Hantering av unghäst/föl?

Sv: Hantering av unghäst/föl?

Men som du sa, vi gör alla olika och jag har valt att göra på det här sättet. Det enda jag undrade var hur och vad jag skulle göra i den situationen jag hamnade i.

//Diana

Då är mitt svar, skippa ledträningen med honom ensam tills efter betet utan led honom istället tillsammans med stoet.

hmmja detta har alla olika meningar om..
jag anser att när stoet är moget att lämna fölet med andra hästar i hagen i vi säger 15 min så man man gott börja rida henne om hon nu vill det. vid minsta tvekan skulle jag skippa det. Vi kommer nog försöka börja rida vårat sto om någon vecka eller så. våran kille är 1 månad i morgon och är aldrig med mamma i hagen utan går hällre med sin syrra. det enda han gör hos mamma är diar. så vi kommer nog börja rida lite i hagen någon vecka sen när han e kankse 3 mån så kommer han få vara själv i boxen när vi rider. Han kan redan vara själv i boxen "utebox" när mamma är i hagen utanför då han var konvalicent å mamma blev helt galen då hon ej fick gå ut så var det bara till att släppa ut henne å bebbe stod snällt på insidan å tittade ut på mamma som fick gå ut i 15 minters intervaller. Samma när mamman hade box vila så fick han vara ute själv i hagen å mamma stå i boxen å det var inga som hällst problem för honom.

hmmja detta har alla olika meningar om..
jag anser att när stoet är moget att lämna fölet med andra hästar i hagen i vi säger 15 min så man man gott börja rida henne om hon nu vill det. vid minsta tvekan skulle jag skippa det. Vi kommer nog försöka börja rida vårat sto om någon vecka eller så. våran kille är 1 månad i morgon och är aldrig med mamma i hagen utan går hällre med sin syrra. det enda han gör hos mamma är diar. så vi kommer nog börja rida lite i hagen någon vecka sen när han e kankse 3 mån så kommer han få vara själv i boxen när vi rider. Han kan redan vara själv i boxen "utebox" när mamma är i hagen utanför då han var konvalicent å mamma blev helt galen då hon ej fick gå ut så var det bara till att släppa ut henne å bebbe stod snällt på insidan å tittade ut på mamma som fick gå ut i 15 minters intervaller. Samma när mamman hade box vila så fick han vara ute själv i hagen å mamma stå i boxen å det var inga som hällst problem för honom.

Okej, tack för svaret. Har u börjat rida ut bara för att båda är så himla lugna, har haft en som kollat fölet de första gångerna, han har varken gnäggat eller sprungit runt, utan stått och sovit. Stoet gnäggar precis när jag gått bak med fölet till boxen, men sen är hon också tyst hela tiden, tills jag släpper ut henne i hagen igen för att hämta bebiesen. Hon är jätte framåt och det märks verkligen på henne att hon tycker det är skönt att komma ut i skogen.

//Diana

det är väldigt vanligt att föl gör sånt ,´
jag brukar lägga handen på pannan på dom och fortsätta efter en stund.

Hur reagerar fölet när du leder den tillsammans med mamman? Vad jag förstod utav ditt inlägg hade du inte ledtränat fölet innan du ledde det själv, men rätta mig om jag har fel. I så fall kan det vara en smart idé att träna några gånger med mamman först och sen ge sig ut på egna äventyr. Våra föl har gått fint i grimman när de var lika gamla som din är nu om jag inte minns fel, men då har de ju bara gått med mamman bredvid sig eller inom synhåll.

Hade jag varit med om att fölet stegrar sig när man försöker leda skulle jag nog ha sagt nej lite bestämt och om det kommer ner på alla fyra inom min privata zon hade jag flyttat bort dem. Just ordet nej är ett ord mina hästar har fått lära sig snabbt för att det är i huvudsak det ordet som jag använder mig av när de gör dumheter. Alternativt säger deras namn med lite höjd röst och en mycket bestämd ton. Säga ifrån hade jag i alla fall gjort om jag känner mig själv rätt.

Okej, tack för svaret. Har u börjat rida ut bara för att båda är så himla lugna, har haft en som kollat fölet de första gångerna, han har varken gnäggat eller sprungit runt, utan stått och sovit. Stoet gnäggar precis när jag gått bak med fölet till boxen, men sen är hon också tyst hela tiden, tills jag släpper ut henne i hagen igen för att hämta bebiesen. Hon är jätte framåt och det märks verkligen på henne att hon tycker det är skönt att komma ut i skogen.

//Diana

nu fatar jag inte vad du menar men jag vill inte lämna min kille ensam riktigt ännu dock så komme rhan få stå i boxen i slutet när vi ride ri hagen för då komme rhan se oss hela tiden. sen kommer någon få hålla honom sällskap. Även fasthan e coll lugn e han ändå en bebis. har börjat leda honom ut i stall gången å binda upp honom å efter det leds han till boxen igen utan mamma men de e ca 3 meter mer än de vill jag ej gära ännu.

Ja som sagt så gör vi alla olika ;)

Kan beskriva hur jag har gjort i varje fall.
Hemska jag tog på en grimma efter att fölis bara
var ett par dagar :D
Började hantera honom ungefär samtidigt.
Ta överallt stå brevid tätt inpå i hagen mm
Putta honom åt det håll jag ville att han skulle flytta sig.

Efter några veckor började vi så småningom pinna
runt i hagen. Pappa med Stoet och jag med fölis med ett rep runt halsen till att börja med.
Har några bilder på detta som ligger och skräpar :D
Obs! kom på det titta hur jag håller på första bilden detta grepp har jag övat sedan första dagarna på, ute i hagen mm.
Har fortfarade behållning av detta idag då han ser denna plats(grepp) som det tryggaste i världen :)

http://i17.photobucket.com/albums/b55/ikis/Hastarna/FredrikapappaBarbieoChili1.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b55/ikis/Hastarna/FredrikapappaBarbieoChili.jpg
Bonus bild på mamma och fölis
http://i17.photobucket.com/albums/b55/ikis/Hot Swedish Chili/IM000048.jpg

lite hopp och studs blev det så klart i början men
eftersom jag lärt honom att flytta sig för tryck redan så tog
det inte lång stund innan han fattade.
Där är greppet som var på bild jättebra om han försöker stegra sig.
Är han van vid greppet ( tryck över mankområdet) vet han att han ska ner på backen igen.

Här hytte han med bakhoven mot mig gjorde samma sak tillbaka och
sedan har det för alltid varit överstökat :grin:

Så småningom kunde vi ta längre och längre ensamma vändor runt stoet. Och även vänja honom att vara ensam i stallet( var så klart utanför dörren bara :D)
Vid 3 månaders ålder kunde han utan problem ledas runt och följa med oss på våra promenader. Rundor på ca 30-45 min.
Bild på mamma & pappa med fölis + sto:
http://i17.photobucket.com/albums/b55/ikis/Hastarna/pappamammaBarbieChili28aug-047.jpg
Bild på pappa på promenad
http://i17.photobucket.com/albums/b55/ikis/Hot Swedish Chili/PappaoChili28aug-044.jpg

Efter några månader var han även med som handhäst utan problem i lina.

Allt detta tidiga träning har lett till att jag idag har en otroligt lyhörd häst, älskar männinskor, gillar arbete, självständig inga problem att rida ut själv, stå själv i hage eller box. Göra alltid sitt absolut bästa för att vara tillags.

Så förklara för mig varför man är så hemsk om man börjar träna sin fölis tidigt??????????????????

Det är väl ingen som har uttryckt att man är hemsk för att man börjar hantera sin häst tidigt? Min egen 3 v. kan både stå uppbunden i box (med stoet nära), lyfta på benen och hålla stilla samt ledas före eller efter sin mamma. Jag tycker däremot att det är för tidigt att gå iväg på promenader utan mamma när fölet är under 7veckor. Det är dessutom onödigt att dra på sig problem med ledningen om den stegrar av en så naturlig sak som att den inte är redo att vara borta från sin mor. Bättre att leda dem tillsammans och sedan börja leda "ensamma" turer när fölet blivit äldre och därmed mer självständigt.

Håller med.

När min kom på att han ville prova att resa sig på bakbenen så tog jag vänligt men bestämt ned honom genom att dra grimskaftet nedåt, samtidigt som jag sa nej.
Jag måste säga att det är lättare att lära en någorlunda liten fölis vad som är okey, än en som är större.
Nu är han tre och vi har sällan eller aldrig några bekymmer, fram för allt litar han blint på mig och blir aldrig orolig eller rädd när det dyker upp oväntade saker.
Det tror jag beror på att vi hållit på så mycket sedan dag ett.
Han föddes med veka böjsenor och vi korrigerade på klinik, mycket transporter redan andra veckan, när han var två och en halv, gick han på transporten själv, medans mamman stog utanför och vägrade kliva på. Foxen var helt obekymrad och vi fick till och med slänga upp rampen innan morsan tyckte att hon kanske ändå skulle hänga med. Foxen sa inte ett pip under tiden som vi stod inne och morsan fjantade runt utanför.

Men det gäller ju att vara lyhörd så att inte hästarna blir stressade, och det är nog olika hur de reagerar.

Hur reagerar fölet när du leder den tillsammans med mamman? Vad jag förstod utav ditt inlägg hade du inte ledtränat fölet innan du ledde det själv, men rätta mig om jag har fel. I så fall kan det vara en smart idé att träna några gånger med mamman först och sen ge sig ut på egna äventyr. Våra föl har gått fint i grimman när de var lika gamla som din är nu om jag inte minns fel, men då har de ju bara gått med mamman bredvid sig eller inom synhåll.

Hade jag varit med om att fölet stegrar sig när man försöker leda skulle jag nog ha sagt nej lite bestämt och om det kommer ner på alla fyra inom min privata zon hade jag flyttat bort dem. Just ordet nej är ett ord mina hästar har fått lära sig snabbt för att det är i huvudsak det ordet som jag använder mig av när de gör dumheter. Alternativt säger deras namn med lite höjd röst och en mycket bestämd ton. Säga ifrån hade jag i alla fall gjort om jag känner mig själv rätt.

Jag har ledtränat honom ihop med mamman sen han var ett dygn gammal, då han inte följer sin mamma så bra utanför hagen så har vi vart tvugna att leda honom ut och in från hagen varje dag, :P Ihop med mamman går han bra att leda, det börjar ordna sig nu när man går själv också =)

//Diana

nu fatar jag inte vad du menar men jag vill inte lämna min kille ensam riktigt ännu dock så komme rhan få stå i boxen i slutet när vi ride ri hagen för då komme rhan se oss hela tiden. sen kommer någon få hålla honom sällskap. Även fasthan e coll lugn e han ändå en bebis. har börjat leda honom ut i stall gången å binda upp honom å efter det leds han till boxen igen utan mamma men de e ca 3 meter mer än de vill jag ej gära ännu.

Vad förstår du inte? :P Det var inte helt riktat till dig kanske, utan jag bara beskrev lite hur stoet & fölet reagerade. :P Sorry om inlägget var lite konstigt :P

//Diana

Det är väl ingen som har uttryckt att man är hemsk för att man börjar hantera sin häst tidigt? Min egen 3 v. kan både stå uppbunden i box (med stoet nära), lyfta på benen och hålla stilla samt ledas före eller efter sin mamma. Jag tycker däremot att det är för tidigt att gå iväg på promenader utan mamma när fölet är under 7veckor. Det är dessutom onödigt att dra på sig problem med ledningen om den stegrar av en så naturlig sak som att den inte är redo att vara borta från sin mor. Bättre att leda dem tillsammans och sedan börja leda "ensamma" turer när fölet blivit äldre och därmed mer självständigt.

Jag gick inte iväg på promenader med honom, utan han stegrade sig när jag skulle gå bort från mamman till hagen, dte rörde sig om ca 10 m..

Okej, tack så mkt för svaret. Anledningen till att han leddes själv var för att jag vart ute och ridit Stoet och fölet fick vara kvar hemma i boxen, när jag sen skulle släppa ut dom i hagen testade jag att hämta fölet först och släppa ut i hagen medans stoet stod uppbundet, då det är lättare att göra så när man är själv sen (idag var vi några st i stallet ifall stoet skulle bli för oroligt). Vi ska testa att istället släppa stoet i hagen först, och sen hämta fölet och se om det går bättre.

Men om han slår mot dig, eller springer mot dig & hoppar, vad skulle du gjort då?

//Diana

Varför i hela friden får inte fölet följa med samtidigt som mamman? :confused:

ett 7 veckor gammalt föl skall hanteras tillsammans med och runt mamman. Den är för liten att hålla på och krångla med ang. större tränings och uppfostrans saker. ta med den när du rider om du måste rida denna första tid.

Senast ändrad:

Varför i hela friden får inte fölet följa med samtidigt som mamman? :confused:

ett 7 veckor gammalt föl skall hanteras tillsammans med och runt mamman. Den är för liten att hålla på och krångla med ang. större tränings och uppfostrans saker. ta med den när du rider om du måste rida denna första tid.

Därför att jag skulle prova att se hur det gick att leda honom själv, och sen hämta mamman, då det är lättare att göra så när man är själv.

Har provat ha med honom när jag rider men det går inget vidare
dels så följer han inte efter sin mamma, och det är för stor skaderisk att ta med honom i lång lina när han inte är äldre samtidigt som mamman är ganska "tittig" ute..

//Diana

Ja vad säger man?? dom flesta menar som jag låt fölungen vara fölunge allt löser sig men att sära ett 7veckors föl från mamman tycker jag är vansinnigt visst kan man börja leda fölungen tidigt MEN med mamma brevid så har jag gjort min, fölis har varit väldigt självstänndig redan från början han är född i början på februari och då behövdes det ledas men Aldrig utan mamma.. nu kommer han fram och myser i sommar hagen även utan mamma..kommer att hantera honom mer och mer var dag som kommer men med varsamhet..vill inte ha en fölunge som inte kan lita på mig.

Ja vad säger man?? dom flesta menar som jag låt fölungen vara fölunge allt löser sig men att sära ett 7veckors föl från mamman tycker jag är vansinnigt visst kan man börja leda fölungen tidigt MEN med mamma brevid så har jag gjort min, fölis har varit väldigt självstänndig redan från början han är född i början på februari och då behövdes det ledas men Aldrig utan mamma.. nu kommer han fram och myser i sommar hagen även utan mamma..kommer att hantera honom mer och mer var dag som kommer men med varsamhet..vill inte ha en fölunge som inte kan lita på mig.

*Delvis knapplån*

Konstigt att väldigt få svarar på min fråga. Jag frågade hur/vad jag skulle göra när han stegrade sig mot mig. Jag frågade inte om det var förtidigt att sära på honom och stoet. Utan endast vad jag skulle göra när han stegrade sig.

//Diana

Men har det slagit dig att den stegrar för att du försöker göra ngt den inte är mogen för? det är väl det som folk försöker påpeka för dig i tråden. den är för LITEN.!

Men har det slagit dig att den stegrar för att du försöker göra ngt den inte är mogen för? det är väl det som folk försöker påpeka för dig i tråden. den är för LITEN.!

Jo tack, jag har förstått det. Men jag undrar fortfarande vad ni/du skulle gjort när den gjorde så? Jag förstår varför han gör så, men jag undrar VAD jag skulle göra när han gjorde så.

//Diana

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 298
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar