Hantering av unghästar.

A

ari

Som en "tröst" till oss som valt att hantera våra föl/unghästar måste jag lägga ut ett citat från en hästtidning som finns ute nu.

" På Hòlar har man börjat med att "förtämja" alla föl och unghästar. Under uppväxten tar de sig an varje häst och lär dem att umgås med människor, ha grimma, ledas, bindas, lyfta fötter, bli borstade och tränas lite i löslongering. Detta gör man några gånger varje vinter när hästarna är 1,2 och 3 år sedan är det dags för inridning.
Om de unga hästarna har tillit till människan och visar respekt, går inridningen väldigt lätt"
I en annan del av artikeln står
"När de säljer hästarna lyfter de fram att de är "tämjda på Hòlar"

Sv: Hantering av unghästar.

:bow::bump:

Åhh vad bra.. ja jag tror att detta kommer komma mer och mer inom denna ras att man kommer hantera unghästen mer och mer..
Man hanterar ju fölen i prensip alla andra raser.
Araber, hbl mm hanteras nästintill dagligen från föl..

Jag gör tummen upp:)

Äntligen,
För oss som hanterat fölen känns det självklart. Men, det är alltid svårt att bryta gamla uppfattningar.

Jag tror nycklen ligger i "några gånger varje vinter" lite vettigt umgänge med människor är positivt.

Det är väl ungefär den hantering som sker idag med de flesta unga hästar, sen går de i sin flock. Det är ju oundvikligt att inte hantera hästen, den måste ju kunna elementära grundkunskaper vid verkning, avmaskning och annat.
Så har även min unghäst vuxit upp, men sen har den gått med sin flock till för ca 1 månad sedan.

Han hämtades då i transport, han var inte tränad för lastning men utan problem gick han på lådan inom 10 minuter.

Som en "tröst" till oss som valt att hantera våra föl/unghästar måste jag lägga ut ett citat från en hästtidning som finns ute nu.

Det är många som tror att dom som har islandshästar har totalt ohanterade föl.

Vi hanterade våra föl några ggr per vinter precis som Hòlar gör. ATt ta in dom binda upp dom, verka dom, avmaskas, borstas mm för att dom skulle vara vana vid människan men vi hanterade dom INTE varje dag, det är där skillnaden ligger.

Alla verkar ha den uppfattningen att dom som inte väljer att hantera sina unghästar varje dag har totalt ohanterade hästar, så är inte fallet....

Nu har jag iallafall bevis på att det räcker med att hantera unghästarna några ggr per vinter istället för varje dag som vissa skriker sig hesa om......

:bow::bump:

Åhh vad bra.. ja jag tror att detta kommer komma mer och mer inom denna ras att man kommer hantera unghästen mer och mer..
Man hanterar ju fölen i prensip alla andra raser.
Araber, hbl mm hanteras nästintill dagligen från föl..

Jag gör tummen upp:)

En gång i månaden ungefär:banana:

Ja, det är ju bra!

MEN ta reda på vad Hólar menar med att hantera först innan ni jublar.
Förmodligen står fölen/unghästarna inne i någon dag och dom hanteras en liten stund varje dag. That´s it!
Dom hanteras inte flera ggr i veckan hela vintern.

Jag förstår inte vitsen med att inte hantera föl och unghästar.Vad vinner man på det? En häst som blir stressad vid första kontakterna med människa och dessutom är i stort sett fullvuxen= kan bli farligt för människan som ska hantera hästen. Bara för att man låter hästarna gå utan mänsklig kontakt på Island under flera år betyder inte att det är det bästa sättet på något sätt. De flesta andra nationer (från kina till USA) hanterar man hästarna från föl för att göra inridning/inkörning enklare och mindre stressande för hästen (och för människan förstås). Det är på tiden att hästfolket på Island (och många andra Islandshästfrälsta) tar efter det som större delen av världens hästfolk redan kommit på. Hurra för att någon som är känd inom rasen tar första steget! :rofl: Jag är särdeles trött på att hämta unghästar åt grannen då han har tappat dem första gången de ska gå i grimma (typ när de är tre) och sedan försöka valla tillbaka dem till honom. Enkom för att de inte ska tappa sin "vilja" som han uttrycker det.

Nu får vi nog i framtiden höra att det är ok att hantera föl/unghästar då dom gör det på Hólar.
Det är intressant att det beror så mycket på VEM som säger nåt, om det ska bli accepterat.

Eftersom en av mina närmaste bekanta arbetar som lärare på Holar, kan jag också bekräfta det som Pocahontas skriver. Man hanterar den unga hästen ca 1-2 dagar, sen släpps de åter tillbaka in i sin flock. Mänsklig kontakt har de dagligen, men inte genom att någon leder runt dem i grimma eller plockar på annat sätt.
De här är att jämställa med den hantering som sker med de unga hästar som går i flock här i Sverige, med en skillnad. Vi verkar hästarna betydligt oftare än vad som görs på Island, vi avmaskar och vaccinerar regelbundet. Genom det får den svenska flockuppfödda hästen nödvändig hantering, och ytterst sällan är hästen skygg mot människor. Avvaktande kanske, men knappast skygg eller rädd. Det måste vara att föredra, en häst som ber om lov, istället för en häst som tar sig lov eller friheter utan att ledaren sagt till.

Nu får vi nog i framtiden höra att det är ok att hantera föl/unghästar då dom gör det på Hólar.
Det är intressant att det beror så mycket på VEM som säger nåt, om det ska bli accepterat.

Läs det Boj skrivit om hanteringen av unghästar, dom flesta hanterar sina unghästar några dgr per år precis som Holar gör......

MEN man tar inte in och borstar dom varje dag och leder dom på promenad eller longerar, tömkör och löshoppar dom.

Jag måste säga att jag inte tycker att man kan jämföra Island med Sverige. På de Isländska gårdarna är fölen så många att man inte har möjlighet att hantera dessa varje dag. I sverige har vi ju aldrig så många föl åt gången. Här har vi ju möjlighet att rå om vara hästar oftare. Just på Island så bryr man sig inte heller sa mycket om hästen blir stressad av människo kontakt eller inte. Fungerar inte hästen så går den till slakt! Och varför hästen inte fungerar kan ni kanske lista ut själva!

Jag tror att hanteringen dessa unghästar får på Holar ungfär motsvarar minimumhanteringen av en unghäst hos någon som "inte hanterar sina unghästar" i sverige. Alltså ingen anledning att jubla för er som är för mycket hantering:smirk:

Jag vet inte om svaret var riktat mot mig eller inte...

Vi hade oftast två föl och det betecknar inte jag som många men inte hanterade vi dom varje dag ändå.

Men om ni gör det kanske dom blir riktigt trevliga! Har du försökt? Eller litar du blindt på vad alla andra säger?

Det jag menar är att man inte alltid kan göra som dom gör på Island. Här i Sverige kanske någonting annat fungerar bättre!

Man kanske ska se det som så att vissa gillar den typ av personlighet/beteende som hästen hästen får av att hanteras mycket, andra föredrar att umgås med hästar som fötts upp på ett sätt som mer liknar det traditionella isländska. Det ena sättet behöver ju inte vara bättre! Det handlar mer om tycke och smak. Som tur är finns ju båda typerna av hästar:)
Jag som person har lättare att komma överens med och hantera hästar som inte hanterats så mycket, jag tycker det är lättare att kommunicera med dem. MEN: jag tycker det är helt ok att andra gör annorlunda om det passar dem!
Denna debatt återkommer ständigt i islandshästsammanhang, kanske borde båda sidor bli mer ödmjuka när de diskuterar. Som med allt annat så finns det olika vägar att nå samma mål, och olika vägar passar olika personer!

Men om ni gör det kanske dom blir riktigt trevliga! Har du försökt? Eller litar du blindt på vad alla andra säger?

Klart de blir trevliga, de är ju mina hästar, underbara på alla sätt. Men de blir ännu trevligare med mer begränsad då de får en annan respekt och ett annat lugn i sig själva med för den delen.

Så ja jag har försökt båda sätten funnit det som passar mig och mina hästar bäst, och kan därmed säga att nej jag litar inte blindt på vad andra säger. Men jag hade inte kommit till den punkt där jag är nu om jag inte tagit till mig av råd från andra.

Sen betyder det inte att mitt sätt att hantera hästar passar dig, och jag förstår inte varför alla måste göra likadant. Men den artikeln som det syftas till skulle jag inte använda som utgångspunkt för att hävda dagligt ledande och borstandes revolution.

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 529
Senast: tara
·
Islandshäst Nu så står jag inför valet hur jag ska sätta min unghäst på vila inför vintern. Jag kan börja berätta kort om vad jag gjort de senaste...
Svar
9
· Visningar
2 744
Senast: Stormcast
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: MonteRose
·
U
Hästhantering Hej alla!! det är såhära att jag har köpt ett litet sto som kommer hem till mig i Novmber ( e då 6 månader )... Är så glad att jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 728
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?