Sv: Roligaste olyckan som slutade bra.
Det där var ingen rolig händelse Humlan.
Men vi är glada att det gick bra och att du lever!
Sorry
Tack för de snälla orden dock
Finns ju en del roligare händelser:
* Inkörning av Humlan
Vinter o höga snövallar, sambon som ankare o vi halkar iväg på istäckt grusväg..
När vi kommit halvvägs till vändplatsen kommer stoooor timmerbil..
Jag tycker vi ska gå över till åker o hävdar bestämt att ungefär här är övergången... det var den inte!
Akaret försvinner ner i ca 1,5 m djupt snöfyllt dike, HUmlan tycker det var en strålande ide´o tar ett regält hopp över både dike o ankare o jag? Jo jag håller i tömmarna och får mig en regäl flygtur och hamnar i dikeskanten..
Jag tror inte chaffisen till timmerbilen slutat skratta än..
* skritt efter Fortkörning på Födelsedag..
Bytte skoning mot en fortkörning vilket faktiskt gick rätt bra, på väg hem så ska det såklart skrittas, hästen som normalt är snäll o lat gör nån form av jätte språng, som skull få vilken häst i Wien som hälst bli grön av avund, framåt vilket gör att jag tappar fotstegen, för säkerhets skull tar han sen o backar ett par steg så jag hamnar på stänkskyddet.. Sen drar han..
Jag hänger med på stänkskyddet ett par meter innan det går sönder, får vagnen i nacken, skrapar upp näsan o ser hästen galoppera iväg hemmåt..
Lasse som står o skor, utbrister häpet när hästen tar fart för att komma in, vilket är svårt eftersom det redan står en häst där...
-Kom han själv?
Denna kommentar har han senare försvarat med:
Ja, amatörer vet man aldrig med..
*Unghäst körning
Helt plötsligt glömmer hästen att ta styrning o springer rak ner i diket, där tippar han snyggt ur mig, kravlar sig upp o travar glatt hemåt medans tömmarna snurras upp på hjulet.
Hittar honom
leendes o stillastående på långsambanan.. va bara kliva upp o fortsätta köra..
*Hur man tar sig ur stallet
Grannen var på besök o skulle visa upp stallägaren sin nya fina bil.
Jag kör ur stallet som har låg dörr, hästen slår i huvudet får panik, kastar sig åt sidan, vagnen välter och när grannen tittar ut, ser han min Flodkossa studsa runt hans bil lös med vagn bakom...
Var bara fånga o åka iväg... var rätt snabb för jag hann i väg innan grannen hann ut, så sambon fick ta utskällningen..
*Rida galopp jobb i snö..
Red galoppjobb på Flodkossan som har problem med stoppknappen, vägen delar sig o vi är oense om vilket håll vi ska, jag ser mig besegrad o får ta hennes val, tyvärr försent så vi går omkull..
Inga problem, massor av snö..
Men jag fick gå hem, för jag kom inte upp pga alla kläder jag hade satt på mig o hästens aktningsvärda höjd på 168cm i lag med hennes ovilja att stå still, så när jag kliver in på stallbacken ser jag enligt uppgift från de 2 som ligger asgarvandes i snön ut som en ilsket högröd smurf, jag hade smurfmössa på hjälmen o det är jobbigt att går 4 km i djupsnö.. sånt gör mig dessutom mycket irriterad..
*Lite Wild and Crazy
Va ute o red barbacka på Humlans mamma o vi brukade alltid ta en galopp på sandbanan..
Även denna dag tydligen.. hon sätter fart o jag inser rätt snart att mitt val är att klammra mig fast, för när jag ska sakta in henne glider jag upp på halsen o får således släppa av henne o hoppa tillbaka till ryggen..
När sandbanan tar slut har vi för hög fart för att ta svängen o jag för dålig balans för att hålla mig kvar, så jag gör en snygg båge ut i gräset...
Nej, jag var inte själv ute den dagen, så jag var samtals ämnet ett par dagar..
*Vi testar utan slaggjorden
Humlan hade inte slagt på säkert en månad o latmasken sket i slaggjorden..
Vi mötte ekipage med hund, HUmlan skulle vända, matte sa nej..
Sen får vi skylla på hjärnblödning för när hon väl gick framåt o var på väg förbi var jag på henne med tömmen.
Hon slog 1 gång, över både skalm o töm... jag ramlar ur, Humlan drar och vänder efter några m, in i skogen, förbi mig o mot de som gick på vägen, jag skriker att de måste flytta sig, HUmlan drar upp i ett kalhygge o när jag väl kommer fram står hon med Speedcarten uppochner, hjulen under magen o med hoven genom fotstegen, totalt invirad i tömmar.. o hade full panik.
10 m från henne ropar jag bara:
- Humlan lugn, mamma kommer
Och hästen totalt slappnar av..
Humlan är inte känd för att vara varken snäll eller samarbetsvillig, men där får jag krypa runt, göra henne illa, rycka o dra för att få loss henne o sen var det bara säga, -Hoppa fram nu.
Så är hon lös..
En upplevesle jag fortfarande ryser av, för hon litade verkligen på att jag skulle ordna det.
*Det går bra
Latmasken hade låtit brodden i Humlans första skor rosta fast (Humlan 1-år) så vi hämtade vinkelslipen
Mamma håller i , sambon lyfter ben o stallägaren vinkelslipar helt enkelt ner brodden..
*Naturhinder
Ridhäst grej.. Rider på okänd skogsväg med kompis i släptåg o får syn på ett staket, kul tänkte jag o hoppade rakt in i någons trädgård..
Problemet uppstod när hästen vägrade hoppa tillbaka..
Vi rev upp hela gräsmattan o det slutade med att jag fick rida genom området samtidigt som jag försökte lokalisera min kompis som vart kvar på andra sidan staketet..
Ursäkter mitt dåliga uppförande med att jag var 14 år..