Har det svenska halvblodet något värde?

keramin

Trådstartare
Eftersom jag helt plötsligt har blivit stoägare så börjar avelstankarna dyka upp. Jag köpte hästen för att ha till framtida dressyrhäst och tränar för det men möjligheten att få ett föl kom ju helt plötsligt också.
Min häst har en helt svensk stam (skånsk faktiskt) och om jag någon gång skulle vilja betäcka är frågan: ska man fortsätta svenskt för "bevarandets skull" eller välja utländskt för att kunna välja "gräddan"?
Kommer vi i framtiden att ha olika halvblodsraser/förbund eller blir alla istället EU-hästar? Vad vill ni uppfödare och vad vill avelsförbunden?
Många frågor men kanske nån har funderat kring detta.

Sv: Har det svenska halvblodet något värde?

Intressant fråga som jag "bollat" mkt med själv...

MEN så kan man ju egentligen hårddra frågan "svensk stam" ...
Alla svenska hingstar har ju utländsk härstamning förr eller senare i sin stam...

Sen är ju inte alltid "gräddan" utländska hingstar... Briar e ju def ingen dålig hingst som tillhör gräddan...

Sen är frågan varför du ska betäcka...

1 för att få avkomma som du ska behålla å tävla med själv, då väljer du den hingst som tilltalar dej.

2 du betäcker för att sälja, då får man ju lite mer "gå på" modehingst "typ" så man lättare får avkomman såld.

det enda jag tycker du ska tänka på e att du tar en som är godkänd för svensk halvblodsavel = gröna papper...
Oavsett du tar en importerad hingst eller svensk så blir avkomman automatiskt "svenskt halvblod" iom att den föds i Sverige undan ett svenskt halvblodssto...

(ett kul exempel e tex Butterfly flip som ju är e Robin Z (importerad Hanoveranare) u Fullblod. Men båda stamböckerna accepteras av ASVH och därmed registreras avkomman som svenskt halvblod, fast det inte finns en "svensk stam" i den alls.. )

Fast Butterfly Flips mamma Baderna kommer från en fullblodsfamilj som funnits i Sverige i fyra generationer, så jag tycker att det var ett dåligt exempel. Ett bättre exempel hade varit Irco Mena, vars pappa var KWPN och mamma Irish Draught, d v s båda föräldrarna är importerade.

Görel skrev:
Fast Butterfly Flips mamma Baderna kommer från en fullblodsfamilj som funnits i Sverige i fyra generationer, så jag tycker att det var ett dåligt exempel. Ett bättre exempel hade varit Irco Mena, vars pappa var KWPN och mamma Irish Draught, d v s båda föräldrarna är importerade.

Mnja jag menade mest att Baderna inte är ett svenskt halvblod utan ju ett renrasigt fullblod... Jag har aldrig vart med om att man delar upp fullblod i länder mer än arabiskt å engelskt men inte att man uttrycker sej som "svenskt fullblod" de har jag inte hört talas om ;)

Men jo Irco Mena va åxå ett mkt bra exempel !!!

Jodå man delar upp fullbloden landsvis. Typ engelskt, irlänskt osv.

Jag ser ingen anledning att bevara en svensk stam för sakens egen skull. När man tar föl så är väl anledningen oftast att man endera vill ha en talangfull, lovande häst själv eller att man vill ha en sådan häst för att sälja till ett bra pris. Kort sagt, ju bättre avkomma desto gladare uppfödare... ;)

Strävar man efter ett riktigt bra föl tycker jag att det är dumt att sätta sådana restriktioner som "svensk" stam. Dessutom är ju onekligen de bästa hingstarna ofta importer. :smirk:

Jag har inga planer på att ta föl, jag vill rida. Eftersom jag alltid förut har haft valacker har tanken bara inte dykt upp men nu börjar jag fundera kring detta rent generellt. Visst har alla svenska hästar något utländskt mer eller mindre långt bak och naturligvis är målet med avel att få fram en bättre individ än föräldrarna. Vad jag funderar över är hur länge en "ras" egentligen är en ras om ni förstår vad jag menar. När det nu är så lätt att importera sperma så kan ju teoretiskt alla hästar i alla länder ha samma fäder och till slut är de då samma ras så vad är då avelsförbunden egentligen.
Nu har jag bara spånat snabbt och kanske rörigt men tycker att tanken är intressant (rent hypotetiskt, jag vet)

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett mycket vackert, svart halvblodssto som har visat sig lämna mycket fina föl (trots att jag ännu inte tagit et rent...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 177
Senast: ameo
·
Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: kopparberg
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 274
Senast: Derring-Do
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18