Sv: Hantering av unghäst/föl?
ja vad som är lagom är ju individuellt, men kanske 3-4 månader.
ja vad som är lagom är ju individuellt, men kanske 3-4 månader.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men som du sa, vi gör alla olika och jag har valt att göra på det här sättet. Det enda jag undrade var hur och vad jag skulle göra i den situationen jag hamnade i.
//Diana
Då är mitt svar, skippa ledträningen med honom ensam tills efter betet utan led honom istället tillsammans med stoet.
hmmja detta har alla olika meningar om..
jag anser att när stoet är moget att lämna fölet med andra hästar i hagen i vi säger 15 min så man man gott börja rida henne om hon nu vill det. vid minsta tvekan skulle jag skippa det. Vi kommer nog försöka börja rida vårat sto om någon vecka eller så. våran kille är 1 månad i morgon och är aldrig med mamma i hagen utan går hällre med sin syrra. det enda han gör hos mamma är diar. så vi kommer nog börja rida lite i hagen någon vecka sen när han e kankse 3 mån så kommer han få vara själv i boxen när vi rider. Han kan redan vara själv i boxen "utebox" när mamma är i hagen utanför då han var konvalicent å mamma blev helt galen då hon ej fick gå ut så var det bara till att släppa ut henne å bebbe stod snällt på insidan å tittade ut på mamma som fick gå ut i 15 minters intervaller. Samma när mamman hade box vila så fick han vara ute själv i hagen å mamma stå i boxen å det var inga som hällst problem för honom.
Okej, tack för svaret. Har u börjat rida ut bara för att båda är så himla lugna, har haft en som kollat fölet de första gångerna, han har varken gnäggat eller sprungit runt, utan stått och sovit. Stoet gnäggar precis när jag gått bak med fölet till boxen, men sen är hon också tyst hela tiden, tills jag släpper ut henne i hagen igen för att hämta bebiesen. Hon är jätte framåt och det märks verkligen på henne att hon tycker det är skönt att komma ut i skogen.
//Diana
Hur reagerar fölet när du leder den tillsammans med mamman? Vad jag förstod utav ditt inlägg hade du inte ledtränat fölet innan du ledde det själv, men rätta mig om jag har fel. I så fall kan det vara en smart idé att träna några gånger med mamman först och sen ge sig ut på egna äventyr. Våra föl har gått fint i grimman när de var lika gamla som din är nu om jag inte minns fel, men då har de ju bara gått med mamman bredvid sig eller inom synhåll.
Hade jag varit med om att fölet stegrar sig när man försöker leda skulle jag nog ha sagt nej lite bestämt och om det kommer ner på alla fyra inom min privata zon hade jag flyttat bort dem. Just ordet nej är ett ord mina hästar har fått lära sig snabbt för att det är i huvudsak det ordet som jag använder mig av när de gör dumheter. Alternativt säger deras namn med lite höjd röst och en mycket bestämd ton. Säga ifrån hade jag i alla fall gjort om jag känner mig själv rätt.
nu fatar jag inte vad du menar men jag vill inte lämna min kille ensam riktigt ännu dock så komme rhan få stå i boxen i slutet när vi ride ri hagen för då komme rhan se oss hela tiden. sen kommer någon få hålla honom sällskap. Även fasthan e coll lugn e han ändå en bebis. har börjat leda honom ut i stall gången å binda upp honom å efter det leds han till boxen igen utan mamma men de e ca 3 meter mer än de vill jag ej gära ännu.
Det är väl ingen som har uttryckt att man är hemsk för att man börjar hantera sin häst tidigt? Min egen 3 v. kan både stå uppbunden i box (med stoet nära), lyfta på benen och hålla stilla samt ledas före eller efter sin mamma. Jag tycker däremot att det är för tidigt att gå iväg på promenader utan mamma när fölet är under 7veckor. Det är dessutom onödigt att dra på sig problem med ledningen om den stegrar av en så naturlig sak som att den inte är redo att vara borta från sin mor. Bättre att leda dem tillsammans och sedan börja leda "ensamma" turer när fölet blivit äldre och därmed mer självständigt.
Okej, tack så mkt för svaret. Anledningen till att han leddes själv var för att jag vart ute och ridit Stoet och fölet fick vara kvar hemma i boxen, när jag sen skulle släppa ut dom i hagen testade jag att hämta fölet först och släppa ut i hagen medans stoet stod uppbundet, då det är lättare att göra så när man är själv sen (idag var vi några st i stallet ifall stoet skulle bli för oroligt). Vi ska testa att istället släppa stoet i hagen först, och sen hämta fölet och se om det går bättre.
Men om han slår mot dig, eller springer mot dig & hoppar, vad skulle du gjort då?
//Diana
Varför i hela friden får inte fölet följa med samtidigt som mamman?
ett 7 veckor gammalt föl skall hanteras tillsammans med och runt mamman. Den är för liten att hålla på och krångla med ang. större tränings och uppfostrans saker. ta med den när du rider om du måste rida denna första tid.
Ja vad säger man?? dom flesta menar som jag låt fölungen vara fölunge allt löser sig men att sära ett 7veckors föl från mamman tycker jag är vansinnigt visst kan man börja leda fölungen tidigt MEN med mamma brevid så har jag gjort min, fölis har varit väldigt självstänndig redan från början han är född i början på februari och då behövdes det ledas men Aldrig utan mamma.. nu kommer han fram och myser i sommar hagen även utan mamma..kommer att hantera honom mer och mer var dag som kommer men med varsamhet..vill inte ha en fölunge som inte kan lita på mig.
Men har det slagit dig att den stegrar för att du försöker göra ngt den inte är mogen för? det är väl det som folk försöker påpeka för dig i tråden. den är för LITEN.!