Hantering i vissa situationer

Sv: Hantering i vissa situationer

* Hästen skrapar med framhoven inne i stallet.
Säger till hästen med ett skarpt nej och tar lite lätt i benet för att liksom stoppa det

* Hästen bockar upp och ner med huvudet, så att det ibland träffar dig.
Om det är i stallet i boxen å jag får en smäll av huvvudet så skarpt nej igen och ett stadigt tag i grimman för att markera att jag inte går med på det

* Hästen gnäggar inne.
Hahaha varför skulle den inte få göra det....bryr mig inte om det

* Hästen springer ifrån dig i full galopp i hagen när du ska hämta den.
Nu gör aldrig mina det utan dom kommer så snällt när man ropar in dom men skulle det ske så skulle jag gå därifrån och ignorera hästen eller ta ut kompisen ur hagen för då kommer den som vägrar garanterat.Samma om dom kommer lösa ute på gården, inte sjutton sätter jag efter och jagar dom,då springer dom ju mer utan jag går in i stallet tex och gör nått annat och då dröjjer det max några min så har jag häst/hästar efter mig i stallet som går in självmant och kollar som ungefär: hallååå ska du inte jaga oss så går vi väl in då..har funkat dom få gånger det hänt hittills...

* Hästen har börjat små-nypas.
En liten sprätt med fingrarna på mulen...är inte för att slå mina hästar eller daska dom, våld föder våld...

*Och hur gör DU för att få tillbaka ledarskapet över din häst?
Träning och åter träning från markplan...hästen ska backa för mig,gå undan för mina fötter om jag "råkar"trampa den,inte tränga mig i hörn,inte gå framåt förräns jag säger gå,inte slå upp boxdörren tex förräns jag säger att han/hon får det,jag kan i vissa situationer ignorera hästen, jag är en lugn person med tid så jag kan även sitta och vänta ut hästen om jag vill om den dummar sig.Är inte alls för att man ska daska den osv om den gör nått dumt utan det föder bara mer våld från hästens sida och den kommer se mig som en som slår den om den busar.Tillsut kanske hästen nyper,dunkar en i förebuggande syfte för att ge igen för den vet att den får en dask om den känner för att busa lite...och ja jag skriver busa för en häst busar mest om sånt här sker,den är inte elak av naturen utan det är ägaren som får den elak isåfall genom daskar,slag osv...

harklar mig och tittar på honom så han slutar.

du menar om hästen står och kastar med huvudet upp o ner?
det gör inte min häst så jag vet inte helt hur jag skulle göra om det inträffade. Han brukar inte gå in i min zon och jag går inte in i hans

* Hästen gnäggar inne.

gnäggar precis bredvid mig så säger jag åt honom att vara tyst (funkar oftast) finns ingen anledning för honom att gnägga massor när jag är i stallet.

då går jag efter och "jagar" honom tills jag får tag på honom (är jag stressad så mutar jag med godis men det är sällan)

smådaskar till på mulen när det sker så att hästen förstår att det inte är ok (mer som en lätt bortputtning)

Jag skulle ha gjort olika beroende på vilken häst det är, varför den gör det och så. Men om Ella gör/skulle göra detta skulle jag:

Gjort en handrörelse mot benet, slutar hon så berömmer jag. Annars förstärker med en liten putt och då slutar hon alltid.

Har aldrig gjort det, men om: Skulle titta henne i ögonen och genom mitt kroppsspråk be henne backa bort från mig. Skulle detta inte hjälpa omedelbart så skulle jag ta tag i grimskaftet och säga till!

* Hästen gnäggar inne.
Sätter lugnt handen över näsborrarna så att hon förstår att jag inte vill att hon gnäggar.

Jagar iväg henne och då stannar hon en bit bort. Sen vänder jag ryggen till henne och då kommer hon fram jämsides med mig.

Har aldrig hänt, men om. Skulle jag göra en häftig rörelse med armen eller något liknande och då skulle hon skygga undan med en gång, och förstå att det inte är ok.

- Ignorera. Hästen söker uppmärksamhet och får det när man skäller på den, alltså har den fått som den ville.
- Kollat munnen/kroppen/ bytt bett/ stadigare hand.
* Hästen gnäggar inne.
-Ignrorera, om inte orsaken kan åtgärdas, tex genom att hästen slipper vara ensam (om det är däför den gnäggar).
- Ledarskapsövningar, variera motionen så mycket som möjligt, ev kolla om hästen har ont (om beteendet plötligt dyker upp).
- Säga bestämt "nej!" eller "fy" när den hotar att nypas, alltså innan den nyps. I övrigt jobba på ledarskapet.

Glömde sista frågan: jag behöver inte "ta tillbaka" ledarskapet. Jag har aldrig förlorat det. För att upprätthålla det behandlar jag hästen vänligt men bestämt samt "flyttar" ofta på henne.

skrap och huvudnickanden: skarpen! om det är av otålighet d v s

gnägg inne: ignoreras enstaka ggr. ett lite bistert tonläge annars.

vill inte hämtas: join up.

nyp: skarpen, ev en "nospick", löst.

Nu utgår jag från om min egen häst skulle börja göra något av det.
Andras hästar tänker jag inte uppfostra och där reagerar jag olika beroende på hur Den hästens psyke är..

Skrattar lite och kanske ger henne en "klapp" på bogen (ingen beröm-klapp alltså).

Bockar? Jag skulle nog bli rätt arg. Skulle den träffa mig skulle jag smälla tillbaka helt enkelt. Jag skulle inte vilja ha en knock rätt på näsan av en häst.

* Hästen gnäggar inne.
Hästen är hungrig! :rofl:
Nej men jag skulle inte göra nånting, såklart.

Går efter och följer henne så hon ger upp.

Knäpper till med fingret på nosen.
Fast där känns det som att det helt beror på situationen faktiskt.

*Och hur gör DU för att få tillbaka ledarskapet över din häst?
Få tillbaka?
Jag behöver inte få tillbaka det eftersom min häst lyder mig ;)
Nej men jo, hon är väldigt väluppfostrad utom möjligtvis att hon KAN gå iväg när man ska hämta henne i hagen, men jag har lärt mig läsa av henne så det brukar inte vara några problem.
Annars är hon världens snällaste.

Skulle det gälla en annan häst så beror det också här på hur hästen är i psyket. En tuff häst kräver hårdare tag och en känslig häst kanske behöver en smekning istället för en smäll.

Jag påstår inte att något utav dessa aletarnativ är rätt, men jag testar mig fram och detta har hjälpt mig:

* Hästen skrapar med framhoven inne i stallet.Ja, förut puttade jag med foten på det andra benet som hon hade tyngden på för då blir hon distraherad, om inte det funkar försöker jag helt enkelt be henne lyfta den hoven (alltså inte den hon spakar med)
* Hästen bockar upp och ner med huvudet, så att det ibland träffar dig.Mina gör aldrig det men jag antar att jag skulle trycka in armbågen i halsen på dom för att dom ska flytta på sig, alltså lite av disrahon där med.
* Hästen gnäggar inne.Att gnägga är bland det naturligaste en häst kan göra, så varför ska be hästen att inte göra det?
* Hästen springer ifrån dig i full galopp i hagen när du ska hämta den.Ja, jag fortsätter följa efter den bestämt, ger eftergift när jag ser att jag får respons, till slut får jag alltid hämta hästen, kan ta alltifrån 2min-1,5 timmar
* Hästen har börjat små-nypas.Okey, det här kan verka taskigt men antingen biter jag tag i örat på dom, nyper dom i mulen eller, om dom håller ett fast tag om min jacka nyper jag hårdare och hårdare i halsen på dom tills dom släpper, och när dom gör det släpper jag också. Dock detta har jag haft lite problem med, den slutar ju inte nypas för evigt utan mest bara för stunden så där skulle jag behöva tips... Min faster har en hingst som nafsar otroligt mycket (har gått på hingstbete nu i sommar) och jag skulle vilja lösa det...

Och hur gör DU för att få tillbaka ledarskapet över din häst?
Alla har vi våra egna metoder som jag nämnt tidigare, så svara bara hur ni gör och inte på hur ANDRA hanterar sina hästar i föregående inlägg.

Alltså jag vet inte riktigt vad du menar men jag ser det int som att vara "över" min häst, vi sammarbetar och hästen VÄLJER att lyssna på mig. DÅ har jag nått dit jag vill. Inte genom tvång (det menade du antagligen inte heller) Men det är svårt att förklara, jag försöker bara se allt geom hästens ögon, först då kan jag förstå vad problemet är och söka efter en lösning.

Är det mitt inlägg du menar när du säger föregående inlägg...

* Hästen skrapar med framhoven inne i stallet. Händer det en gång ignorerar jag, står hästen och gör det hela tiden säger jag nej, slutar den inte då heller flyttar jag den lite åt sidan.
* Hästen bockar upp och ner med huvudet, så att det ibland träffar dig. Bockar upp och ner? antar att du menar att den bockar när man rider? Då försöker jag att sakta ner häcten och få upp huvudet.
* Hästen gnäggar inne. Jag ignorerar.
* Hästen springer ifrån dig i full galopp i hagen när du ska hämta den. jag går efter den tills jag får tag i hästen
* Hästen har börjat små-nypas. beror på i vilket sammanhang och varför hästen gör det. men generellt säger bestämt nej.

* Hästen gnäggar inne.

Att svar på dessa frågor är lite svårt tycker jag då ingen situation är den andra lik. Inte heller alla pållar är lika. De som jag träffat på har varit ganska snälla och lätthanterliga. Rent principiellt är jag aldrig sen att "vara snäll" efter en åthutning. En snabb reprimand och sedan trevnad... funkat för mig samt pållar i min närhet.

Skrapar med framhoven;Jag tar ner benet och säger -Ner med tassen. Kanske nonchalerar jag det.

Bockar upp och ner med huvudet;Vet ej, kanske skulle jag rycka till i grimskaftet rejält en gång...

Gnäggar inne;Gnäggar den antar jag att den är orolig för något kanske, så då pratar jag nog med den alt nonchalerar beteendet beroende på orsaken. Skulle hästen ha boxvila och ha urtråkigt skulle den få något att tugga på typ halm eller lite hö.

Springer ifrån dig; Jag går nog om den är någon annan häst jag ska hämta för springa runt i evigheter verkar så jobbigt. Min egen går jag bara och helt sonika tar.
Sedan om/när jag kommer tillbaka går jag runt lite i hagen och tittar på allt gräs plus allt annat intressant. Dvs allt utom pållen. Kanske går jag fram till den men med ryggen emot. När jag väl fått den ser jag nog till att backa den kanske genom att titta på bogen alt peka/putta. För att förhindra liknande situationer skulle jag öva ledarskap och ta lite småprommisar tillsammans.

Små-nypas; Reagera blixtsnabbt som en "attackerande varulv" för att omedelbart bli snäll igen när nypet upphört och småprata lite.

Senast ändrad av en moderator:

tänkter inte säga något om de andra, men de här med gnäggandet inne vill jag iaf lägga in en åsikt om eftersom så få svarat något mer än "jag bryr mej inte"

Visst kan den gnägga av olika anledningar och de beror ju lite på hur men jag skulle inte tåla om den stod och gnägga hela tiden, eller om den stod och gnägga när jag håller på med den. okej om den gnäggar till då och då eller en gång, men va tusan den ska väl inte stå som nån bandspelare och gnata!

Antingen löser du problemet med de enklaste, inte själv, den får mat eller liknande.

Annars skulle jag faktiskt rycka lite e den, eller dutta till den (hårdhet beror ju på vilken slags individ man har).

Om jag hölll på med den skulle jag faktiskt kunna bli riktigt sur, för då bör den koncentrera sig på mig och inget annat, för jag kan ju inte tror att den kollar på dig och gnäggar för att du ska svara.

Ett nej som när den annars gör nått "dumt", kanske räcker.

Främst muntlig tillsägning, slutar hästen inte kan det blir en dask på bogen. Att ignorera har aldrig funkat hos mig, snarare tvärtom har det blivit förstärkt och värre. Men det beror ju på häst.

Fattar inte riktigt situationen, men skulle den träffa mig skulle jag smälla tillbaka.

* Hästen gnäggar inne.
Inget problem..?

Vänta ut den, vara envis. Och främst tänka över varför den springer ifrån, att komma in ska vara mysigt!

Hotar den skulle jag säga till muntligt men skulle den verkligen nypa och jag inte hinner stoppa genom att bara höja/vifta med handen (brukar göra så annars) skulle den nog få en dask. Man får inte bitas..!

I alla situationer med konflikter tänker iaf jag självklart över varför situationen uppstått. Man måste hitta grunden innan man kan lösa problemet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 271
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30