Hantering av unghäst/föl?

Sv: Hantering av unghäst/föl?

Hmmm .............
Unghäst/ föl kommer alltid att göra motstånd första gångerna man
försöker ta den bort en bit från mamman. likväl en på 7 v som en på 6 mån ;);)

Har haft 3 unghästar från föl till några månader gamla.
Och det som fungerat bäst är att hantera fölisen sedan födseln.

Några månader till utan hantering gör fruktansvärd skilnad på hur
hästen blir som vuxen :grin:
Mina som var några månader när jag fick dom är idag 15 & 16 och
jag önskar att jag haft tillgång till dom och kunnat påverka dom direkt efter födseln :angel:

Det jag gör när man börjar gå med unghäst/föl är att ha mamma med till en början så att den fattar grejen,när den väl har fattat brukar det inte bli några problem att leda kort bit från mamman,om den reser sig brukar jag inte göra något nämnvärt mer än att försöka hålla den nere,som när en vuxen häst reser sig,absolut inte slå den.
Gå med både mamma och föl i hagen,där den känner sig trygg allt löser sig bara man tar det lugnt.
Låt fölungen vara fölunge hantera den varje dag pilla och klappa så att den får förtroende för dig,då kommer den att följa med vart du vill utan större problem,bakslag får man alltid räkna med när man håller på med unghästar:o;)

Jo tack, jag har förstått det. Men jag undrar fortfarande vad ni/du skulle gjort när den gjorde så? Jag förstår varför han gör så, men jag undrar VAD jag skulle göra när han gjorde så.

//Diana

Konkret svar:
Jag hade tagit ner den på backen, klappat den, och insett att jag själv bett om för mkt i situationen, avbrutit övningen, tagit tillbaks den till mamman, och låtit saken bero.

svårare än så är det inte. Den är så liten att den inte kan ta till sig ngn sorts regelrätt träning, låt den gå med mamman och träna saker som är basics runtikring mamman helt enkelt. att få förtroende för människan och att följer mamma så följer man själv människan också.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 298
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar