Hantering i vissa situationer

H

Horsemanship_101

Någon får flytta detta inlägg om det inte passar in.

Alla har vi våra egna ''metoder'' när det gäller hästar.

Hur skulle ni gjort i dessa situationer?

* Hästen skrapar med framhoven inne i stallet.
* Hästen bockar upp och ner med huvudet, så att det ibland träffar dig.
* Hästen gnäggar inne.
* Hästen springer ifrån dig i full galopp i hagen när du ska hämta den.
* Hästen har börjat små-nypas.

Och hur gör DU för att få tillbaka ledarskapet över din häst?
Alla har vi våra egna metoder som jag nämnt tidigare, så svara bara hur ni gör och inte på hur ANDRA hanterar sina hästar i föregående inlägg.

Mvh Horsemanship_101

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hantering i vissa situationer

Inte någon som som kan svara?

Ska försöka svara;

skrapar med framhovarna: smäla till honom/henne ovanför benet och strängt säga NEJ
Bockar: Menar du när du rider eller i stallet?
Gnägga inne: Skulle jag inte bry mig om eftersom det inte är förbjudet (enligt mig), om han/hon gnäggar för att han är ensam är den enklaste lösningen att se till att han inte blir ensam.
I hagen: Ta först reda på varför han/hon inte vill komma in, är det för att han bara kopplar ihop dig med arbete? Se till att han alltid har nåt i krubban när han kommer in.
Små-nypas: Smäll till honom/henne på mulen och säg ifrån.

Det är iallafall så jag skulle göra, att hästen inte vill komma in från hagen kan vara ett svårlöst problem, det är viktigt att du ALDRIG låter honom vinna och att du har rätt kroppsspråk när du ska hämta in honom/henne. Det kan ju också bero på att hon/han vill vara ute mer. Det gäller att försöka tänka ur hästens perspektiv.

Jag är nog fel person att svara på det här, för jag upplever inte min kille (hingst) är så jobbig, fast han både skrapar med hoven ibland,buffar på mig eller gnäggar om det kommer en tjej osv...:crazy: Vem vet, jag kanske borde fundera på min ledarroll...:rofl:

* Hästen skrapar med framhoven inne i stallet. Ett lugnt nej och en bestämd blick på hästen, beröm när hoven sätts ner i backen, alternativt går därifrån och berömmer och vänder tillbaka när hästen slutat, beroe på vad som funkar för respektive häst.

* Hästen bockar upp och ner med huvudet, så att det ibland träffar dig. Jag förstår inte riktigt frågan, men om det är när jag rider så låter det som att tänderna borde kontrolleras och att jag borde filosofera över betsel och mina händer, i omvänd ordning dock, och om det är när jag är på marken så får sig hästen beroende på situation och varför hästen gör det antingen en fet smäll för att den är på mitt territorium eller en skarp tillsägelse, eventuellt backar jag hästen genom att gå emot den/på den.

* Hästen gnäggar inne. Absolut inget problem från min sida, visst en hingst som gnägagr i ett kör kan kanske få en bestämd, tillsägelse om att hålla tyst, men ananrs inget som stör mig.

* Hästen springer ifrån dig i full galopp i hagen när du ska hämta den. Beror på situation, har jag tid så vallar jag hästen runt hagen tills den står kvar när jag kommer, ingen rast ingen ro... Eventuellt att jag tar ut kompisarna först för att gör det lättare för mig...

* Hästen har börjat små-nypas.Lär den att koppla ihop ex "passa dig" eller "nej" med en lätt snäpp på mule, sidan av huvudet eller vad som verkar vettigast just då, beror ju på HUR hästen nyps, sen behöver jag bara säga ordet...

Är noggran med att jobba med ledandet i grimma och att hästen ska backa när jag går emot den, samt att den inte ska trängas, vänta när jag ber den etc. Små saker i vardagen... Då behöver man sällan ta tillbaka ledarskapet, man har det mer elelr mindre hela tiden och jag ahr dessutom lärt mig upptäcka de små hintarna om att hästen utmanar mig oh kan då säga ifrån direkt.

Om det är en orutinerad häst eller en unghäst det handlar om, typ en tvååring eller en treåring så hade jag inte brytt mig så mycket. Jag hade försökt få hästen att tänka på något annat eller arbetat på och försökt undvika att bli biten eller skallad. De flesta av dessa beteenden på unghästar brukar försvinna av sig själv efter ett tag. Det känns bara tråkigt om man har "bråkat" för mycket med dem. De är ju ännu bara bebisar.

- Här kastar jag alltid typ en plastborste som inte gör ont men bara liksom "petar till" hästen, från lite håll. Eller fyar med rösten. Går aldrig fram, eftersom det är precis det de oftast vill..

- I stallet eller under ritt? Är det under ritt och hästen inte har ont nånstans utan bara lagt sig till med trams kan jag rida med martingal eller graman några gånger så att hästen känner att det tar stopp när den slänger med huvudet. Är det i stallet så får man väl säga till den.

* Hästen gnäggar inne.
- Ja vad ska man göra? Man kan ju inte binda ihop käften på den :angel:

- Går efter den eller genskjuter den så det inte är så himla kul.

- Klatsch direkt om den nafsar.

Hästen skrapar med framhoven inne i stallet. Bryr mig inte så mycket om detta, dvs ignorerar.
Hästen bockar upp och ner med huvudet, så att det ibland träffar dig. Försöker identifiera varför hästen är orolig, tills dess bryr jag mig inte håller undan så jag inte blir träffad.
Hästen gnäggar inne. Ja det gör väl inget?
Hästen springer ifrån dig i full galopp i hagen när du ska hämta den. Promenerar lungt efter hästen tills dess den stannar så den låter sig infångas. Det får ta tid!
Hästen har börjat små-nypas. Varje nyp "belönas" med en omedelbar ordentligt dask. Vid 2 nyp så är dask nr 2 dubbelt så hård som den förra dasken.

ignorera eller ett nej.. beröm så fort benet är i backen

skulle jag nog ta mig en funderare över bettet, tänderna och hur min hand är

* Hästen gnäggar inne.
skulle jag skita i

sälja hästen och börja samla frimärken istället.
Eller så gör jag hästen nyfiken, går kringelikrokigt, sätter mig ibland och närmar mig aldrig rakt på

beror sig lite på vad som menas med smånypas..jag ser inte så allvarligt på min hästs smånyp, som oftast är relaterade till bus, bus i form av kom igen nu matte, lek med mig. Skulle det vara grinfasoner skulle ja se hårdare på det och även där fundera på om något är fel (typ smärta)

Senast ändrad:

Vad jag gör i olika situationer beror helt på hästen jag hanterar. Gör den det den gör av rastlöshet, oro, irritation...etc. Svaren kan alltså variera från det jag svarat.

Muntlig tillsägelse samt putt på bogen om beteendet inte slutar.

Ordentlig tällsägelse, knuffar hästen bakåt

* Hästen gnäggar inne.
ingenting

Beror på varför hästen springer/vilken häst

Hästen får en muntlig tillsögelse vid minsta försök att nypas- innan den träffar. Biter hästen tag i mig får den tillbaka med ett nyp eller en smäll.

Hur man hanterar situationer måste alltid anpassas efter individen och dess sinnesstämning, samt dess relation till människan ifråga.

Om vi nu utgår från min häst. Har haft honom i 5 år nu, har aldrig varit en aggressiv eller våldsam person, han är en snäll häst som vågar visa vad han vill men som i regel alltid lyssnar och lyder.

Jag skulle genast fråga mig, varför detta? Jag skulle gå runt honom, se hans reaktion, känna lite på honom. Jag hade också bett honom att sluta förstås, genom att peka och ev harkla mig/säga till. Upprepar han beteendet, ber jag honom sluta igen. Upprepas det igen skulle jag börja fundera på om det verkligen var ngt som var riktigt fel. Sen hade jag tagit reda på problemet. Om det varit så att han hade tråkigt så hade jag hittat på ngt att sysselsätta honom med om jag visste att han skulle bli stående en stund till. Handlade det om 2 minuter så hade jag nog upprepande bett honom sluta - man kan ha tråkigt i 2 minuter tycker jag. ;)

Ber honom sluta kasta med huvudet när jag är så pass nära att jag kan få en snyting. Återigen hade jag tagit reda på varför detta beteende? Uttråkad - samma metod som innan. Se till att bli av med det som upprör honom. Han ska inte tvingas till saker han inte trivs med. Jag har inget nöje av att bråka med honom.

* Hästen gnäggar inne.
Detta är faktiskt ngt som stör mig. Har alltid haft väldigt känsliga öron varpå detta är olidligt jobbigt om hästen gnäggar väldigt ljudligt och skarpt. Men det är ju inte hästens problem. Jag nonchalerar det i regel - oftast handlar det bara om ett par rop. Jag kan hyscha, försöka få hästen att tänka på annat eller liknande. Det är inte på ngt sätt fel att gnägga. Ffa inte på ett sätt som för hästen är logiskt, och aggressioner från min sida skulle bara göra honom mer orolig.

Lockar honom till mig. Ber honom komma, och det gör han i regel. Annars börjar jag jobba honom. Hur jag går tillväga där beror helt på. Spegla hans rörelser brukar vara en bra metod till en början. När jag väl fåt tag på honom släpper jag honom och går in. Vill han följa med så gör han det av egen fri vilja, vill han inte så slipper han. Jag vill aldrig att mina djur ska vantrivas med det vi gör och jag har återigen inget nöje av att tvinga andra individer till saker de inte vill. Jag skulle genast börja fundera på vad detta kunde bero på. Hur har senaste veckan varit, hur har jag varit, hur har min inställning varit, hur är vädret idag - kan det påverka och behöver jag då jobba mer med vårt förtroende och med mig själv.

Återigen - varför? Nypas är inget normalt beteende utan utlöses alltid av någonting. Om min häst biter skulle jag ta mycket, myket allvarligt på det och jobbat med mig själv - vad håller jag på med egentligen?

Hästen vill ha uppmärksamhet, den får en tillsägelse (muntlig) och sen ignorerar jag den.

? Aldrig varit med om.

* Hästen gnäggar inne.
Hästar får fakiskt gnägga. Är den orolig över att den är ensam så lugnar jag den.

Hästen får sova ute :devil: Jag vänder på klacken och går tillbaks, jag skulle aldrig följa en häst runt, runt i hagen. Sen provar jag igen efter en stund.

Jag nyper tillbaks.

Beroende lite på hästen jag hanterar så kan svaren variera lite grann, men så här gör jag nog oftast.

Morrar eller kastar, typ piggborsten lr nåt som inte skadar den.

Kollar först upp om den är frisk och kry. Känner igenom osv. Är det bara en dumhet så har jag antagligen pinne med och petar när den håller på och berömmer mkt när den slutar. Ev räcker det med att morra lite.

* Hästen gnäggar inne.

Finns ju inte så mkt att göra åt det..

Jagar den tills den tröttnar eller går iväg ett tag och provar igen genom att pilla med något prassligt och fånga uppmärksamheten på den.. Har ALLTID ryggen vänd åt hästen...

En smäll direkt när det händer..

Ryar åt henne, slutar hon får hon beröm.

Är det från marken så knuffar jag till den.

* Hästen gnäggar inne.

Uhm...tar på mig öronproppar?

(Kortfattat)
Driver bort den ännu mer och skär av vägen dit den ska..Tillslut brukar dom ge sig och komma fram.

Det blir ett nyp tillbaka helt enkelt.

det är meningslöst att symptombehandla. Ett bra förhållande till hästen med ömsesidig respekt så kommer problemen inte att uppstå.

Det beror ju väldigt, väldigt mycket på vilken häst och vilken situation man har hamnat i. Men om man utgår från att det är en häst som man känner halvbra (känner man den helbra efter flera år tillsammans så den förhoppningsvis att skrapande med hoven är onödigt, och gör den det i en sån situation så får man väl fundera över vad den vill säga), så svarar jag nog ungefär:

Hästen skrapar med framhoven inne i stallet.
Skarp tillsägelse. Står jag i närheten och har möjlighet att direkt flytta hästen i sidled/bakåt kanske jag gör det, står jag längre bort så varför inte som någon tidigare sa kasta en plastborste i den riktningen?

Hästen bockar upp och ner med huvudet, så att det ibland träffar dig.
Från marken: Det beror troligtvis på någonting, ex orolighet/ uppstudsighet. Beroende på häst alltså. Om det är en hingst som vill stila så säger jag till honom att lägga ner det projektet, om det är en orolig häst så försöker jag lugna. Är det en ovana så får man försöka komma på något sätt att bryta mönstret.

Hästen gnäggar inne.

Det beror ju också helt på vilken häst och vilket stall. Är den väldigt orolig för att vara ensam - ta in en annan häst för tillfället och jobba sen långsiktigt med att stärka självförtroendet på egen hand. Ge en tuss hö.

Hästen springer ifrån dig i full galopp i hagen när du ska hämta den.
Som sagt, om det är en häst man inte riktigt känner helt, så provar jag lite olika. Vad händer om jag sätter mig ner och väntar fem minuter? Eller om jag går in och mockar en till box och kommer ut igen? Eller går baklänges mot hästen?

Om det är uppenbart att den bara leker eller har en ovana, så kanske det är dags att för det första gå på toaletten och sen förfölja hästen tills den ger sig, kan ta rätt lång tid eller inte så lång tid ibland. Om man driver i ett sånt läge kan hästen tycka att det är jättekul att husse/matte också vill leka!

Hästen har börjat små-nypas.

Det beror på häst och ålder. Göra det tydligt att det inte är okej, och framför allt kanske avleda uppmärksamheten på något annat om det är en gammal ovana. Göra trix som fokuserar på andra delar än munnen, så att hästen stimuleras på andra sätt.
Är det understimulerad? Stimulera mer både just då och på lång sikt.
Vet den inte att du är människa och inte häst? Visa det.
Är det en hingst? Jobba på grunden med hantering - ledarskap. Det är inte okej att nafsa.

Det första som slår mig är att det här är en understimulerad häst så jag hade sett till att den hade fått tillräcklig motion, både under ryttare alt i vagn och tillräcklig utevistelse. Utevistelse i tillräckligt stora hagar samt med hagkompis.

Hej.

Finns bara ett svar på dina frågor, det är ledarskap, när hästen går ifrån dig i hagen visar han/hon det tydligen, bara att jaga hästen hela tiden den får aldrig återhämta sig utan pressa bara på hela tiden, sen när den börjar bli trött så ger dom upp, men då är det jätteviktigt att du inte tittar hästen i ögonen när du närmar dig, då ska det inte vara några problem att lägga på grimman, efter 2-3 ggr slutar dom, när du lyckats med detta så brukar dom andra sakerna lösa sig självt...

Jag påstår inte att något utav dessa aletarnativ är rätt, men jag testar mig fram och detta har hjälpt mig:

* Hästen skrapar med framhoven inne i stallet.Ja, förut puttade jag med foten på det andra benet som hon hade tyngden på för då blir hon distraherad, om inte det funkar försöker jag helt enkelt be henne lyfta den hoven (alltså inte den hon spakar med)
* Hästen bockar upp och ner med huvudet, så att det ibland träffar dig.Mina gör aldrig det men jag antar att jag skulle trycka in armbågen i halsen på dom för att dom ska flytta på sig, alltså lite av disrahon där med.
* Hästen gnäggar inne.Att gnägga är bland det naturligaste en häst kan göra, så varför ska be hästen att inte göra det?
* Hästen springer ifrån dig i full galopp i hagen när du ska hämta den.Ja, jag fortsätter följa efter den bestämt, ger eftergift när jag ser att jag får respons, till slut får jag alltid hämta hästen, kan ta alltifrån 2min-1,5 timmar
* Hästen har börjat små-nypas.Okey, det här kan verka taskigt men antingen biter jag tag i örat på dom, nyper dom i mulen eller, om dom håller ett fast tag om min jacka nyper jag hårdare och hårdare i halsen på dom tills dom släpper, och när dom gör det släpper jag också. Dock detta har jag haft lite problem med, den slutar ju inte nypas för evigt utan mest bara för stunden så där skulle jag behöva tips... Min faster har en hingst som nafsar otroligt mycket (har gått på hingstbete nu i sommar) och jag skulle vilja lösa det...

Alla har vi våra egna metoder som jag nämnt tidigare, så svara bara hur ni gör och inte på hur ANDRA hanterar sina hästar i föregående inlägg.

Alltså jag vet inte riktigt vad du menar men jag ser det int som att vara "över" min häst, vi sammarbetar och hästen VÄLJER att lyssna på mig. DÅ har jag nått dit jag vill. Inte genom tvång (det menade du antagligen inte heller) Men det är svårt att förklara, jag försöker bara se allt geom hästens ögon, först då kan jag förstå vad problemet är och söka efter en lösning.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 271
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30