Har det blivit vanligare med egen häst?

S

Sassa_S

Jag tycker att det verkar som att hästhållning har blivit mer allmänt i Sverige, lite som att ha hund ungefär. ;)
Är det så att antalet hästar ökar i Sverige? Nån som vet?
Vad beror det på i sådana fall tror ni?
 
Sv: Har det blivit vanligare med egen häst?

hej det stog i någon kvällstidning i förra veckan om något sådant , jag läste inte det själv men min sambo gjorde det .
mvh chamir:)
 
Sv: Har det blivit vanligare med egen häst?

Det beror väl lite på vilket tidsperspektiv du väljer! Det är väl så att det återigen finns ungefär lika många hästar som innan robotar, bilar och traktorer tog över? Jag hittar en siffra att det 1913 fanns 267160 hästar, och det är väl samma storleksordning som idag. Tittar man i stället på de senaste 25 åren har antalet ökat kraftigt.

14 sidor statistik för 2004 finns på
http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik, fakta/Husdjur/JO24/JO24SM0501.pdf
 
Sv: Har det blivit vanligare med egen häst?

Jag tror det beror lite på att man lär sej mer med egen häst + en bra tränare, än vad man gör på ridskola. Så tror jag det är iaf. Många utav dom jag känner som har egna hästar har ju kommit längre än vad dom som är kvar på ridskolan har:crazy:
 
Sv: Har det blivit vanligare med egen häst?

Jag tror att sporten har blivit mer tillgänglig för tex medelklassen. Iallafall runt de större städerna, där det inte har varit lika naturligt att ha en egen häst eller ponny. Det har ju blivit en folksport istället för en rikemanssport som det tidigare var. Helt enkelt att det har blivit billigare, eller att hästen helt enkelt finns tillänglig för fler människor än tidigare.

Då användes ju hästen mestadels till jordbruket osv. Eller för skotska lordar att rida en kvällsritt på :D.
 
Sv: Har det blivit vanligare med egen häst?

*Nickar instämmande*
Det känns verkligen som att det har spritt sig betydligt. Det är bra tycker jag. Det finns säkert nackdelar också, men det är ju en väldigt rolig och nyttig hobby som jag tror att man vinner mycket som människa på att utöva, så jag hoppas att fördelarna överväger.
:D Skotska lordar... *skratt* *ser framför mig en lord från 1800-talet med tjusig peruk*
/Sassa


Jag tror att sporten har blivit mer tillgänglig för tex medelklassen. Iallafall runt de större städerna, där det inte har varit lika naturligt att ha en egen häst eller ponny. Det har ju blivit en folksport istället för en rikemanssport som det tidigare var. Helt enkelt att det har blivit billigare, eller att hästen helt enkelt finns tillänglig för fler människor än tidigare.

Då användes ju hästen mestadels till jordbruket osv. Eller för skotska lordar att rida en kvällsritt på :D.
 
Sv: Har det blivit vanligare med egen häst?

Det känns verkligen som att det har spritt sig betydligt. Det är bra tycker jag. Det finns säkert nackdelar också, men det är ju en väldigt rolig och nyttig hobby som jag tror att man vinner mycket som människa på att utöva, så jag hoppas att fördelarna överväger.
/Sassa

Dessutom så håller vi landsbygden levande!! Tänk alla dessa småjordbruk som annars hade blivit uppköpta av storbönder som bara hade låtit husen förfalla. Nu har småjordbruken istället blivit omgjorda till fina små hästgårdar. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 173
Senast: MML
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 204
Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 641
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp