Har du frågor ang tolkningen av dressyr-TR?

Y

Ylva

Jag ska på domarkurs i helgen och har då möjlighet att fråga hur TR ska tolkas ifall det inte är tydligt.

En fråga jag har lovat att ta reda på är hur man mäter dressyrspö nu när det införts en maxlängd. Om bara spöet mäts, eller om även 'flärpen' ska räknas in (den räknas ju in när man mäter hoppspö)

Har ni fler funderingar?

Sv: Har du frågor ang tolkningen av dressyr-TR?

jag vill veta om 2-delat bett med "snurrande mitt" är tillåtet. kommer ej ihåg namnet. (alltså 2-delat = tränsbett, ej 3-delat)
och får man ha kopparrulle eller vanlig "rulle" på mittdelen på bettet?

och om rosett i svansen. räknas det som dekoration och är förbjudet? men det är ju väldigt bra att ha på framridning med tanke på dom andra hästarna.

sweep skrev:
om man får ha platta på tredelade bett

Mittdelen måste vara rundad, så en platta är inte tillåtet. Däremot framgår det av bilderna i nya TR att mittdelen får vara 'tillplattad', det behöver alltså inte vara en 'kula', men den måste vara rundad, så den får inte vara så platt att den blir en platta om du förstår vad jag menar.

X_tremless skrev:
jag vill veta om 2-delat bett med "snurrande mitt" är tillåtet. kommer ej ihåg namnet. (alltså 2-delat = tränsbett, ej 3-delat)
och får man ha kopparrulle eller vanlig "rulle" på mittdelen på bettet?

och om rosett i svansen. räknas det som dekoration och är förbjudet? men det är ju väldigt bra att ha på framridning med tanke på dom andra hästarna.

Jag förstår inte vad för slags bett du menar? Ingen av beskrivningarna låter som de stämmer på tillåtna bett. Det finns många fler bilder på bett i nya TR, men inget av dem har någon 'extra' rörlighet i mitten.
Har du bilder?

Röd rosett i svansen har stockholmsdistriktet tidigare (1995) kommit fram till att det var tillåtet på framridningen men inte inne på banan. Jag ska kolla om min domarutbildare har något mer 'officiellt' svar.

du kan ju alltid fråga om det där med dekorationer på träns som varit omtalat här ett tag nu. (hur mkt/lite strass osv)

har spö maxlängd nu? man får väl fortfarande ej starta med spö (bara framridningen?)

Pannbandsfrågan är noterad.

Maxlängd på spö är nytt, och ja, man får fortfarande bara ha det på framridningen.

Har en fråga som kanske egentligen inte är specifik för dressyr eftersom den regleras i allmänna bestämmelser, men jag har bara upplevt den på dressyrtävlingar så jag chansar på att någon har koll :)
I en proposition för en klass med premier så står ju storleken på premierna utsatt, t ex 800, 600, 400, 200, 120 öp där 120 kr motsvarar start/anmälningsavgiften. Ibland står det ju i propositioner att "vid färre än x startande halveras premierna". I TR står att premien skall uppgå till minst summan av start- och anmälningsavgiften. Hur gör man då i en klass där det är färre än x startande och premierna ska halveras, ska premierna (i detta exempel) vara 400, 300, 200, 100 och 60 kr? Eller halverar man bara så långt så att det inte går under start- och anmälningsavgift så att premierna i exemplet blir 400, 300, 200, 120 och 120?

Gissningsvis det senare, men jag ska fråga

om det är tillåtet att rida med sporrskydd i gummi.

Sporrskydd i gummi (löst) får man lov att ha.

Jag mailade ridsportförbundet och frågade! ;)

Ett gemensamt svar för alla frågor:

Spö mäts inklusive flärp, alltså inte bara själva pinnen

sporrskydd är tillåtet, men de måste sitta på metallsporrar.

Bett får bara ha 'normala' leder, alltså ingen snurrande mittled, ingen rulle.

Tredelat bett får ha tillplattad mittdel, men inte en platta. Kanterna på mittdelen måste vara rundade.

Röd rosett kom de fram till att det måste man få ha på framridningen, men den ska av innan du rider in på banan.

Ang halvering av premier så är ditt andra alternativ 'rätt', man får bara minska så mycket att ryttaren får tillbaka hela sin insats.

Glömde:

Ang dekoration av pannband så ska det vara diskret. Inte kedja över hela pannbandet, inte stora stenar, inte strass hela vägen. Använd omdömet, är det diskret eller drar det blicken till sig.

Jag skulle vilja veta vad som menas med sadel av engelsk typ!!

Det har varit mycket frågor angående bomlöst och om man får tävla med en sådan sadel eller inte...

Jag är ledsen, men du är för sent ute för att jag ska kunna fråga på kursen, den har redan varit.

Generellt kan man väl säga att engelsk typ = 'vanlig' sadel. Definitivt inte western eller islandssadel.

Men en islandssadel skiljer sig inte mycket från en dressyrsadel. Hur ser du att detta är en islandssadel?

butet_liten_.jpg

Var du på den kursen där det talades om ryttarens sits och där sitsar demonstrerades? Det hade med dom nya ryttartävlingarna att göra dvs att bedöma ryttarens sits mer än hästen.

Butet kanske inte är någon ren islandssadel?
Här är en Globus islandssadel
globus_gloi_stor.jpg

Är det där verkligen en riktig islandssadel?? Har för mig att dom ser lite mer annorlunda ut :confused:

Ja, det är det. Förr i tiden (1990-talet) var islandssadlarna ofta ribbade och hade förlängda bossor. Numera ser de ut som flata dressyrsadlar med ringar för sadelväskor.

Jag har förresten ridit LC:1 i islandssadel av den gamla typen. Domaren sa inget om det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 338
Senast: lizzie
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 774
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 286
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar