Har DN fått hicka?

Ewa-Lena

Trådstartare
Hur vill de ha det? Ska idrottarna ta ställning i frågan kring Rysslands homolag eller ej?
Regnbaringge.gif
 
Sv: Har DN fått hicka?

Verkar som att dom är rädda för att ta ställning åt något håll.....

Anser inte alls att idrott ska hållas åtskild av politik, inte när det kommer till förtryck och fördomar. Där bör idrotten precis som övriga samhället ta strid!
 
Sv: Har DN fått hicka?

Jag håller med. Idrottarna är ju även stora förebilder för lättpåverkade känsliga ungdomar.

Men enligt DN gör man tydligen fel - hur man än gör...
 
Sv: Har DN fått hicka?

Precis, särskilt när det gäller enskilda friidrottsutövare. De är ju trots allt även människor med egna uppfattningar och känslor. Själv hade jag blivit vansinnig om min arbetsplats hade försökt att hindra mig från att att uttrycka mig i politiska och/eller moraliska frågor.
 
Sv: Har DN fått hicka?

Precis, särskilt när det gäller enskilda friidrottsutövare. De är ju trots allt även människor med egna uppfattningar och känslor. Själv hade jag blivit vansinnig om min arbetsplats hade försökt att hindra mig från att att uttrycka mig i politiska och/eller moraliska frågor.

Helt klart måste alla ha rätt att ha en uppfattning och även ha rätt att utrycka den.

Alla måste däremot ha rätt att få fokusera enbart på idrotten om de känner för det. De som inte alls vill blanda in politik i sitt idrottande skall slippa. Många vill ju vara inne i sin bubla, särskilt vid stora mästerskap.

Annars tror jag inte på bojkotter som vissa pratar om. Nu när VM genomförs i Moskva så kommer hela den här debatten upp och idrottare som Emma Green Tregaro får chansen att visa sina naglar. På sikt tror jag att de här mötena med människor som blir av i Moskva är bra.
 
Sv: Har DN fått hicka?

Men - det där är ju nyhetsrapportering. DN tycker ingenting, de rapporterar om Green Tregaros och Aregawis olika ståndpunkter.

Den ende som tycker något är krönikören Johan Esk och det är hans åsikt, inte DN:s.
 
Sv: Har DN fått hicka?

Fast jag ser inte riktigt motsättningen i att tidningen dels rapporterar kring vad som hände på en presskonferens. Och dels att en av tidningens krönikörer skriver om sin egen åsikt i en krönika?

Jag tycker inte att det är en lätt gräns att dra! Jag tycker att idrotten ska hållas fri från politik. Jag tycker inte att det ska vara okej att idrottare tävlar med budskap om vilken politiker man bör rösta på eller inte, osv.

Självklart ska man kunna uttrycka sina åsikter angående alla människor lika värde osv. Men i denna situationen blir det ju en protest mot en viss lag som fattats av ett visst styre osv. Den som tror något annat är väldigt naiv. Inte lätt att dra gränsen med andra ord.

Sen tycker jag att IOK och andra stora förbund inte alls är så obundna och oberoende som de vill hävda. Men det är en annan fråga.
 
Sv: Har DN fått hicka?

Helt klart måste alla ha rätt att ha en uppfattning och även ha rätt att utrycka den.

Alla måste däremot ha rätt att få fokusera enbart på idrotten om de känner för det. De som inte alls vill blanda in politik i sitt idrottande skall slippa. Många vill ju vara inne i sin bubla, särskilt vid stora mästerskap.

Annars tror jag inte på bojkotter som vissa pratar om. Nu när VM genomförs i Moskva så kommer hela den här debatten upp och idrottare som Emma Green Tregaro får chansen att visa sina naglar. På sikt tror jag att de här mötena med människor som blir av i Moskva är bra.

Jag håller helt med. Men samtidigt står det ju dem som inte vill blanda in politik fritt att gå in i bubblan utan att blanda in politik i sitt idrottande. Isinbajeva hade inte behövt att svara på det hon uppfattade var en politisk provokation. Genom att göra det så gör hon ju själv politik av sitt idrottsmannaskap.
 
Sv: Har DN fått hicka?

Jag håller helt med. Men samtidigt står det ju dem som inte vill blanda in politik fritt att gå in i bubblan utan att blanda in politik i sitt idrottande. Isinbajeva hade inte behövt att svara på det hon uppfattade var en politisk provokation. Genom att göra det så gör hon ju själv politik av sitt idrottsmannaskap.

Ja helt klart. Isinbajeva är ju kanske den som allra mest gjort politik av VM. Delvis för att hon är en så stor profil så det som hon säger får genomslagskrtaft.

Det jag menar är att tex Aregawi inte verkar speciellt intresserad av att ventilera någon politisk åsikt. Det känns onödigt att pressa henne på vad hon tycker i frågan faktiskt.

Men jag tycker det här är riktigt trist. Isinbajeva var ju lite av en idol faktiskt. Den perfekta kvinnokroppen enligt mig kanske. Om man nu får sjunka så lågt att man tar upp det här :)
 
Sv: Har DN fått hicka?

Anser inte alls att idrott ska hållas åtskild av politik, !


Jag är tacksam om idrotten hålls utanför andra politiska områden än just idrottspolitik.
Det kan vara tacksamt så länge idrottarna har pk-värderingar men det finns även idrottsstjärnor som är av rak motsatt uppfattning och då har vi helt plötsligt politiska debatter i idrottsrummet.
Jag vill ha idrotten helt fri från allt annat än sådant som har med idrott att göra.
Det är lite av det som är så skönt och befriande med idrott, en av få arenor där världens länders representanter, oavsett religion och kultur, kan mötas utan större offentlig friktion.
 
Sv: Har DN fått hicka?

Men jag tycker det här är riktigt trist. Isinbajeva var ju lite av en idol faktiskt. Den perfekta kvinnokroppen enligt mig kanske. Om man nu får sjunka så lågt att man tar upp det här :)


Ja, jag vill helst inte veta vilka politiska åsikter och värderingar idrottarna har.
Jag vill inte färgas av deras, enligt mig, ruttna åsikter, bara av deras prestationer.
 
Sv: Har DN fått hicka?

Klart att inte jobbet ska hindra en människa från att uttrycka sina politiska åsikter- på fritiden. Däremot skulle det vara väldigt oprofessionellt av mig som vårdgivare med maktövertag att diskutera politik med patienter. Såna frågor undviker jag (tyvärr är det ju ofta såna som går helt stick i stäv med mina egna åsikter som uttalas) genom att tydligt klargöra att på jobbet diskuterar jag inte politik.

Nu tycker jag ju inte att Emma Green gjort något annat än en tyst protest, hon har inte uttryckt sig kontroversiellt eller uttalat provocerat Rysslands styre. Däremot Isinbajeva..
 
Sv: Har DN fått hicka?

Det känns lite underligt att kalla en sådan sak en politisk fråga. Man kan ju enkelt skära ned det till en hälsa- och trygghets-fråga. Är det ok att tvinga idrottare till ett land där de riskerar böter och fängslande. (Även om nu ryssarna tydligen motvilligt sagt att idrottarna inte får böter om de råkar tacka sin fru eller man efter en vinst).

Betyder det att vi lägger nästa OS i Saudiarabien, de kvinnliga idrottarna måste vara kyska och tävla i heltäckande klänning? Annars blir de piskade. Eller så kanske man bara kan stryka grenarna med kvinnor i. Inga TV sändningar eller publik på kvinnornas sida såklart. Om någon protesterar så är det politik och politik hör inte hemma med idrott? Idiotiskt.

Dessutom trodde jag IOK var mutade och politiskt påverkade. Iofs kanske bara idrottarna som ska vara fria från politik. (Jag är faktiskt väldigt förvånad över att de inte flyttar OS.)
 
Senast ändrad:
Sv: Har DN fått hicka?

I så fall vill jag förbjuda kors runt idrottares halsar (om regnbågsnaglar inte är ok) samma sak med att tacka någon gud för en vinst.

Eller så låter vi folk tävla med regnbågsnaglar, silverkors runt halsen, adidastryck på tröjan och socialdemokratstrumpor och låter dem tacka gud och fru för segern.
 
Senast ändrad:
Sv: Har DN fått hicka?

Självklart ska man kunna uttrycka sina åsikter angående alla människor lika värde osv. Men i denna situationen blir det ju en protest mot en viss lag som fattats av ett visst styre osv. Den som tror något annat är väldigt naiv. Inte lätt att dra gränsen med andra ord..

Varför skulle någon tro något annat, undrar jag. Det är väl klart att det är enprotest mot en viss lag. Vad skulle det annars vara? Jag ser dock inte problemet. Eftersom idrottare och alla runtomkring råkar vara människor, kan man nsturligtvis inte separera idrott och politik och jag tycker inte ens att det är önskvärt.
 
Sv: Har DN fått hicka?

Emmas nagelkupp var ju klockren, i motsats till Esk så anser jag att det var vid ett ypperligt tillfälle. Däremot är jag tveksam till att journalister springer runt och frågar vad andra idrottsstjärnor tycker om saken eftersom jag även ser poängen med att inte politisera idrotten allt för mycket.
 
Sv: Har DN fått hicka?

Varför skulle någon tro något annat, undrar jag. Det är väl klart att det är enprotest mot en viss lag. Vad skulle det annars vara? Jag ser dock inte problemet. Eftersom idrottare och alla runtomkring råkar vara människor, kan man nsturligtvis inte separera idrott och politik och jag tycker inte ens att det är önskvärt.

Jag menade inte att någon påstod att det var något annat. Jag mer påpekade att det var alldeles uppenbart att det i Emmas fall handlade om just Rysslands politik, och inte något stöd för homosexuellas rättigheter i största allmänhet.

Jag tycker inte alls att det är särskilt önskvärt att politiska ledare ska kunna använda idrottsevenemang för politisk propaganda. Det finns ju skräckexempel genom historien. Inte heller är det särskilt önskvärt att idrottare inte ska kunna ställa upp i tävlingar utan att behöva svara på frågor om vad de tycker om det politiska läget i det eller det landet. Eller att länder ska vägra mötas i olika turneringar för att det inte är politiskt läge just nu. Idrotten ska förena, inte polarisera.
 
Sv: Har DN fått hicka?

kl

Jag tycker det är märkligt att man, så fort det kommer till just skilda politiska åsikter, förutsätter att det blir problem och att det inte hör hemma i idrottsvärlden för det ska inte vara arena för "debatt".

Varför måste det bli debatt, där och då i arenan? Kan det inte stanna vid ett enkelt ställningstagande, och så får människor ta debatten utanför om de vill?

Är inte tystandet också ett ställningstagande? Kravet att ingen ska uttrycka något alls. Är inte det ett slags förtryck, är inte det också i högsta grad ett politiskt ingripande?

Jämför med olika religiösa inriktningar. Människor med olika religion tävlar sida vid sida, utan att de förväntas att på något sätt dölja sin tro.
Det utkämpas inget krig över detta, det är välkänt att vissa idrottare har en tro och det lämnas vid det. Det är upp till var och en. Idrotten är inte en religiös arena, trots att idrottare tillåts visa sin tro. Idrotten blir inte heller en politisk arena bara för att idrottare tillåts uttrycka politiska åsikter.

Så varför kan vi inte acceptera att idrottare inte bara har en personlig tro utan också en personlig åsikt, som de ska vara fria att uttrycka såväl som hålla privat?
 

Liknande trådar

Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 841
Senast: Tiffany
·
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
296
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
715
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp