Hantering på korning och MH?

Sv: Hantering på korning och MH?

Himmel!
Varför börjar hon inte om?!
Ge hundstackarn en ärlig chans!
Eller bryt redan där!

Jag förstår inte riktigt varför hon 'peppar' hunden så i början. Hunden är ju tydligt 'uppvarvad' och glad redan innan, och jag förstår inte riktigt varför man då kör 'tjo och tjim'-rösten. Eller, jag förstår inte riktigt tjo och tjimrösten alls, fast jag har bara varit med på ett MH, och kanske sett en handfull på film.

Men mina hundar skulle utan tvekan reagera på en sådan röst, den ena med att varva upp och bli speedad fast hon inte var det innan, den andra med stor skepsis, låter folk 'överdrivna' brukar de ha någon baktanke, typ bad eller annat läskigt ;)

Ja absolut att det finns mer än en anledning till beteendet, skulle varit fnuttar kring glad med, då även om det är glädje är de oftast stressade och/eller stressar sig själv när de blir så uppe i varv, så jag ser det inte som positivt vad det än bottnar i, men förstår inte varför man spär på det.

Pappas tik var ju av åsikten att 'visst kan jag följa med dig, och visst kan du få klämma och känna på mig, inga problem', men var inte direkt kontaktsökande. Inte avvisande alls, men inte inbjudande heller. Testledaren uttryckte det som att hon var accepterande men eg ganska ointresserad. Att hon tillät och accepterade kontakt utan problem, men inte tog den själv i någon högre grad. Men inte sjutton försökte de 'peppa' eller körde 'pepprösten' för det, vilket jag anser är korrekt.

:eek:
Vilken människa! Jag läste bloggen och uppfattade det som om ärendet blivit nedlagt eftersom att sbk inte anser att hanteringen gått knasigt till.

KL

Ja, ärendet är anmält till SBK och nerlagd (överklagan inlämnad) eftersom de ansåg att det inte hade varit frågan om några felaktigheter, vare sig från testledaren (med sin bryska och otrevliga behandling) eller från domaren (som inte bröt TL´s hantering) :crazy:.

Jag blir mörkrädd av att SBK tycker att detta är en helt adekvat behandling av en hund på ett MT. Särskilt då det står i anvisningarna om mentaltest att "Det är viktigt att hälsning, transport och hantering av hunden genomförs på ett lugnt och tryggt sätt" .... :grin:.

Herregud:eek: Man blir ju helt stum! Förjävligt rent ut sagt:mad: Synd att hunden inte sa till, för hon förtjänade ett bett!

Testledaren ska absolut inte försöka uppfostra eller tvinga hunden till något
Det påminner lite om den testledaren vi hade på vår hund Nalle när vi gick korning. Vi hälsningen där, när testledaren ta hunden, gå iväg en bit. Vänder och stannar. Där skulle han tvinga Nalle och sätta sig ner. Och visst kan Nalle sitt utan problem räcker och ge hnm kommandot "sitt", men här försökte han trycka ner rumpan och försökte en bra stund utan att lyckas. Tillslut sa Nalle till och morrade lite lätt, då slutade testledaren och gick tillbaka till mig. Ska tillägga oxå att Nalle va för övrigt glad och positiv mot testledaren under hela korningen.
Det är något som jag undrar över, varje gång vi gått MH så vill dem få hunden att sätta sig ner vid samma moment som Nalle där. Någon som vet varför??? I mina ögon tycker jag det är helt onödigt:crazy:

Senast ändrad:

Hunden i fråga skulle nog inte alls gått "testet" alls.

Inte för att jag säger att tl agerade på ett bra sätt, men om inte hunden stressat upp sig så dant är jag övertygad om att det inte blivit som det blev..

Inte för att jag säger att tl agerade på ett bra sätt, men om inte hunden stressat upp sig så dant är jag övertygad om att det inte blivit som det blev..

Jag tycker att hunden visst kan få gå igenom en korning. Men jag kan alltid ifrågasätta att avla på en sådan hund.

Min hane som inte heller är glad i folk fullföljde sin korning utan några större missöden (förutom att han är skotträdd och därmed inte godkänd). Det finns fler bitar man vill kolla på förutom tillgängligheten.

Och jag hade inte sett den här hunden som ängslig (och därmed "diskad) om inte testledaren varit så otroligt klumpig. Tiken är inte tillgänglig men inte heller någon fara. Hon tar ändå kontakt, vilket är mer än vad många andra hundar gör. Sen att kontakten är en aning kletig, ja det kan man tycka vad man vill om.

Jo, men hon ballar ju ur när tl tar i henne och eftersom inte tl släpper, utan försöker få henne att lugna ner sig (som jag uppfattade det) så ser det ju illa ut.

Vidhåller dock att om inte hunden blivit hysterisk och sprattlat runt som en mask på en metkrok ganska omgående, så hade aldrig denna situation uppstått.

Fast spelar det så stor roll hurvida hunden borde gått testet eller inte? Eller hurvida den är tillgänglig eller inte?
Det är fortfarande en kass hantering. En hund som uppenbart visar motvilja ska väl inte behöva bli fasthållen i ljumsken och nacken?

Fast spelar det så stor roll hurvida hunden borde gått testet eller inte? Eller hurvida den är tillgänglig eller inte?
Det är fortfarande en kass hantering. En hund som uppenbart visar motvilja ska väl inte behöva bli fasthållen i ljumsken och nacken?

Det tror och hoppas jag ingen här tycker är ok.

Men det är alltid kul att spåna vidare på ämnet ;)

Jo, men hon ballar ju ur när tl tar i henne och eftersom inte tl släpper, utan försöker få henne att lugna ner sig (som jag uppfattade det) så ser det ju illa ut.

Vidhåller dock att om inte hunden blivit hysterisk och sprattlat runt som en mask på en metkrok ganska omgående, så hade aldrig denna situation uppstått.

Det är klart att situationen aldrig skulle uppstått om hunden inte sprattlat. Men samtidigt hade situationen inte uppstått om hanteringen blivit lite mer varsam. Jag vågar knappt tänka på hur min hane hade reagerat på att testledaren nästan jagar ifatt honom, ett rejält tag i halsbandet som dessutom inte släpper när hunden försöker slita sig.

Men jag förstår absolut vad du menar, ju mer jag tittar på filmen desto mer ser man hur snabbt hunden faktiskt börjar slingra sig och tycka det är obehagligt. Men jag tror ändå att hunden hade klarat av att fortsätta sin korning. Och att man efter första sprattlet skulle släppt hunden och så var hanteringen färdig. Samtidigt står det att ängsliga hundar som ej går att hantera inte ska få fortsätta om jag tolkat det rätt. Och samtidigt så tror jag hunden hade gått att hantera utan det bryska taget i halsbandet.

Samtidigt.. nej nu är jag klar ;)

Fick en lite läskig känsla av att Testledaren här är en person som minsann inte tänker låta nån sketen liten hund mopsa upp sig och trotsa henne, lite en Stolthetsgrej. Mej sprattlar man sig inte loss från! Ungefär. Att det sen var helt fel tillfälle att göra det på, tänkte hon nog inte på i Stridens Hetta. Men jag undrar om hon gjort samma sak med en större, allvarligare, hund...?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 570
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka