har en hund som steppar när hon ska få godis Vad ska jag göra?

freddispotti

Trådstartare
Har en hund som vi adopterat från Cypern för 4 nästan 5 å sedan:).
Problemet är att så fort det handlar om mat, om man så mitt uppe i ett tränings pass med henne och jag tar fram en godis bit hon ska få om hon gjort t.ex ligg så börjar hon steppa. Jag/vi tycker att det borde vara över då vi har haft henne så pass länge.
Och det börjar bli lite jobbigt nu!
Vad ska jag göra??

Sv: har en hund som steppar när hon ska få godis Vad ska jag göra?

Ha en godisbit klar i fickan som du tar upp innan du går tillbaks till hunden. När du kommer tillbaks böjer du dig snabbt ner och ger godisbiten när hunden fortfarande ligger. För varje gång drar du ut på tiden ½ sekund längre som hon ska ligga kvar. Du tränar detta på samma sätt som när du började träna platsliggning. Godisbiten får hon INNAN hon sätter sig upp. Sätter hon sig blir det ingen godbit, då börjar du om från början, lägger o går ifrån osv. Gäller att ha tålamod, inga nej när det blir fel utan bara hoppsan nu börjar vi om.........Beröm såklart när hon gör rätt. Du kan göra detta till ett helt eget moment i början, lägg o gå ifrån i 5-10 sek o tillbaks o ge godis, sätt upp o så samma sak några gånger till. Asluta alltid när det lyckas.

Sv: har en hund som steppar när hon ska få godis Vad ska jag göra?

Eller anvand "marker training", antingen med en clicker eller med ett rost comando, sa du kan tala om exact nar hon ar klar. Mina tva vantar ivrigt pa sitt "yes" for det kommer ju ingen godis forran de antingen hor "yes" eller en clicker.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 239
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka