Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du vet ju i vilket fall INGENTING om mitt sto och inte heller någonting om hovbroskförbening som är en vanlig sjukdom hos halvblod.
MEN halvblod brukar inte känna av åkomman (och det brukar heller inte påverka användbarheten) till skillnad från ex ardennrar och nordsvenskar.
Fast det här är en gammal lista, det är en rest från ASVHs förrförra hemsida typFinns inte med på denna lista. http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/893/bruksprov/defektlista_05.pdf
Men seriöst, vad är det du inte begriper?
Det är enligt svensk lag OLAGLIGT att avla på djur med ärftliga defekter som kan orsaka djuret lidande.
Försök inte hävda att det inte är ärftligt när hon har det på båda benen. Du har ju det svart på vitt på Jordbruksverkets defektlista dessutom. Vad är det du inte fattar?
Smart nog går du ut med det här också, om inte någon anmäler dig hoppas jag åtminstone att potentiella köpare läser här också!
Ett till knapplån
Här är Jordbruksverkets lista: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000995/2009-028.pdf
Jag gissar att en anledning till att olika veterinärer kan ge olika besked om det är OK eller inte att avla på en häst med hovbroskförbening är det där tillägget "grav/tidig". "Grav" kan jag tänka mig att man kan göra en veterinärmedicinsk bedömning på, men vad menas egentligen med "tidig"?
Visa gärna källa på att det inte är ärftligt hos halvbloden. Och gärna något mer trovärdigt än vad en person på ASVH tycker.
Om du googlar lite så hittar du massor av forskning som visar på hög ärftlighet. Ja, det kan uppkomma av yttre trauma, men hur troligt är det på bägge benen? Då återstår ju bara.. Just det!
Och jo, det är i högsta grad olagligt att avla på genetiska defekter. Kanske läge att läsa på lite, eller är det lättare att blunda och vara spydig mot folk som har mer kunskap?
Visa gärna källa på att det inte är ärftligt hos halvbloden. Och gärna något mer trovärdigt än vad en person på ASVH tycker.
Om du googlar lite så hittar du massor av forskning som visar på hög ärftlighet. Ja, det kan uppkomma av yttre trauma, men hur troligt är det på bägge benen? Då återstår ju bara.. Just det!
Och jo, det är i högsta grad olagligt att avla på genetiska defekter. Kanske läge att läsa på lite, eller är det lättare att blunda och vara spydig mot folk som har mer kunskap?
Men halvblod och kallblod är ju samma art, hur menar du att en egenskap kan vara ärftlig för några och inte för andra? Antingen är det ärftligt eller också inte. Det är ju som med oss människor, det är ju inte som att en del sjukdomar är ärftliga för oss men inte för kineser. Är det samma sjukdom, så funkar den likadant, oavsett hur man ser ut. Så är det ju för hästar också. Blackfärg t ex nedärvs likadant för nordsvensk som för halvblod som för islandshästar.
Eller menar du att hovbroskförbening hos halvblod har en annan orsak än hovbroskförbening för kallblod?