Sv: Hantering i vissa situationer
Hur man hanterar situationer måste alltid anpassas efter individen och dess sinnesstämning, samt dess relation till människan ifråga.
Om vi nu utgår från min häst. Har haft honom i 5 år nu, har aldrig varit en aggressiv eller våldsam person, han är en snäll häst som vågar visa vad han vill men som i regel alltid lyssnar och lyder.
* Hästen skrapar med framhoven inne i stallet.
Jag skulle genast fråga mig, varför detta? Jag skulle gå runt honom, se hans reaktion, känna lite på honom. Jag hade också bett honom att sluta förstås, genom att peka och ev harkla mig/säga till. Upprepar han beteendet, ber jag honom sluta igen. Upprepas det igen skulle jag börja fundera på om det verkligen var ngt som var riktigt fel. Sen hade jag tagit reda på problemet. Om det varit så att han hade tråkigt så hade jag hittat på ngt att sysselsätta honom med om jag visste att han skulle bli stående en stund till. Handlade det om 2 minuter så hade jag nog upprepande bett honom sluta - man kan ha tråkigt i 2 minuter tycker jag.
* Hästen bockar upp och ner med huvudet, så att det ibland träffar dig.
Ber honom sluta kasta med huvudet när jag är så pass nära att jag kan få en snyting. Återigen hade jag tagit reda på varför detta beteende? Uttråkad - samma metod som innan. Se till att bli av med det som upprör honom. Han ska inte tvingas till saker han inte trivs med. Jag har inget nöje av att bråka med honom.
* Hästen gnäggar inne.
Detta är faktiskt ngt som stör mig. Har alltid haft väldigt känsliga öron varpå detta är olidligt jobbigt om hästen gnäggar väldigt ljudligt och skarpt. Men det är ju inte hästens problem. Jag nonchalerar det i regel - oftast handlar det bara om ett par rop. Jag kan hyscha, försöka få hästen att tänka på annat eller liknande. Det är inte på ngt sätt fel att gnägga. Ffa inte på ett sätt som för hästen är logiskt, och aggressioner från min sida skulle bara göra honom mer orolig.
* Hästen springer ifrån dig i full galopp i hagen när du ska hämta den.
Lockar honom till mig. Ber honom komma, och det gör han i regel. Annars börjar jag jobba honom. Hur jag går tillväga där beror helt på. Spegla hans rörelser brukar vara en bra metod till en början. När jag väl fåt tag på honom släpper jag honom och går in. Vill han följa med så gör han det av egen fri vilja, vill han inte så slipper han. Jag vill aldrig att mina djur ska vantrivas med det vi gör och jag har återigen inget nöje av att tvinga andra individer till saker de inte vill. Jag skulle genast börja fundera på vad detta kunde bero på. Hur har senaste veckan varit, hur har jag varit, hur har min inställning varit, hur är vädret idag - kan det påverka och behöver jag då jobba mer med vårt förtroende och med mig själv.
* Hästen har börjat små-nypas.
Återigen - varför? Nypas är inget normalt beteende utan utlöses alltid av någonting. Om min häst biter skulle jag ta mycket, myket allvarligt på det och jobbat med mig själv -
vad håller jag på med egentligen?