Har du gastropares? Erfarenheter mottages tacksamt!

TinyWiny

Trådstartare
Som om inte listan med diagnoser vore tillräckligt lång redan så fick jag diagnosen gastropares häromdagen. Det förklarar ju varför jag inte har kunnat äta varm mat de senaste 1,5 åren utan att ha spytt ett dygn efteråt :yuck:

Är det någon som har detta som vill berätta hur det är för dig? Vad har du fått för behandling? Har den hjälpt?

Jag har googlat sedan jag fick veta men nu vill jag veta era personliga upplevelser och vad som faktiskt har hjälpt dig.

Jag började med Ery-Max igår och jag hoppas verkligen att den medicinen kommer hjälpa.
 
Är det verkligen ingen som har någon erfarenhet? Någon fastersmostersmorbror eller nåt som har det? Jag blir knäpp om jag inte får äta varm mat snart så jag behöver verkligen lite tips.
 
Har inga erfarenheter mer än att jag googlade och det låter precis som min sambo har det!
Han kan bara äta lite i taget, känner ingen aptit, mer illamående och då vet han att han eg måste äta men det är svårt pga illamåendet. Halsbränna ja och är påväg att kräkas men vet hur han ska göra för att inte göra det.
Är extremt tunn.
Hur fick du diagnos?
 
Jag har haft problem med magen sedan i oktober-november -12 och det började med att jag fick attacker med fruktansvärda smärtor långt till höger under revbensbågen. Jag hade så ont att jag skrek rakt ut och jag som är van vid att ha ont ger mig inte för småsaker utan det gjorde verkligen jätteont. Jag äter ju också redan stora doser oxycontin (morfinliknande medicin) för smärtorna i övriga kroppen så jag borde ju inte ens haft ont menade läkarna. Det var så illa att vi fick åka till akuten några gånger och de gissade då på problem med gallblåsan. Ultraljud över gallblåsan visade inget och en överläkare sa till mig att det inte var något fel på mig och att det inte fanns någon anledning att jag skulle komma dit mer :meh: Detta var i januari-februari -13.

Jag stod ut hemma och hade anfall som var så smärtsamma att jag skrek rakt ut och ibland blev jag medvetslös men jag åkte inte in för det hade han ju sagt... Till slut orkade jag inte längre för även emellan anfallen hade jag ju rejält ont. Jag åkte till vårdcentralen i början på maj och läkaren sa att såhär kan du ju inte ha det och han remitterade mig till kirurgen. Kirurgen gissade på magsår så en gastroskopi utfördes. Detta var i början av juni -13.
När gastroskopin var klar kom läkaren in till mig och sa, -du måste ha haft rejält ont länge va? -jo det har jag ju haft svarade jag. Då sa läkaren att jag hade ett rejält sår på tolvfingertarmen och att jag måste åka in till akuten direkt om jag får ett anfall till för det kan vara magsåret som brister :nailbiting:
Jag hade magsårsbakterien och fick två sorters antibiotika och ezomeprazol som är en starkare typ av omeprazol kan man säga. Jag har ätit ezomeprazol sedan dess. Antibiotikakuren var på en vecka-tio dagar.
Jag fortsatte att ha ont och nu förrförra fredagen så gjordes en ny gastroskopi. Den läkaren kom in och skällde ut mig för att jag hade mat kvar i magen och frågade när jag hade ätit senast egentligen. Jag svarade att jag hade ätit senast klockan åtta på kvällen och då gick han bara. Man fick lov att äta fram till halv två på natten om jag inte minns fel.

I fredags var jag hos min vårdcentralsläkare på ett akutbesök för jag hade så ont att jag skrek rakt ut och knappt kunde andas kvällen innan. Han sa då att gastroskopin hade visat att jag har gastropares och att såret på tolvfingertarmen var läkt. (Man fastställer alltså att det är gastropares genom att göra en gastroskopi.) Han menade dock att det inte var normalt att få så fruktansvärt ont utan han skickade mig på en lungröntgen också för han hörde något knepigt nere vid revbensbågen.

Jag ska nu äta Ery-Max (vilket är behandlingen för gastropares. Ery-Max skyndar på magsäckstömningen.) i 20 dagar så får vi se vad eller ens om det gör någon skillnad. Jag skulle ta 2 kapslar 2 gånger/dag men det fick jag så hemskt ont i tarmarna utav så istället tar jag 1 kapsel 4 gånger/dag och det går bättre. Jag känner mig faktiskt lite bättre idag. Igår kunde jag inte ens lyfta armarna för att det gjorde så ont och jag hade värmedyna på hela tiden och var tvungen att ta ganska mycket extra oxynorm för att lugna smärtorna. Idag kan jag lyfta armarna lite även om det fortfarande givetvis känns. Jag hoppas verkligen att Ery-Max hjälper och att jag kan få börja äta igen för det här känns ganska hopplöst. Jag har insett att jag har tur ändå. Jag har ju kunnat klura ut vad jag inte klarar av att äta. Jag avskyr att spy och eftersom jag efter ett tag såg mönstret att varje gång jag hade ätit lagad, varm mat så spydde jag i ett dygn så slutade jag helt enkelt äta lagad, varm mat. Vissa blir ju så dåliga att de behöver sondmatas och så dålig är jag ju långtifrån. Men det räckte med att jag smakade av stuvningen på påskafton för att det verkligen skulle bränna till i magen så att äta varm mat är ju bara att glömma.
 
Kan man ha det där sporadiskt så är det utan tvekan det jag har :down: mitt började efter att jag opererat halsmandlarna som tonåring (egen slutsats är att det inte var själva operationen utan smärtstillande man skulle knapra efteråt). Första gången jag drack alkohol(ett par cider) efter operationen kräktes jag i 2 dagar och man mistänkte att jag blivit matförgiftning. Efter det var jag kroniskt illamående, är aldrig mätt aldrig hungrig. Hunger är = illamående, mätt är även det = illamående. Efter ett par år gjordes en gastroskopi (samma för mig att de ifrågasatte när jag åt sist eftessom jag kräktes så mycket) och man konstaterade magkatarr som jag fick omeprazol mot. Men illamåendet fortsatte och jag fick då (det jag antar är samma kur som du fått) mot magsårsbakterier. Efter det var jag bra eller okej iaf, (kunde inte dricka alkohol men mådde inte illa konstant)i ett par år men för något år sedan började det igen och i somras (midsommarafton) var första gången jag åkte ambulans in till akuten pga buksmärtor. Hade ont och kräktes då i en veckas tid och ingen förstår varför, deras kvalificerade gissning var kombination av magsjuka och magkatarr som gjorde att det snurrade runt runt. På påskafton i år vart jag åter liggandes i extrema buksmärtor och kräkningar men även om smärtorna var ihärdiga så var det bara så illa att jag kräktes under själva påskaftonsnatten.

De har tagit blodprover någon gång också men har då istället blivit ifrågasatt om jag svälter mig själv pga att jag producerar nått ämne som tydligen uppstår om man inte äter (ska tilläggas att blodprovet togs på förmiddagen men jag hade ändå ätit både kvällen innan och några timmar innan provtagning i form av pasta/skinksallad).

Men min historia får fortsättning följer, jag är ändå glad att det inte är lika illa smärtor som det verkar vara för dig. Ger dig en styrkekram och hoppas på att det blir bättre för dig nu.
 
Jag vet faktiskt inte om det kan komma och gå men jag undrar ju varför de inte sa vid förra gastroskopin att jag hade gastropares om det nu är orsaken till att jag har så ont eller om de såg såret och sedan tyckte sig vara klara med att ha hittat orsaken?

Jag tycker snarare att ditt låter som magkatarr eller IBS. Så har jag haft sedan jag var tretton utan att någon inom vården ens har brytt sig om att försöka hitta någon orsak utan de har bara sagt att det är magkatarr och/eller IBS. Om du hittar någon läkare som lyssnar på dig så be att få prova ezomeprazol ett tag och sedan gå över till omeprazol. Ezomeprazol är väldigt mycket effektivare än omeprazol så du kan behöva ha den ett tag så att magen får lugna ner sig. Det kan vara så att du behöver äta omeprazol jämt för att få må bra. Det måste jag göra för annars går magkatarren fullkomligt åt helvete. Jag lyckades alltså trots att jag äter omeprazol få sår på tolvfingertarmen men ezomeprazol lyckades läka det.

Tack för kramen :) Skickar en kryapådig kram tillbaka :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 064
Senast: canine
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 895
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp