Har du en dröm, ett mål?

Jag har generellt svårt för klyschigt pepp-dravel. Ni vill inte veta vad alla tyckte om mig på AF på slutet jag var i deras klor när vi tvingades se på motivationsfilm med någon idiot som klantat sig på Everest och sedan börjat hålla "motivationsföreläsningar" :wtf: eftersom jag ifrågasatte allt vi precis sett. Kort efter det startade jag eget :up:

"Leva sin dröm" hamnar i samma dravel-fack för mig. Ska man ha något motto är jag mer för Carpe diem. Det första jag gör på morgonen på sommaren är att gå ut i min trädgård för att njuta av växtligheten. På vintern blir jag ibland stum av konsten frosten och snön skapar. Ibland går jag ut när det regnar och blåser för att känna kraften i vädret och hur små vi faktiskt är jämfört med naturen.

Man ska ha något att sträva efter, det tror jag. Drömmar är bra så länge de inte är för orealistiska och bara skapar bitterhet. Jag har några drömmar, en del kommer jag att uppnå och en del andra är inte speciellt nåbara men man vet aldrig. Litegrann detsamma gäller det de mål jag har men skillnaden är att jag jobbar mer systematiskt mot mina mål. Drömmarna genererar mer sporadiska ansträngningar.

Men jag är nyfiken nu: har du en dröm, ett livsmål? Har du det inte? Har du infriat ett mål, blev det bra? Eller lever du i nuet? eller hur jag ska uttrycka mig, helst utan att låta som floskler.
Jag har nog inga drömmar/mål på det sättet. Jag försöker genomföra det jag vill. Ibland går det, ibland inte. Det jag är allra gladast för är att jag nu bor på landet. Det är här jag hör hemma, fast att jag inte kan särskilt mycket av det en ska kunna som lantis. Men jag lär mig.

Jag är ganska bra på att "leva i nuet". Det är så mycket lättare (för mig) när jag har naturen omkring mig. Här kan jag koppla bort sådant som stressar. Det är fysiskt jobbigt att bo på vischan, men själen vilar och njuter.

Min dröm är att rida för landslaget i dressyr
Mitt mål är att kunna rida Intermediare någon gång i framtiden ;) En annan dröm är att bo på gård och vara självförsörjande. Mitt mål är att kunna gå i pension vid 62 och ändå vara "frisk".

Det låter som när vi på ett tidigare jobb såg en inspirationsfilm av Kay Pollak. Alla blev våldsamt irriterade istället. Trots (alt: tack vare) att filmen hette Att välja Glädje :devil:

Skillanden i mitt fall var att alla andra tyckte den var såå bra och en hade tom sett den tidigare (vi var i typ fas 3) och såg fram emot att se den igen... :wtf: :wtf:

Mål och drömmar. Jag har tänkt många gånger att jag nog är den enda, alternativt en av få, i min familj som har drömmar och mål. Som strävar efter något hela tiden och inte nöjer mig med att ha det på ett och samma sätt i hela livet. Jag tycker att det verkar så tråkigt att inte ha drömmar, finns det inget alla människor längtar efter eller vill otroligt mycket?

Min egen dröm är att bo i Australien. Det är då verkligen en dröm, ogenomförbar då det bara skulle kunna ske via yrket eller ett giftermål med en australiensare. Men drömma får man! Den här drömmen har också skapat ett av mina mål i livet.
En annan dröm är att ha körkort. Det är ogenomförbart det också, då jag har både epilepsi och synskada och får helt enkelt inte ta körkort. Jag älskar bilar annars och tycker från och till att det här är något så jävla orättvist så att Gud borde ta och skämmas. Hur kan han ha givit mig pissiga ögon och pissig hjärna samtidigt som han givit mig kärlek för bilar? :banghead: Men bara att acceptera och tänka- det kunde vara värre. Egentligen.

Mål. Att ha något i sikte och våga satsa lite för att nå dit, för mig är det också väldigt viktigt att ha. Jag hade under 1,5 år ett mål att flytta till Nyköping. Jag nådde inte ända fram, kanske någon inflikar, då jag bor i Oxelösund och dit var det ju inte ALLS meningen att jag skulle flytta. Jag gillade inte ens staden första gången jag var här, däremot älskade jag Nyköping från första stund. I dag trivs jag så bra i den här staden att jag vill fortsätta bo här och inte i Nyköping. Jag får inte in trivselkänslorna i Nyköping, det är så mycket ljud, stress, massor med högljudda gröna bussar, för många människor, för mycket vägar. Nyköping är "för mycket". Mitt mål ändrades på vägen liksom och blev mycket bättre, och det enbart för att jag vågade göra något helt nytt för mig.

Nuförtiden är mitt största mål att åka till Australien i några månader, med en väska på ryggen full med utrustning såsom tält och sovsäck och rena underkläder. Och hatt så klart, sådana gillar ju jag. Jag vill inte påstå att jag är närmare det här målet än för 1,5 år sedan, jag är nog snarare 49,8 mil längre bort sett till praktiskt avstånd. Dock är mitt mål mentalt större och mer nära. Det fattas pengar, annars är jag snart där. ;)

Jag gillar att ha mål och drömmar. Det berikar livet!

Jag hade drömmar och mål, som jag strävade efter. För en tid sen gick jag och min sambo isär och eftersom drömmarna och målen hade oss två tillsammans som en viktig beståndsdel krossades dem. Just nu letar jag efter mig själv så att jag kan skapa nya drömmar och mål, för jag behöver något att längta till och sträva efter. I väntan på det lever jag i nuet och det är förbaskat tråkigt, livet saknar helt riktning.

Mitt grundläggande mål med livet har jag visserligen kvar: att vara lycklig. Jag vet bara inte hur eller vad jag ska göra för att ta mig dit just nu. Jag testar lite olika grejer lite planlöst och det funkar för stunden. Men det är just planlöst, jag är inte riktigt på väg någonstans.

Jag nämnde i Vad gör du-tråden att jag tycker att jag just nu ser så många Lev din dröm!-inlägg och -bilder här och där. Det kan då handla om att folk flyttat till landet, startat eget, skrivit en bok. Alltid när jag ser sånt där tänker jag först Åh vad kul! Och sedan: vad är min dröm? Och jag har ingen.

Nu har flera kloka här redan påpekat att en kanske inte behöver ha det, en kanske lever sin dröm eller helt enkelt är nöjd.

Men jag är nyfiken nu: har du en dröm, ett livsmål? Har du det inte? Har du infriat ett mål, blev det bra? Eller lever du i nuet? eller hur jag ska uttrycka mig, helst utan att låta som floskler.

Vad svårt att välja prefix till detta, allt passar ju.

Jag har haft många drömmar och mål i livet, en del har jag uppnått, en del inte och en del har ändrats eftersom. Jag tror det är bra att ha drömmar och mål men tycker det är rätt stressande med det här att man "måste" uppfylla sina drömmar. Ibland går det faktiskt inte och då blir man ju bara bitter av att känna att man måste det. Då får man kanske hitta nya drömmar. Tidigare har jag bla drömt om att jobba utomlands (vilket jag gjort, eller ja i Norge då), resa och se olika platser (vilket jag också gjort), skaffa mig en bra utbildning och jobb (gick inte så bra), skaffa hund (har 2 underbara vovvar hos mig nu).
Just nu drömmer jag om att få bo i ett hus och få skaffa barn och så vill jag ha en till hund..å ett nytt jobb. Kanske låter tråkigt och vardagligt men för mig är det verkligen det jag vill just nu :) Det går väl sådär åtminstone med hus och barn-biten. Hund är väl inte omöjligt men det är inte rätt läge nu då jag redan har 2 stycken och bor ganska trångt. Nytt jobb har jag iaf en plan för så det kanske kommer inom en inte alltför lång framtid. Men jag försöker leva lite i nuet för att inte bli bitter över det jag inte lyckas uppnå just nu :)

Jag har massor av mål, kortsiktiga och långsiktiga.

Ett kortsiktigt är att få upp staketet så att vi kan ligga på en filt i trädgården med glada lösa hundar och bara ha det gött några timmar om dagen. (Virket kom i går!)

Ett lite mer långsiktigt är att flytta, byta stad och landa på Västkusten. (Förhoppningsvis inom fem år...)

Ett ännu mer långsiktigt är att ha massor av pengar.

En dröm är att bo i stort hus med högt i tak och stora ytor, vara i det närmaste ekonomiskt oberoende och skola om mig till guldsmed. Ha en liten guldsmedja hemma och skapa vackra smycken. Två vuxna, trygga och lyckliga barn, och min man är George Clooney-snygg. Mhm, den vardagen ser jag fram emot. Om trettio år eller så ;)

Jag har ett mål att plantera hallonbuskar i sommar, till minne av farmor :love: Det är ett rätt realistiskt mål.
Nästa vecka har jag som mål att skriva klart ett av mina mindre kapitel, det är genomförbart men lite tufft då jag inte har börjat skriva än och jag åker till Malaysia med en massa elever på Torsdag. Liter mer långsiktigt har jag som mål att göra klart doktoranden :)

Dröm? Jag hade en dröm om att jobba med grodor och den har infriats :D Vet inte om jag har någon annan dröm. Jag skulle vilja lära mig att spela gitarr askalas bra men jag har aldrig tid (och gitarrerna är på fel kontinent), skulle vilja lära mig Spanska (har inte heller tid, nu ska jag lära mig Bahasa Malaysia istället men det är väl inte riktigt samma), jag skulle vilja trivas på jobbet (jag trivs med jobbet, men har några riktigt hemska människor i samma kontorsutrymme som verkligen har försökt att få mig att må dåligt. De ska jobba här tills jag är klar med doktoranden så det är orealistiskt att bli av med dem. Eller, jag klarar av alla utom en, för de andra kan i alla fall bete sig någorlunda professionellt på jobbet).

Sen har jag drömmar som nog är halvvägs mellan drömmar och mål, de kanske är lite svåra att genomföra men de kommer hända :D Jag skulle vilja genomföra Triple Crown of hiking, cykla runt i några månader med maken i antingen Afrika eller Amerika. Bygga en Walipini och att få huset färdigrenoverat. Det skulle vara trevligt att åka på smekmånad också, det händer nog typ nästa år om vi har tur :D

Jag jobbar med teoretisk ekologi, så jag sitter mycket framför datorn :o Däremot är det upp till mig att komma på projekt där jag faktist får vara i fält också, så i slutet av året kommer jag förhoppningsvis göra fältarbete i tre månader för att kolla att några matematiska models jag har klurat fram faktist fungerar (och så kan vi prova att få fram resultat med de mer komplicerade versionerna).

Sen har jag klurat fram ett annat projekt som jag började jobba med igår, jag ska göra små verklighetstrogna lergrodor av alla arter i Singapore. Sen ska jag får alla våra kandidater att leta efter dem i skogen så vi kan ta reda på hur många grodor man missar när man är ute i fält och letar :)

Mina andra två kapitel är enbart teoretiska, men det är rätt kul det med :bump: Det är ju trist att bara samla in data, man vill ju kunna få till en bra analys också :D

I princip jobbar jag med att använda teoretiska metoder för att hjälpa bevarandebiologin av amfibier :) Jag tror att vi kan göra saker bättre och effektivare.

Jag jobbar med massor av grodor :bump::bump::bump::bump: Mitt ena dataset har 40 arter, det andra har 13, det tredje 28 och det sista kommer innehålla typ alla (det finns över 7000, så min dator kommer få spunk på mig).

Jag jobbar med massor av grodor :bump::bump::bump::bump: Mitt ena dataset har 40 arter, det andra har 13, det tredje 28 och det sista kommer innehålla typ alla (det finns över 7000, så min dator kommer få spunk på mig).

Jag äääälskar grodor, så jag blev glad av att bara läsa det där :)

KL.

Min egen dröm ter sig ganska ouppnåelig, jag vill doktorerar i litteraturvetenskap. Men chanserna att jag ror det i land är så små, så det är nästan bara ledsamt att tänka på.

min dröm var att arbeta med hästar. Jag skulle ha en egen gård med hästar och bedriva någon slags verksamhet för barn och ungdomar som av en eller annan anledning behöver en trygg punkt i tillvaron.. Detta kombinerat med egna travhästar. Jag hade gjort en hel plan för det. Allt var klart på papper och jag skulle "bara" jobba ihop ett startkapital.
Så skadade jag mig och var dum nog att inte låta kroppen läka ifred utan jobbade för hårt och för mycket. Nu håller inte kroppen för att arbeta med hästar.. Jag fixar just såpass att ha hästarna som fritidsintresse..
Så nu har jag inga drömmar, inga mål.. Jag har sökt utbildningar som jag visserligen kan tänka mig att gå...men det känns som "det minst dåliga"..

Min egen dröm ter sig ganska ouppnåelig, jag vill doktorerar i litteraturvetenskap. Men chanserna att jag ror det i land är så små, så det är nästan bara ledsamt att tänka på.

Får man fråga varför du tro att det inte kommer hända?

Här kommer det en bild på den första lergrodan, alltid glädjer det någon
https://flic.kr/p/uCh7Xt

Det ska vara Nyctixalus pictus, men den blev för stor.

Får man fråga varför du tro att det inte kommer hända?

Här kommer det en bild på den första lergrodan, alltid glädjer det någon
https://flic.kr/p/uCh7Xt

Det ska vara Nyctixalus pictus, men den blev för stor.

Grodan gladde mig ;)

Få tjänster och hård konkurrens. Jag vet att det kommer att komma ut en tjänst vid mitt universitet i samma veva som jag är klar med min master, och jag har en idé till en projektplan som skulle passa universitets intresseområden - men jag är nog inte skicklig nog. Bland mina medstudenter är det några som fått presentera ett paper på en internationell forskarkonferens och någon som ev blir publicerad. Så.. även om min plan är bra, och om min uppsats kommer att bli bra (vilket känns tveksamt i dagsläget, jag mår inte så bra och har inte haft ork att göra mitt yttersta, men jag tänker inte ge upp än!), så kommer de ha ett övertag. Jag ska naturligtvis ligga i för att försöka få presentera eller bli publicerad.. men det kommer ju ta tid, om jag ens är skicklig nog. Det känns väldigt ouppnåeligt helt enkelt.

Och du arbetar väl inte bara med grodor, utan jag antar att du även antingen kan titulera dig doktor eller arbetar på din doktorand? :)

Grodan gladde mig ;)

Få tjänster och hård konkurrens. Jag vet att det kommer att komma ut en tjänst vid mitt universitet i samma veva som jag är klar med min master, och jag har en idé till en projektplan som skulle passa universitets intresseområden - men jag är nog inte skicklig nog. Bland mina medstudenter är det några som fått presentera ett paper på en internationell forskarkonferens och någon som ev blir publicerad. Så.. även om min plan är bra, och om min uppsats kommer att bli bra (vilket känns tveksamt i dagsläget, jag mår inte så bra och har inte haft ork att göra mitt yttersta, men jag tänker inte ge upp än!), så kommer de ha ett övertag. Jag ska naturligtvis ligga i för att försöka få presentera eller bli publicerad.. men det kommer ju ta tid, om jag ens är skicklig nog. Det känns väldigt ouppnåeligt helt enkelt.

Och du arbetar väl inte bara med grodor, utan jag antar att du även antingen kan titulera dig doktor eller arbetar på din doktorand? :)

Jag är mitt i doktoranden :)

Har skickat PM också.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 331
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 754
Senast: fejko
·
Övr. Barn Denna frågan har jag ställt mig själv i fyra år. Och jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara synd om ensamstående föräldrar...
Svar
9
· Visningar
2 218
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag är inte deprimerad eller har annan känd psykisk ohälsa. Möjligt odiagnostiserad Adhd, men högfungerande. Jobbar heltid, har sambo...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 404
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar