Har du en dröm, ett mål?

Lavine

Trådstartare
Jag nämnde i Vad gör du-tråden att jag tycker att jag just nu ser så många Lev din dröm!-inlägg och -bilder här och där. Det kan då handla om att folk flyttat till landet, startat eget, skrivit en bok. Alltid när jag ser sånt där tänker jag först Åh vad kul! Och sedan: vad är min dröm? Och jag har ingen.

Nu har flera kloka här redan påpekat att en kanske inte behöver ha det, en kanske lever sin dröm eller helt enkelt är nöjd.

Men jag är nyfiken nu: har du en dröm, ett livsmål? Har du det inte? Har du infriat ett mål, blev det bra? Eller lever du i nuet? eller hur jag ska uttrycka mig, helst utan att låta som floskler.

Vad svårt att välja prefix till detta, allt passar ju.

Jag kom sedan på att jag själv egentligen har en dröm, och det är att ha en egen stuga. Men det är en sån där grej som "det är för dyyyrt, jag har inte kööörkort, det skulle inte gååå".

Men jag tror att det som "stressar" mig när jag ser att det uppmanas att "leva sin dröm", det är att jag är inte SÅ nöjd med min jobbsituation, samtidigt som jag inte har någon ambition att göra något speciellt. Jag kommer mest troligt inte kunna jobba kvar på mitt jobb till pensionen, jag är 45 och jag tror helt enkelt inte att branschen kommer att finnas kvar, så det vore väl lämpligt att börja tänka ut nåt. Hade jag en sysselsättningsdröm vore jag redo att ta tag i den nu. :p

Jag har många drömmar.
En är att ge ut en skiva och snara projekt inom musik och skrivande.
En annan var att flytta och bo vid havet,

Boendet har jag nu.
Mina mål med musik och skrivande håller jag nu på och jobbar med.

Min dröm/mitt mål i livet är att ha ett arbete jag trivs med och att kunna köpa en liten gård där hundarna kan få springa omkring, om/när det är uppnått kommer jag nog på något annat att drömma om:D

Jag skulle vilja jobba närmare bostaden men i övrigt är det bra. Jag bor på en gård med en flock ponnyer, kan åka på de träningar, tävlingar och utställningar jag vill.

Och så har jag en sambo jag står ut med ;)

Det som är kvar är att köpa gården och amortera bort lånet.

Och så tänkte jag ju få barn men just den biten går uruselt så jag försöker att inte planera/drömma för mycket om det.

Jag drömmer om en husvagn/stuga/husbil.... Och ännu fler katter :angel: allra helst ett utrymme så jag hade kunnat vara stödhem till kattmammor med bebbar utan att riskera hälsan och förståndet hos mina egna fyrbentingar...

Och så drömmer jag om att besöka norge (igen) och island :love:

Jag drömmer om högsta vinsten på lotto, att min defekta rygg mirakulöst heelar sig själv och att min son ska få leva frisk och lycklig. Men det är drömmar....vår verklighet är faktiskt väldigt bra den också med sina fläckar så jag är nöjd och lycklig i min vardag.
Mål: Tja....att fortsätta på samma spår. Sen har vi gemensamma mål här hemma med huset och kenneln. Ev att jag har ett mål att starta ett sidoprojekt till kenneln.

Mina mål är väl rätt utstakade, ta examen, få ett roligt jobb, börja renovera gården på allvar.

Mina drömmar är mer svåruppnåliga från där jag står nu, tävla med mina hästar på en högre nivå, ta MC-kort och flyg-cert, skriva något som nån annan skulle vilja läsa, bo och jobba på Nya Zeeland eller Australien.

Sen har vi väl det som ligger lite mitt-emellan, rida och tävla över huvud taget, resa och se mer av världen, köpa en ny bil, gå ner 10 i vikt. Inte några omöjliga grejer, men inte nåt som kommer att hända imorgon heller.

Jag har ingen dröm. När jag var tonåring så ville jag saker: flytta och plugga t.ex. Det var ju en tid i livet då det var läge att blicka framåt och skaffa sig ett eget liv, så då var ju tur att jag faktiskt hade en idé om vad jag ville göra efter studenten. Men nu när jag har det där egna livet så har det liksom stannat. Det tycker jag är skönt, ärligt talat. Livet pågår här och nu liksom. Jag har haft långa perioder av ångest i mitt liv och jag mår definitivt inte bra av att grubbla och tänka för långt framåt.

Jag nämnde i Vad gör du-tråden att jag tycker att jag just nu ser så många Lev din dröm!-inlägg och -bilder här och där. Det kan då handla om att folk flyttat till landet, startat eget, skrivit en bok. Alltid när jag ser sånt där tänker jag först Åh vad kul! Och sedan: vad är min dröm? Och jag har ingen.

Nu har flera kloka här redan påpekat att en kanske inte behöver ha det, en kanske lever sin dröm eller helt enkelt är nöjd.

Men jag är nyfiken nu: har du en dröm, ett livsmål? Har du det inte? Har du infriat ett mål, blev det bra? Eller lever du i nuet? eller hur jag ska uttrycka mig, helst utan att låta som floskler.

Jag har en massa olika drömmar. De har sett olika ut genom åren, det har varit att följa Tour de France på plats som journalist, att resa till en massa olika ställen, att landa på en flygplats någonstans när ingen vet var jag är eller vad som händer, att klättra ett visst berg, att bli sportdirektör, att äga ett hus, att äga ett till. En efter en betar jag av dessa drömmar, men det dyker ständigt upp nya. Att gå på en varm strand när det är kallt i Sverige, att bli ekonomiskt oberoende, att utveckla mitt eget företag, att äga fastigheter utomlands....

Och så drömmer jag om att besöka norge (igen) och island :love:

Ja men, det vill ju jag med, och det känns ju faktiskt genomförbart. :) Jag vill inte ha fler katter som det känns just nu, däremot hundar.

Läser era inlägg med stor behållning, och någon slags pepp. :)

Jag skulle skilja på dröm och mål, mina drömmar är rätt varierande, en är att köpa mig en gård och klara mig i stort sett på självhushållning, men när jag har drömt klart så inser jag att jag skulle inte vara nöjd med livet om jag levde så, jag vill ju resa och slippa vara låst vid en gård. ;)
Sen skulle jag vilja skriva böcker, jag skriver lite "anlag" men slutför det aldrig, men det kan vara en dröm som skulle kunna bli verklighet när jag faktiskt lägger ner arbete på den och inte bara funderar.

Mina mål är just nu högskolestudier, jag sitter och hoppas på att positivt besked 9 juli så jag kan sätta igång till hösten, eller målet är väl snarare när jag är klar och kan söka jobb som lärare. Eller målet kanske är när jag väl gå i pension och kan känna att jag faktiskt har gjort skillnad för flera barn. Man får dela upp målen lite för att de ska vara överkomliga. ;)

Sen har jag personliga mål, att få bättre kondition, att ta mig i kragen och skjuta upp på älgbanan, att bli lite bättre på att hålla ordning här hemma :angel: osv...

Spännande!

När jag växte upp, fick jag för mig att jag ville bli läkare. Det blev jag, och har jobbat i yrket i snart 20 år.
Jag har "alltid" viljat på på gård på landet, och för 5½ år sedan köpte jag min gård.

Så man får väl se det som att jag haft mina drömmar och dessutom haft förmånen att kunna infria dem.

Som det är nu, är jag nöjd med mitt liv. Jag håller visserligen på att byta jobb: börjar på nya arbetsplatsen om ca två månader, men i övrigt har jag det som jag vill.
Jag lever själv vilket jag trivs väldigt bra med, har min gård och mina hästar.
Jag klarar mig huvudsakligen själv men mina föräldrar är väldigt hjälpsamma, dels av egna initiativ och dels de gånger jag behöver hjälp.

Jag har nog både "infriat mål" och lever i nuet, vilket är en fantastisk förmån.

Det dyker ständigt upp nya drömmar. Vissa förverkligas, andra hinner bli inaktuella innan de förverkligas och vissa är inte uppnåeliga just nu. Små som stora drömmar.

Så nej, inte en dröm eller ett mål. Många, föränderliga och utvecklingsbara.

För mig är det oerhört viktigt att skilja på mål och drömmar
Att vilja men inte göra är definitionen på en dröm......! Mitt livsmål är att vara helt utan lån när jag går i pension. Har redan dragit igång med mångtalig avbetalning. Många blir förskräkta då jag berättar summan. Men mål är ett mål!
Drömmar har jag många. Skriver ner varenda en av dem hur fåniga de än är. Mina drömmar är mer att specificera hur mitt drömliv ser ut. Tex föreställer jag mig ett fint och påkostat hem som känns skönt att vara i. Jag skriver ner känslan då jag hoppar in i en svart läcker bil som andas tyst rikedom (audi tex). Ser mig själv hur jag tar hand om min kropp och själ på spa som har en känsla av lugn. Resor som inte betyder stora hål i kassan. En yacht där jag och mina bästa väninnor sitter och myser och ser klarblått hav, i köket står en italiensk kock som lagar så fräsch och god mat åt oss och vi badar och åker in och shoppar och har så skönt ihop -allt på mitt konto.
Min dröm är alltså inte att ha mycket pengar.......
gulan

För mig är det oerhört viktigt att skilja på mål och drömmar
Att vilja men inte göra är definitionen på en dröm......!
Men TACK.
Den definitionen har jag haft på tungan men inte fått fram. Precis så är det.

Jag kan bli irriterad på människor som BARA drömmer och aldrig gör något. Men jag har väl blandat ihop det där med mål och drömmar.

"Självklart" har jag mål och drömmar, annars skulle jag troligtvis vara en deprimerad klump i sängen som jag var för 2 år sedan... :)

Men jag gillar inte att prata om de med folk, är rädd att de ska säga att det är omöjligt och få mig tvivla på mig själv. :o Men just nu är jag stensäker, jag kommer nå dit! :up: (och nä, det är inga orealistiska drömmar eller mål. Bara en lång väg dit)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 331
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 754
Senast: fejko
·
Övr. Barn Denna frågan har jag ställt mig själv i fyra år. Och jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara synd om ensamstående föräldrar...
Svar
9
· Visningar
2 218
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag är inte deprimerad eller har annan känd psykisk ohälsa. Möjligt odiagnostiserad Adhd, men högfungerande. Jobbar heltid, har sambo...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 404
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar