Hantering på korning och MH?

Sv: Hantering på korning och MH?

Jag tänker på hur fint min reserverade tik blev hanterad på sitt MT. Hon gick på henne med rösten istället och bad henne sitta ned. Lydigt satt hon sig ned ;) Och sen klappade hon och donade, men min hund var ju "lös". Dvs. inget kort koppel och ingen som höll fast henne. Hon satt av ren lydnad och jag tror att hon blev lite trygg i det att hon visste vad som förväntades av henne. Då gick det också att hantera henne utan våld :) Men hon satt ju och vände bort blicken, slickade sig lugnande på nosen osv. Hon fick en hantering som var helt anpassad till henne och de visste ju vart ribban låg!

Varför skulle hunden inte ha genomfört mentaltest?

Ju fler som testas desto bättre.

Oj, jag tror att många hundar (även de som älskar människor) skulle reagera på det sättet att bli hanterade... :crazy:

*kl*

Lite ot kanske

Men kan man övh MH-testa (inte kora alltså) en blandras? Jag menar inte för avel eller så, men det skulle ju kunna vara intressant ändå.

I mån av plats på ett MH-test får man gå med en blandras. Men renrasiga går alltid före, iaf på min klubb.

*KL*
Vill bara förtydliga lite.

Detta rörde sej om ett MT (korning)
inte ett MH
Det är två helt skilda saker. MH är mycket "mildare" för hunden.

Felaktig hantering sen förstå jag inte varför dom inte fick fortsätta. Ser ingenstans att denna hunden skulle vara osocial. Skulle det brytas skulle det gjorts vid hanteringen då hunden uppenbarligen inte vill bli hanterad. (även om den i mitt tycke är felaktigt utförd)

Finna namnlista för påskrift

http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2765

Skillnaden är ju att hunden på videon du länkar till vrider sig ju inte som en metmask på kroken. Hade den gjort det hade det varit intressantare att se, för då hade man fått se en annan tl hantera en sådan hund..

I vart fall på ett MH ska väl Testledaren "observera, inte agera", är det detsamma på MT? (Ja, jag vet att det är Mentalbeskrivaren som observerar, men så även Testledaren, eller? Denne ska väl i vilket fall som helst inte agera och korrigera, försöka ändra på hundens uppträdande?)
Knapplån, inte menat till dig, Gnist! ;)

På MT så ska hunden kunna hanteras det är det som hon försöker göra. Typ en visitering kolla tänder o ben tassar kropp etc.

På ett MH tas det aldrig i hunden.

Ja men se skillnaden i hur dom hanterar hunden. Tjejen fullkomligt kastar sej över hunden medans karln är lung o förbereder hunden på att han kommer.

saxat ur anvisningar för Mentaltest:

Det är viktigt att hälsning, transport och hantering av hunden genomförs på ett lugnt och
tryggt sätt och att hunden ges möjlighet till att skapa en relation med testledaren före
visitationen.

lite halvt knapplån

Det är ju faktiskt ägarens och testledarens fel att hunden reagerar som den gör. Hunden är från början osäker och lite uppstressad men ingen verkar förstå det utan istället snurrar de upp hunden ännu mer för att sedan -bläff!- komma uppifrån och grabba tag utan att hunden förstår vad som händer. Tro fan att den blir en metmask. Man undrar ju om någon av de närvarande tvåbeningarna kan läsa hundar öht...

Nog tas det väl i hunden på ett MH? Min hund blev i alla fall omklappad och lätt hanterad vid hälsningen i början!
Sen tycker jag att detta är betydligt mer än "hantering", det är nerbrottande!

På MT så ska hunden kunna hanteras det är det som hon försöker göra. Typ en visitering kolla tänder o ben tassar kropp etc.

På ett MH tas det aldrig i hunden.

Åjo, nog görs det det, de hanteras på MH också! På samma sätt som det försöks göras på MT.

Ur 'anvisning för mentalbeskrivning':

Hantering
6. Hunden ska vara stående i utgångsläget. Om den sätter sig under hanteringen får den göra
det. Testledaren hanterar hunden genom att föra händerna på varsin sida om hundens
bröstkorg, vidare längs bålen, över länden och ner mot bakbenen. Därefter tittar
testledaren på hundens tänder.
Om hunden inte vill låta sig hanteras ska den inte tvingas till detta. I sådant fall avbryts
momentet!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 570
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka