Hantera varje dag!

Sv: Hantera varje dag!

Fast man måste skilja på att hantera och gosa ihjäl.

Håller jag absolut med om. Å andra sidan tror jag ändå inte att det krävs så mycket hantering som det du pratar om. I år tex har vi haft den skyggaste fölungen någonsin. Hon pep av skräck när man tog i henne i början. När hon var någon vecka gammal började hennes ben att skeva något alldeles förskräckligt. Efter 3-4 dagar med stretching var hon den tamaste av fölungarna, och gick tex alldeles utmärkt att ta på grimman i hagen.

Sen tycker jag att det skiljer en hel del i sättet om man jämför tex travhästar och halvblod. Jag har upplevt att travhästarna är lättare att hantera på något sätt. Nu har jag bara haft 4 st (alla med olika stamm) travbäbisar så det är inte på något sätt statisktiskt säkert.

Mycket sunt förnuft, rätt sorts hantering och ute mycket med andra hästar är det som brukar fungera bäst.

Jag håller med om att det skiljer på halvblod och travare. Jag födde ju också upp halvblod från början. Jag skulle vilja säga att det är ännu viktigare att inte hålla på för mycket med ett halvblodsföl (om man nu sa generalisera, undantag finns givetvis alltid, åt alla håll.) Men halvblod är ofta "bongliga" redan i sig själva, så man behöver ju inte förvärra saker och ting.

Jag tror inte att det är farligt att hantera sin fölunge, så länge man vet vad man sysslar med. Kunde man vara lika duktig på det som mamman är, skulle man antagligen kunna umgås med sitt föl dygnet runt, utan att det gjorde något.

Jag får nog lugna ner mig lite i hanterandet verkar det som. Min kompis fick ett travföl och hon hanterade det väldigt mkt och nu när ni säger det så var hon väldigt på, dvs hon gick över en när man öppnade boxdörren. Gick iväg innan man hunnit knäppa loss på bägge sidorna när man skulle ut och köra. Så det har väl med det att göra kanske och jag vill verkligen inte ha en sån häst. Men hon var himla snäll.. Gick in i släpet utan att tveka och snäll att hålla på med..

Det är väldigt bra att hantera fölet varje dag som sagt...då blir den mkt snällare som stor!:)fortsätt så:rofl:

ha de bra och lycka till med fölet!!/becca

Tack.. jag tror att det blir bra i slutändan:banana:

Enligt mina erfarenheter är det bra att hantera fölet, men man ska inte som många här redan påpekat - överdriva. Lär den att stå uppbunden, lyfta fötter, ledas i grimma och grimskaft, borstas osv. Då kommer du säkerligen få en jättefin häst. Resten kan nog mamman ta hand om :)

jag gör inte så mkt mer än så faktiskt.. idag höll vi bara på i knappt 10 min.. och då ingick sårtvätt..

Har ett litet hingst föl som hanteras ett par dagar i veckan. och han gnäggar alltid när man ropar på honom (han är ca 2 månader)
är snäll att leda, lyfta fötter osv.
jag ser inget fel i att hantera sina föl ett par dagar i veckan ca 10-20min per gång, men man måste veta vad man gör, fölungar är smarta och tar snabbt reda på ens egna svaga sidor som de sedan kan uttnyttja (tex leka genom att stegra sig osv)
har aldrig lekt på det sättet med min föl unge. leken och den biten låter jag mamman och stokompisen ta hand om. :)

min lille kille gnäggar och "mummlar" när man ropar på honom och det är så mysigt.. Jag tillåter INTE heller att får leka med mig.. Det är inte lätt med djur men vem har sagt att det skall vara det *ler*

För att förtydliga lite. Jag hanterade mitt föl på samma sätt som mamman. Dvs som man hanterar en normal häst. Tex jag vill att hästen skall stå stilla när jag spolar av fötterna utan att var uppbunden. Den skall inte gå på mig när jag leder den, stanna när jag stannar osv. Så vad jag igentligen gjorde var att jag satte mina ramar om vad som är tilllåtet och inte tilllåtet redan när hästen bara var bäbis.

Jag har alltid haft attityden: Uppför dig, leka kan du göra med de andra fölen i hagen.

Mvh

Tora

I går utökade vi vår träning. Fick stå i egen box en stund och leddes runt i stallet när mamman stod i box. Kul när man gör framsteg varje dag......

åh vad spännande det låter.. tyvärr kan jag inte dela på mina än för vi håller på att bygga nytt stall och det är inte klart än.. men snart så..

Våran fyramån. föl fick vara ensam i boxen medans mamma motionerades, verkade som stoet tyckte det var skönt att vara lite "barnledig" en stund. Kan inte påstå att fölis tog det med ro..men hon var duktig för att vara första gången,men det lär väl bli bättre så småningom. hur gamla är era föl när ni börjar dela på dom små stunder ?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 196
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 858
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 472
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter