Har du frågor ang tolkningen av dressyr-TR?

Sv: Har du frågor ang tolkningen av dressyr-TR?

Jag var där och nog handlade det mer om ryttaren än hästen. Hon som vann red i balanstrav och 4-taktig galopp!!!

ja, vi tittade lite på dressyrryttartest-tävlingen och sedan även på ryttartest. Vi tittade också på Msv A:1 som gick i röda ridhuset och då koncentrerade vi oss på gångarter och de rörelser som även ingår i LA, men även lite sits, och då såg vi hur mycket nytta ryttartesterna kommer att göra. Det är inte undra på att tyskarna (generellt) har så bra sits.

För er som undrar:
I ryttartestet så bedöms BARA ryttarens sits. Ryttaren longeras i de lägsta 'klasserna' så även nybörjare kan börja tävla tidigt, man kan ha tävlingen i enbart skritt.
I dressyrryttartestet så rider man ett program och det som bedöms då är inte bara sitsen utan även hjälpgivningen och effekten av det, samt helhetsintrycket (såg det spänt eller harmoniskt ut t.ex.). Hästens gångarter bedöms inte, dock spelar de in när de blir påverkade av ryttaren (hård hand som ger oren skritt t.ex.).
Det finns också en variant då man rider 4 st samtidigt, jag kommer dock inte ihåg på rak arm om den varianten räknas som ryttartest eller som dressyrryttartest, ryttartest tror jag.

Vitsen med både ryttartest och dressyrryttartest är att befrämja den goda sitsen, och att barn ska kunna börja tävla tidigt (de flesta barn vill ju gärna tävla, får de inte tävla i ridning så tävlar de i att springa runt manegen snabbast eller så). Sedan kan man inte komma ifrån att en häst med bra gång i regel är lättare att sitta på och då blir det ju lättare att hålla en bra sits.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är långt ifrån någon expert på sadlar. Jag tycker nog att den liknar en engelsk sadel. De (få) islandssadlar jag sett såg annorlunda ut, fast jag minns inte riktigt hur, det var några år sedan.

Aaa spännande, ja det behövs lite sitsbedömningar hörde att en GP ryttare blev helt underkänd av domarna på sitsen så det behövs ju faktiskt även där.
Jag tycker det är en jättebra grej för får man inte ordning på sits och inverkan funkar ju inget annat heller särskilt bra, eller man kan väl säga att allt blir mkt lättare om man sitter och inverkar rätt.

Cowabunga skrev:
Jag var där och nog handlade det mer om ryttaren än hästen. Hon som vann red i balanstrav och 4-taktig galopp!!!

Men påverkar inte det betyget egentligen?? inverkan kan ju inte varit särskilt god om det vart balanstrav och 4-taktsgalopp men det kanske inte döms så :confused:

Till viss del spelar det in, men inte alls så mycket som vanligt. Om hon TROTS balanstrav och fyrtaktsgalopp hade en bra (korrekt, mjuk och följsam) sits och fick hästen att göra det den skulle utan spänningar och det gav ett bra helhetsintryck, så ger det ett högre betyg än på en häst med bra gångarter där ryttaren visserligen sitter rätt, men stelt och där ritten ger ett spänt intryck.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 338
Senast: lizzie
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 774
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 286
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar