Har dom rätt att ta en kull på min tik?

schwartzkopf

Trådstartare
Hej!
Om man endast har skrivit på ett köpeavtal på en hund, kan uppfödaren ändå kräva att få ta en kull på den? Gäller muntliga avtal?

Har hamnat i en lite knepig situation. Har en fransk bulldogg tik vars uppfödare bor i Spanien tills vidare, så en annan kvinna har hand om den kenneln så länge. Jag har hela tiden varit medveten om att dom vill föra hennes gener vidare men att jag ska ha skrivit på ett avtal hade jag inte det blekaste om. Har inte jag någonting att säga till om angående detta eftersom att jag äger henne och har betalat fullt pris för henne?

På kvinnan i telefonen lät det som att antingen måste jag ta en kull på henne eller köpa ut henne. Vad menas egentligen med det? Allt det här kom så plötsligt och jag blev fundersam över vad det egentligen är som gäller. Jag har givetvis kontaktat både henne och uppfödaren igen och väntar på svar att jag vill se avtalet hon pratar om innan vi går vidare med något annat, men jag hade velat få några goda råd om vad som egentligen gäller. Jag har ju ingen aning, är grön inom uppfödning och avel och jag vill inte låta mig köras över.

Vore så tacksam för svar!

Om det du skriver stämmer så låter det som om de försöker köra en fuling. Du har inte medvetet skrivit under något kontrakt eller avtal på att de ska få ta kull på henne, fick du köpa hunden med muntlig uppgörelse på att ta kull t ex? Hur var uppgörelsen från början er emellan? Har du köpt hunden för fullt pris o därmed äger hunden (på papper) har jag svårt att tro att de kan kräva kull på henne faktiskt.

Om det du skriver stämmer så låter det som om de försöker köra en fuling. Du har inte medvetet skrivit under något kontrakt eller avtal på att de ska få ta kull på henne, fick du köpa hunden med muntlig uppgörelse på att ta kull t ex? Hur var uppgörelsen från början er emellan? Har du köpt hunden för fullt pris o därmed äger hunden (på papper) har jag svårt att tro att de kan kräva kull på henne faktiskt.

Tack för ditt svar! Jag vet att just frallor är en populär ras, samt att jag på det är ganska ung, så det skulle inte förvåna mig om dom försöker göra en fuling. Jag köpte henne för 14.000:- så jag betalade fullt pris för henne. Hon var några månader äldre och behövde ett nytt hem då tidigare ägarna blev allergiska och därför fick jag ge ett lite lägre pris för henne än vad de normalt brukar kosta. Jag har inte medvetet skrivit under något liknande som styrker att dom ska få ta en kull på henne. Det hade jag kommit ihåg isåfall, men man blir ju så himla osäker när någon ringer och tjatar om ett avtal jag inte hade det blekaste om. Det enda uppfödaren sagt är att han gärna hade velat att jag parade henne, och att dom isåfall skulle hjälpa till att hitta en hane men att det blev någonting bestämt, nej. Jag har inte hört ett ord från honom sedan dess, och då blir jag så paff när någon för mig helt okänd ringer och kräver att jag ska para henne eller måste köpa ut henne. :(

@schwartzkopf Men du må väl ha en kopia på köpeavtalet? Där står det isf vad som avtalats? 14.000:- är väl också ett marknadsmässigt pris? Tycker inte att det var reducerat iaf.

Låter märkligt. Du har alltså inte köpt henne med sk "Bibehållen avelsrätt"? Och du har betalat fullpris? Då har jag aldrig hört talas om att en uppfödare KRÄVT en kull!!
Antigen ger man ut hunden på foder....dvs "gratis" eller säljer med bibehållen avelsrätt, dvs halva priset. Båda dessa alternativen finns färdiga kontrakt och regler för.
Har du betalat fullpris kan uppfödaren inte kräv någonting alls. Uppfödare har inte rätt att kräva någonting av sina valpköpare. De kan bara uttrycka ÖNSKAN. Detta står i SKKs avtal. Tilläggskontrakt får man inte skriva som uppfödare ansluten till SKK.

Låter märkligt. Du har alltså inte köpt henne med sk "Bibehållen avelsrätt"? Och du har betalat fullpris? Då har jag aldrig hört talas om att en uppfödare KRÄVT en kull!!
Antigen ger man ut hunden på foder....dvs "gratis" eller säljer med bibehållen avelsrätt, dvs halva priset. Båda dessa alternativen finns färdiga kontrakt och regler för.
Har du betalat fullpris kan uppfödaren inte kräv någonting alls. Uppfödare har inte rätt att kräva någonting av sina valpköpare. De kan bara uttrycka ÖNSKAN. Detta står i SKKs avtal. Tilläggskontrakt får man inte skriva som uppfödare ansluten till SKK.

Tack för ditt svar! Jag känner mig lite tryggare nu. Som du säger, en önskan om valpkull är det enda jag har vetskapen om iallafall. Ett vanligt köpekontrakt för hund vad det jag skrev på och ingenting annat. Och om jag nu skulle ha köpt henne med bibehållen avelsrätt för halva priset, så skulle hon alltså kostat 28.000:- egentligen? Det luktar ju verkligen lurt.

Det här med tilläggskontrakt, vad är det? Om jag skriver på någonting nu i efterhand?

Är hunden svenskuppfödd och uppfödaren har registrerad kennel här i Sverige samt ansluten till SKK? Om du är osäker så ring din rasklubb.
När man får en kull valpar så meddelar man ju detta till SKK och får hem avtal som är färdigtryckta. Uppfödare/köpare/fodervärd fyller i dom bara.
Det är alltså inte tillåtet att skriva egna tillägg med KRAV utöver det som redan står färdigt i kontraktet. Om man som uppfödare tex vill att valpköparen ska göra vissa hälsoundersökningar, meriter, återköp mm så kan man skriva ett tillägg om ÖNSKNINGAR om detta men vi får aldrig kräva det av köparen. När varan är såld så tillhör den sin nya ägare och all rätt till den upphör. Djur klassas som vara.

Meddela uppfödaren att det blir ingen kull förens du fått sett en kopia på vad de påstår att du skrivit på samt att den ska SKK först få se och bedöma innan det blir tal på någon kull. Om de fått dig att skrivit på något kan SKK bli lite arg......

Nu var jag rätt säker på de tre olika avtalen som finns ser ut (föder också upp) men gick för säkerhets skull in på SKK för att kolla vad som krävs för de tre olika avtalen. Där står klart och tydligt att om hunden säljs för fullpris är det Köpeavtal som skall användas. När köpeavtal nyttjas är hunden såld och inga krav som inskränker kan ställas.
Nu har jag ingen aning om vad normalpriset för en fralla är så om du kan ha ett köpekontrakt med bibehållen avelsrätt för då har de rätt till en kull.
Men vet du med dig att du har betalat fullpris så SKA du ha ett vanligt köpekontrakt. Annars har de blåst dig från början. Så be om kopia på kontraktet och leta fram dina egna papper.

Är hunden svenskuppfödd och uppfödaren har registrerad kennel här i Sverige samt ansluten till SKK? Om du är osäker så ring din rasklubb.
När man får en kull valpar så meddelar man ju detta till SKK och får hem avtal som är färdigtryckta. Uppfödare/köpare/fodervärd fyller i dom bara.
Det är alltså inte tillåtet att skriva egna tillägg med KRAV utöver det som redan står färdigt i kontraktet. Om man som uppfödare tex vill att valpköparen ska göra vissa hälsoundersökningar, meriter, återköp mm så kan man skriva ett tillägg om ÖNSKNINGAR om detta men vi får aldrig kräva det av köparen. När varan är såld så tillhör den sin nya ägare och all rätt till den upphör. Djur klassas som vara.

Meddela uppfödaren att det blir ingen kull förens du fått sett en kopia på vad de påstår att du skrivit på samt att den ska SKK först få se och bedöma innan det blir tal på någon kull. Om de fått dig att skrivit på något kan SKK bli lite arg......

Tack så jättemycket än en gång för att du tar dig tid att skriva! Jag gick in på SKK och har kollat på deras köpeavtal, och nu blir jag jätteosäker på ifall dom inte hade snickrat ihop ett eget köpekontrakt som jag skrev på, vilket jag ser nu strider mot SKKs grundregler, då kenneln är medlem där. Har försökt få min bror att leta efter avtalet men han hittar det ingenstans och jag får rent utsagt panik snart. Isåfall får jag kanske helt enkelt skylla mig själv, att jag kunde vara så dum att det inte var SKK's avtal jag skrev under på utan ett annat ihopsnickrat.

Men hur blir det då egentligen? Om dom nu har använt sig av ett eget köpeavtal men ändå är medlem i SKK och har brutit mot deras regler, vad händer då?

Liten passus bara.

Juridiskt håller egenskrivna avtal. Däremot så om man som SKK-ansluten inte använder avtalen framtagna av SKK eller ändrar i deras avtal så hamnar man i disciplinnämnden, samt kan drabbas av repressalier.

Men SKK kan inte häva eller ändra i ett avtal som inte följer deras regler. Utan ett egenskrivet avtal gäller. Tvist kring ett sådant får lösas civilrättsligt. Dock kan avtalsvillkor anses oskäligt av domstol, och att SKKs avtal är praxis och branschsedvänja kommer att väga tungt i bedömningen.

Men det råder med mycket få inskränkningar avtalsfrihet i Sverige. SKK kan inte ändra på det - däremot kan de med hot om repressalier tvinga sina medlemmar att använda specifika avtal för att få kvarstå som SKKansluten.

Det är viktigt att skilja på de två och inte tro att ett avtal är juridiskt ogiltigt bara för att SKK går i taket över det.

@schwartzkopf I sådana fall riskerat uppfödaren att hamna hos disciplinnämnden och kan drabbas av repressalier. Allt från en varning till uteslutning via tävlings- eller utställningsförbud, fråntas rätten att registrera valpar etc.

Tvisten er emellan måste dock om ni inte kommer överens lösas i domstol eller av skiljemannaförfarande (beroende på vad som står om det i avtalet). Oavsett utslag ska uppfödaren dock följa SKK-regler annars kan hen få en ny vända i disciplinnämnden. Domstolen kan anse avtalsvillkor som inskränker nyttjanderätten och förfoganderätten för hunden som oskäliga och ogiltigförklara dem. OM du betalt fullt valppris är det rätt troligt så blir fallet. Men garantier finns inte.

Tack så jättemycket än en gång för att du tar dig tid att skriva! Jag gick in på SKK och har kollat på deras köpeavtal, och nu blir jag jätteosäker på ifall dom inte hade snickrat ihop ett eget köpekontrakt som jag skrev på, vilket jag ser nu strider mot SKKs grundregler, då kenneln är medlem där. Har försökt få min bror att leta efter avtalet men han hittar det ingenstans och jag får rent utsagt panik snart. Isåfall får jag kanske helt enkelt skylla mig själv, att jag kunde vara så dum att det inte var SKK's avtal jag skrev under på utan ett annat ihopsnickrat.

Men hur blir det då egentligen? Om dom nu har använt sig av ett eget köpeavtal men ändå är medlem i SKK och har brutit mot deras regler, vad händer då?
Tja...som uppfödare skulle jag inte vilja erkänna för SKK att jag körde med egna avtal som strider mot deras regler. Ett stark skäl för att bli utesluten. Vi uppfödare har en rad förpliktelser som vi ska följa. Korrekta avtal är ett av de mest grundläggande. Troligtvis hoppas uppfödaren på att du köper det här med hull och hår och låter dom ta kullen.
Hade jag varit du, hade jag som sagt talat om för dom att först ska SKK få granska avtalet och säga sitt. Skulle inte bli förvånad om de ryggar bakåt då.

@schwartzkopf I sådana fall riskerat uppfödaren att hamna hos disciplinnämnden och kan drabbas av repressalier. Allt från en varning till uteslutning via tävlings- eller utställningsförbud, fråntas rätten att registrera valpar etc.

Tvisten er emellan måste dock om ni inte kommer överens lösas i domstol eller av skiljemannaförfarande (beroende på vad som står om det i avtalet). Oavsett utslag ska uppfödaren dock följa SKK-regler annars kan hen få en ny vända i disciplinnämnden. Domstolen kan anse avtalsvillkor som inskränker nyttjanderätten och förfoganderätten för hunden som oskäliga och ogiltigförklara dem. OM du betalt fullt valppris är det rätt troligt så blir fallet. Men garantier finns inte.

Jag förstår, jag ska be till Gud att jag hittar avtalet imorgon och ögna igenom vad som egentligen står där. Känner mig som ett riktigt klantarsle nu. Men jag har iallafall bett henne att skicka avtalet hon pratar om, eller iallafall ta ett kort på det och skicka till mig så jag hoppas att hon gör det. Och jag vet att jag betalat fullt pris för henne. Jag betalade hälften (6000:-) innan jag hämtade henne och resten efter det.

Tja...som uppfödare skulle jag inte vilja erkänna för SKK att jag körde med egna avtal som strider mot deras regler. Ett stark skäl för att bli utesluten. Vi uppfödare har en rad förpliktelser som vi ska följa. Korrekta avtal är ett av de mest grundläggande. Troligtvis hoppas uppfödaren på att du köper det här med hull och hår och låter dom ta kullen.
Hade jag varit du, hade jag som sagt talat om för dom att först ska SKK få granska avtalet och säga sitt. Skulle inte bli förvånad om de ryggar bakåt då.

Då ska jag göra det, att SKK ska få granska det innan det blir tal om någon kull på henne.
Men har jag rätt att kräva att SKK ska få granska det först? Jag som ägare borde väl ha det?
Tack, ni lugnar mina nerver!

Då ska jag göra det, att SKK ska få granska det innan det blir tal om någon kull på henne.
Men har jag rätt att kräva att SKK ska få granska det först? Jag som ägare borde väl ha det?
Tack, ni lugnar mina nerver!

Du har rätt att säga att du vill att kungen och Amerikas president ska råda dig till hur du ska göra om du så vill :)

Om uppfödaren vill att du ska "köpa loss" hunden....hur mycket mer hade hen då tänkt sig utöver de 14000:- hen redan fått?
Om du betalat fullpris redan blir det ju svårt att "köpa loss" tiken :confused:

Om uppfödaren vill att du ska "köpa loss" hunden....hur mycket mer hade hen då tänkt sig utöver de 14000:- hen redan fått?
Om du betalat fullpris redan blir det ju svårt att "köpa loss" tiken :confused:

Det var det jag också blev fundersam över.. Ingen bra magkänsla. Men nu känner jag att jag ändå har lite kött på benen och är det krig dom vill ha så ska dom få det. Jag ska iallafall göra mitt yttersta för att reda ut den här soppan. Är glad att jag skrev här så jag fick mig lite mer information från er som faktiskt vet :)

Jag blir väldigt fundersam över en annan sak du skriver i början - nämligen att du säger att kennelägaren bor i Spanien och en annan sköter kenneln. Denna som sköter om hundarna - tar den även kullar och säljer ?
Man kan liksom inte bo i ett annat land och föda upp svenska hundar och registrera dom i Sverige - än mindre via bulvan. Låter i så fall som ett fall för SKK.

Så första frågan jag har är om det är en hund med SKK stamtavla ?

En SKK-ansluten kennel får INTE ha hemsnickrade avtal, utan det är dom köpeavtal som finns färdigtryckta som gäller. Så antingen har du ett KÖPEAVTAL eller så har du ett KÖPEAVTAL MED BIBEHÅLLEN AVELSRÄTT. Har du det sistnämnda så har dom ingen rätt att kräva någonting.

Liknande trådar

Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 722
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta...
2
Svar
20
· Visningar
3 023
Senast: Voffisarna
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat