har bestämt mig...

C

claraswe

La in en tråd här för ett tag sedan om att jag funderade på att skaffa hund och hade hittat en korsning. Ville bara skriva och berätta hur det gick. Vi bestämde att jag skulle få ha hunden på prov i en vecka tills på fredag (fick honom förra fradagen) hunden är underbar i sättet precis en sådan hund som man vill ha. Gladlynt, godmodig och väldigt kelsjuk. Problemet är att han är alldeles för stor. den stackarn kan knappt röra sig i lägenheten utan att slå i eller ha ner något. Inte för att vi bryr oss om han har sönder ngt det är ju sånt som händer men det känns inte riktigt schysst mot honom att få vara i en så liten lägenhet. Jag skulle mer än gärna köpa honom för det är en så trevlig hund. Första gången han såg hästarna blev han lite skraj :D men efter ett liten stund så var han jättebekväm med dem. Suck... tycker det är synd att det inte fungerade. :( Men han kan ju få det så mkt bättre hos någon annan som har mer plats. Jag visste ju när han kom att han inte skulle vara liten men att han var så stor kom som en chock. Så nu får jag leta hund igen. Tar mer än gärna en omplaceringshund. Usch mår riktig dåligt av det här. Skulle så gärna vilja behålla honom...
Men det blir nog bäst så här. Förlåt att jag tog upp er tid med detta svammel. :crazy:

Hur stor är lägenheten och hur hög är hunden?
Faktum är att hundar i allmänhet kräver väldigt lite plats inomhus bara de får tillräcklig aktivering ute.
Släng ut lite möbler om ni har för lite fri golvyta.

Jag tror inte att det är någon fara med att ha liten plats, hunden ligger ju mest hemma ändå, bara han har en plats för vila och matskålar, så är det OK. Motion och aktivering får den utomhus.
Fluff

äh, jag har 2 stora hundar i en liten 2:a. och dom får inte ens vara överallt (i vårt stora kök, hatar snusk i köket)! så det är en myt att man måste bo på landet för att ha en stor hund... tycker du om den är det väl klart att du ska ha den :bump:

Var ute hos min far idag som har större ytor inomhus och det märktes att han trivdes bättre där. Vår lägenhet är lite dåligt planerad tycker jag så det finns inte mycket plats att röra sig på för hunden. Pratade med ägaren idag och vi bestämde att jag ska lämna tillbaks honom nu på måndag...
Tack :bump:

Ojoj, inte lätt för dig, men har du bestämt dig så har du...

Min upplevelse är bara att stora hundar i regel är mindre aktiva hemma än små. Detta beror ju säkerligen på att det är lite enklare för en liten "råtta" att pila omkring mellan alla stolsben och människoben. Stora hundar finner sig oftast till ro och bara de får ha sin plats så håller de sig gärna där. När man precis har skaffat en hund, som kanske har lite svårt att komma till ro på det nya stället så kan man få lära hunden att koppla av på "sin" plats - men sedan går det "automatiskt"...

Hoppas att du hittar en ny vän snart... Det finns säkert någon annan som passar in bättre hos er om nu inte denna gjorde det. Det är tungt, men känner man att nåt inte är som det ska, ska man nog följa sitt hjärta...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga...
2
Svar
31
· Visningar
2 331
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 285
Senast: Acto
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 306
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar