Hantering på korning och MH?

Sv: Hantering på korning och MH?

Förklara era ojoj och :eek: för en som inte är mer insatt än att hon ser en frenetiskt hoppande hund som inte vill bli fasthållen. Tack! :)

/Timsetim

*kl*
Men vad vill hon? Skrämma hunden så den gör extra bra ifrån sig under resten av testet? *ironi* :mad:Testledarna jag varit med om har inte pillat i närheten så mkt på mina hundar och då har hundarna ändå glatt mött personen och uppskattat hanteringen.

Förklara era ojoj och :eek: för en som inte är mer insatt än att hon ser en frenetiskt hoppande hund som inte vill bli fasthållen. Tack! :)

/Timsetim

Hunden visar klart och tydligt att den tycker hennes hantering är obehaglig redan då hon börjar röra vid den. Istället för att ta ett steg tillbaka och ge hunden en chans att själv komma fram så tar hon handgripligen tag i den, drar i benen, korrigerar med rösten och kollar även tänderna på ett riktigt klumpigt sätt. Totalt onödig hantering i mina ögon.

Hunden visar klart och tydligt att den tycker hennes hantering är obehaglig redan då hon börjar röra vid den. Istället för att ta ett steg tillbaka och ge hunden en chans att själv komma fram så tar hon handgripligen tag i den, drar i benen, korrigerar med rösten och kollar även tänderna på ett riktigt klumpigt sätt. Totalt onödig hantering i mina ögon.

Rösten hör tyvärr inte jag, har inget fungerade ljud på datorn. Men jag ser ju tydligt att hunden ogillar behandlingen. Hur ska en sådan procedur gå till?

/Timsetim

Tråkigt att inte någon avbröt, tex beskrivaren. Man undrar ibland hur lätt det är att få godkänt i vissa utbildningar...

Vad vill egentligen testledaren uppnå med detta?

Det är inte direkt en tandvisning i lydnadsettan det handlar om utan ett MH.

Ok, så då är det fasthållandet som inte är ok.

/Timsetim

Ja, det är ett Mtest, där man försätter hunden i olika situationer och så bedömmer man vad hunden gör, i momentet så ska man se hur hunden hanterar att bli hanterad av en främmande person. Testledaren ska absolut inte försöka uppfostra eller tvinga hunden till något.
Hunden tycker helt klart att det är obehagligt och varför testledare då försöker tvinga hunden till kontakt är ju totalt obegripligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 570
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka