Har du personlig erfarenhet av Steel Joint?

M

mirjada

Hej jag har funderingar på att ge detta till min häst. Så jag jag vill höra vad DU som använder detta till din häst tycker.
Har du märkt någon skillnad på hovar ev lindring av ledproblem mm.
 
Sv: Har du personlig erfarenhet av Steel Joint?

Hej!
Ja, jag använder det till mina hästar!
Har gjort det i flera år och märkte stor skillnad i hovkvaliten på speciellt min gamla som hade dåliga hovar.

En annan effekt jag har märkt är man/päls växten och kvaliten.
Min gamla ponny hade dålig nästan obefintlig man/svans innan jag började med Steeljoint, nu växer den så jag får klippa underfär var 3 vecka!! Även hans pälssättning är mycket bättre nu än förr, förut så hade han svårt att sätta vinterpäls men nu så är han lurvig som en shettis, även färgen i pälsen har ändrats, han är borkfärgad och nu på vintern blir han nästan orange! Förut var han dassig i färgen nästan gråaktig.

Har bara positivt att säga om Steeljoint!
 
Sv: Har du personlig erfarenhet av Steel Joint?

Hur länge gav du det innan du märkte skillnad?
 
Sv: Har du personlig erfarenhet av Steel Joint?

vart kan man köpa det?
 
Sv: Har du personlig erfarenhet av Steel Joint?

Om du går in och tittar på Steel Joints hemsida så har de en lista på återförsäljare. Kommer inte ihåg web-addressen, men den borde vara lätt att hitta.
 
Sv: Har du personlig erfarenhet av Steel Joint?

Hmm, det var ju ett tag sedan jag började med det men jag har för mig att det tog ca 1 månad innan jag märkte skillnad i pälsen framför allt. Hovarna tog nog lite längre tid än så, minns inte riktigt.

Men min gamla ponny hade jättetaskig kvalitet på hovarna, de i stort föll sönder. Tyvärr så är han den typen av ponny som alltid är hungrig och skrapar hysteriskt med hoven tills han fått mat och det gjorde att stora bitar föll loss från hovarna.

Detta är inget problem idag.
Hans päls blir bara bättre och bättre, undrar hur det ska sluta..? :)
Han får mer och mer man, svans o pannlugg(hade i stort sett ingenting i man o pannlugg när jag fick honom), håren på benen har växt enormt(det är en Irl.connemarakorsning) och han har som "tofsar" bakpå knäna som bara blir längre och längre för varje vinter. Dessa finns inte där på sommaren men återkommer på vintern.

Det gäller allt hår på benen, bak på senorna fram så har han fått korkskruvar..

Det ser faktiskt lite kul ut. ;)

Så Steeljoint är bra, inget snack om det! Jag kommer alltid att använda det till mina hästar!
 
Sv: Har du personlig erfarenhet av Steel Joint?

Lånar knapp..

SteelJoint har HÖGT kalciuminnehåll och i 'reklamen' för det står att kalciumbrist i höet är vanligt. Observera att detta INTE gäller generellt, en rätt stor del av landet har problem med för mycket kalk sett till fosfor i höet och man ligger på kalköverskott redan från höet. Så ska man ge steel joint så bör man hålla ett öga på kvoter och mineralintag/mineralgiva i övrigt.

Provt SJ själv har jag inte, jag strök det när jag såg kalciumhalten, det går inte med höet här. Däremot vet jag att min hovslagare sett BRA erfarenheter av det (vi pratade om det i fredags faktiskt) både via de hästar han mött på fältet och via sitt jobb som klinikhovslagare.
 
Sv: Har du personlig erfarenhet av Steel Joint?

Ja, jag har faktiskt personlig erfarenhet av steeljoint - dvs jag har själv tagit det under en längre period. Orsaken till att jag provade var för att det påstods vara bra för lederna (och eftersom jag själv har lösa broskbitar i knälederna). Jag strödde medlet på filmjölk som jag åt varje dag under drygt tre månaders tid. Och resultatet? Inte ett skvatt faktiskt! Hår, naglar, leder - nada effekt. Men det är skillnad på folk & fä ändå? ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 328
Hästvård Hej, Min 22 år gamla ponny hade tandkoll igår (hade senaste tandkollen för ett år sen) och tandläkaren konstaterade att han nog har...
Svar
18
· Visningar
2 313
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 188
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp