonen verkade rätt obehaglig, jag hade ingen aning om nånting som hänt när jag började läsa, känner ingen inblandad, men sonen drog faktiskt rätt mycket (negativ) uppmärksamhet till veterinären, man undrar ju om hon vet vad han sysslar med. Har för övrigt bara hört gott om veterinären i fråga.

Har inte sett nåt på facebook, men hade jag gjort det hade jag valt bort den veterinären i framtiden. Jag behöver verkligen inte den sortens problematik på köpet när jag har sjuka djur!

Även veterinärer får ju se upp med hur och var de uttrycker sig, inte bara kunder...

Ja de har rätt att neka en kund.

Den enda gången de inte har det är möjligen så länge det inte är akut, att det finns en veterinär som jobbar/har jour.

Sen tror jag inte heller att alla veterinärer har någon skyldighet att behandla alla akuta fall heller utan det brukar vara veterinärer som har åtagit sig den uppgiften m jourer tex rycka ut till nödställda djur och tror knappast det gäller alla kliniker heller utan en del kör bara bokade tider. Det brukar vara större kliniker isf dit man ska vända sig när det är akut läge och då har dem väl nån eller några avsatta till det

Veterinärer är ju också mänskliga och går hem när arbetsdagen är slut. Jag har en bekant som faktiskt slutade som vet för att denne blev tokig av att bli nedringd eller påringd hemma om deras djur som hade akuta problem, på sin fritid..personen stod inte ut främst för att denne inte fick något eget liv/kunde inte slappna av trots att enl denne så fanns det ingen skyldighet när man inte jobbade..men ryckte ändå ut för kärlek till djuren.

Så att säga "en veterinär har alltid skyldighet att" stämmer nog knappast.

Senast ändrad:

Så att säga "en veterinär har alltid skyldighet att" stämmer nog knappast.

Det borde ju vara samma som för läkare, är man på plats när något akut händer är man skyldig att ingripa annars får man vända sig till jouren. En veterinär kan ju omöjligen vara tvungen att åka ut bara för att man får ett telefonsamtal eller någon som knackar på dörren. Då skulle man ju vara tvungen att smyga omkring hemma när man är ledig...

Det jag menar är att bara för att man har en yrkestitel måste man förstå att man kan faktiskt vara civil också, en del resonerar nämligen så tyvärr att man måste vara standby 24/7 som veterinär utan eget liv och fritid..därav att det inte alls finns något som säger att en som är veterinär är skyldig till att vårda djur alltid.
Utan man får vända sig till den som har tid och kan ta emot för vård.

Sen är det ju olika prioriteter osv, precis som inom våran vård där man kan bli ombedd att vända sig någon annanstans för vård för att det inte finns plats eller för att symptomen man har inte är prio 1

Det borde ju vara samma som för läkare, är man på plats när något akut händer är man skyldig att ingripa annars får man vända sig till jouren. En veterinär kan ju omöjligen vara tvungen att åka ut bara för att man får ett telefonsamtal eller någon som knackar på dörren. Då skulle man ju vara tvungen att smyga omkring hemma när man är ledig...

Missuppfattning.

En läkare som ingriper i ett akut läge, exempelvis som lagläkare/tävlingsläkare är tvungen att journalföra. Alltså är egentligen arrangören ansvarig för att det finns medicinsk journal tillgänglig med allt det innebär av sekretess, datasystem et c.

Juridiskt besvärligt för läkaren att "behöva" ingripa, eftersom läkaren inte kan fullgöra sina journalföringsskyldigheter.

Märkligt men sant, förekommer aktuella skriverier kring detta i facktidskrifter.

Läkaren har - faktiskt - juridiskt inte större ansvar än någon annan att ingripa i akut situation och jag utgår från att detsamma gäller veterinärer.

Till att börja med så kan både läkare och veterinär vara civila, och behöver då inte göra något för någon.

Sen är ju veterinärer generellt privatanställda eller driver egen firma, till skillnad från läkare som i regel är offentliganställda, vilket ger veterinärerna större frihet att välja sina kunder.

Men även en offentliganställd läkare i tjänst kan under vissa omständigheter neka någon vård.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi som både människor och föräldrar är öppna toleranta människor och har försökt fostra våra barn i samma anda. Det har så här långt...
2
Svar
32
· Visningar
4 122
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2