har du varit med om nåt liknande?

Sv: har du varit med om nåt liknande?

Jag hade då en rockard, byggd av rör, med delbara skaklar. Det var i den skarven som det brast.
Jag kan lova att jag inte körde en meter till med den vagnen förrän skaklarna var ordentligt förstärkta och svetsade!
Tack och lov blev inte pållen rädd, och inte minsta lilla skade på någon av oss!

OK

PÅ min finns inga skarvar tack o lov!

skaklarna går hela vägen längst bak på vagnen, så lossnar de så lossnar hela vagnen och det känns inte sannolikt.

Nu har min pojkvän lagat vagen!

det blev dock inte svetsat, det blev en tjock kedja som sitter med skruv/bult, vad tror ni om det? inte fasen kan de gå av? länkarna på kedjorna är säkert 2 mm tjocka, så riktigt rejäla är de!

och nu har vi varit ute på premiär turen!

det gick kanon bra, hon var lite nervös när jag skulle sätta på vagnen, men jag tog tag i henne en gång och sen accepterade hon bara att hon inte tilläts ha nån åsikt om frågan.

sedan gick det jätte bra, det var kolgruva (kolsvart ute alltså) och jag hade båda lysena tända och allt funkade kanonbra!

behöver korta svängeln lite bara, sen är det perfekt!

Va skönt att det gick bra för dig! Hästen din verkar ju vara en på miljonen när det gäller att vara lugn :)

Kättingen som du beskriver måste hålla. Jag har provisoriskt fästa svänglar på två av våra vagnar i väntan på att sambon svetsar fast dem :grin:
På rockarden använder jag bara ett kohalsband för att fästa svängeln eftersom den är så lätt. Men efter att ha hört din historia ska jag ändå kolla bandet noooga varje gång för att se att det inte är skavt.
På fyrhjulsvagnen (fd timmervagn med påbyggt flak och kuskbock) har jag fäst en lång järnstång som egentligen hör till harven. På denna stång finns en krok där man kan hänga på svängeln. Själva stången har jag fäst genom att surra typ tio remmar av läder och nylon runt frambalken på vagnen. Det ser INTE snyggt ut men har hållt för att dra sju personer i flera mil så jag är inte orolig över hållbarheten.

Viktigast är nog att tänka på att det är hållbara saker som inte slits där rörelsen sker. Är det ett fast tryck utan rörelse slits ju inte saker på samma sätt. men där svängeln rör sig är det ju både hårt tryck på liten yta samt rörelse. Men en kätting ska ju hålla!

ja verkligen! jag är så nöjd med henne! jag kan inte ens tänka mig en situation hon skulle vara svår i liksom :love:

kommer nog aldrig klara av att släppa denna hästen! :D

Finns tyvärr många vagnar med för veka skaklar!:crazy:
Som tur är har de skaklar jag haft på shettisvagnen bara böjt sig vid en olycka, fast dom inte varit tjockare än en cyckelram:crazy:

Liknande trådar

Trav På Civil Actions initiativ startar jag en när-det gick-fel-men-slutadebra-tråd! För några vintrar sedan hade vi rejält med snö och...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 152
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka