Hantera jobbig person

Ja förståeligt att man kan bli tokig på sånt, det är nog bäst att förklara för hen vad som blir fel. Eller säga väldigt tydligt att du har en plan och att endast det bästa är gott nog för bilen. :) Men säger man inte ifrån tror jag det kommer fortsätta i all oändlighet.
Ska jag säga det på ett skämtsamt sätt menar du? Försöker ofta byta ämne när personen blir jobbig men det går inte alltid eftersom tjatet fortsätter vid nästa tillfälle. :cautious:

Vad skulle hända om du frågade, i en trevlig ton, "vad är det som får dig att säga så?" eller "hur kommer det sig att du resonerar så här?" och sedan uppriktigt frågar vidare när hen försöker förklara? Om hen tvingas förklara sig, utan att du anklagar, så kanske hen själv hör hur illa det hen säger låter?
Annars kan det kanske vara bra för din egen skull att fundera på vad det är hos dig som gör att du retar dig så på denna person. Att hen är dryg det kan jag hålla med dig om men vad är det hos dig som gör att du inte bara kan släppa det och gå vidare?

Jag tänker att det är dig själv och din irritation du behöver lära dig att hantera, egentligen inte den andra personen.

Jag håller med fullständigt här. Personen är ju faktiskt inte direkt otrevlig, och i dennes huvud är hen säkert hjälpsam. Och du tyckte inte ens om denna person, varför bryr du dig? Fundera ut varför du blir så irriterad över att en person ger dig råd och lös det problemet. Och innan du säger att du inte har bett om råd så är det socialt accepterat att om man säger att man har en repa på bilen så svarar man inte bara "jaha". Man stöttar och ger råd.

Jag håller med fullständigt här. Personen är ju faktiskt inte direkt otrevlig, och i dennes huvud är hen säkert hjälpsam. Och du tyckte inte ens om denna person, varför bryr du dig? Fundera ut varför du blir så irriterad över att en person ger dig råd och lös det problemet. Och innan du säger att du inte har bett om råd så är det socialt accepterat att om man säger att man har en repa på bilen så svarar man inte bara "jaha". Man stöttar och ger råd.
Jag tycker bra om personen men tycker MYCKET illa om beteendet :( det är givet att jag måste lära mig hantera min irritation utan att jag går runt och bär på den, men samtidigt stör det mig att personen vet vad jag tycker men fortsätter pracka på mig sin åsikt trots att personen själv inte lever som hen lär.

Jag har en kompis som är lite likadan. Senast hon var fram och tillbaka till mig då hon hämtade upp mig, så kommenterade hon på ett försmädligt sätt några ihopkrattade gräshögar jag hade på gräsmattan. Dessutom hade hon tydliga och åsikter om att jag minsann borde ta in kuddarna till utestolarna och solstolen. Hon sade det på ett sätt som typ omyndigförklarade mig...men då sade jag till. Senare tog hon upp det och sa att det var bra att jag sade till henne, för hon tänker inte på sånt.

Jag tycker du ska prata med din vän och förklara hur du tycker och känner - och att du gärna tar emot tips men sen vill bestämma själv.

Skulle det funka att göra något i den här stilen:
Person: -Jag tycker att du ska lämna bilen på svart verkstad.
alt 1 Du: -Jaha, tycker du det.
Om tjatet fortsätter, Du: -Jag ska lämna den på en Mercedes-verkstad. Så är det. Tack för tipset, men jag har redan bestämt mig.

alt 2: - Hur kommer det sig att du tycker att jag ska lämna min bil på svart verkstad?
Lyssna, kommentera något och tacka för informationen. Säg sedan att du har hört vad hen har sagt (ev upprepa något som hen sa) men att du väljer att lämna den på en märkesverkstad för att du tycker att det är bättre.

Skulle det funka att göra något i den här stilen:
Person: -Jag tycker att du ska lämna bilen på svart verkstad.
alt 1 Du: -Jaha, tycker du det.
Om tjatet fortsätter, Du: -Jag ska lämna den på en Mercedes-verkstad. Så är det. Tack för tipset, men jag har redan bestämt mig.

alt 2: - Hur kommer det sig att du tycker att jag ska lämna min bil på svart verkstad?
Lyssna, kommentera något och tacka för informationen. Säg sedan att du har hört vad hen har sagt (ev upprepa något som hen sa) men att du väljer att lämna den på en märkesverkstad för att du tycker att det är bättre.

Sen kan man till exempel upplysa personen om att man inte är särdeles intresserad av att vare sig begå eller bidra till skattebrott och organiserad kriminalitet. Så kanske man slipper såna förslag nästa gång.

Blir så irriterad.
Har en person i min närhet som alltid försöker förminska en (indirekt ).
Hen kan tex säga att jag är galen som väljer en märkesverkstad istället för att betala någon kompis kompis för halva priset svart. Inte fan hade hen själv lämnat in sin bil hos denna verkstad.
Jag har dessutom en ny bil som jag absolut vill att kompetent folk ska reparera då jag vill ha kvitto och garantier samt orginalfärg.
Jag är så irriterad på denna förminskning av andra hela tiden. Det är inte första gången, senast gällde det samma sak fast då bromsskivorna.
Jag lämnade givetvisin bilen på Mercedes trots dessa "goda råd ".

Personen lever inte som hen lär och för mig är det tydligt att personen med dessa kommentarer tycker att andras saker inte är lika mycket värda som hens egna. När någon annan får problem så viftas det bort men när det gäller denna självgoda människa så är det katastrof!

Hjälp mig hur jag ska hantera detta utan att explodera?
Jag har GOD lust att säga att "jag tänker absolut inte riskera att få bilen dåligt reparerad bara för att du anser att jag inte är värd ett kvitto på utförandet! Du hade aldrig lämnat din bil där, så varför anser du att jag ska lämna min där? "
Eller rent ut säga att jag vet att hen är en nonchalant idiot men jag kommer inte chansa med mina saker oavsett vad hen tänker . Eller annat valfritt som dyker upp i stundens hetta! !!!

Personen tycker även att jag är en dåre som har så dyr försäkring på min hund.
Det har man inte här, påstår hen.
När jag förklarar varför min hund har försäkring säger denna smarta egoist till människa att då är det bara att avliva! ?!?! Alltså att om min livskamrat råkar ut för en olycka så ska man inte lägga över 20 på att rädda hundens liv för den är inte värd summan ?!?! Samtidig lägger personen enorma summor på sina djur.

Vad är det för fel på den här människan? Hur får man människan att ise att den är oerhört egoistisk och nonchalant mot andra?

Personen tycker även att det är lustigt när dens hund skadade en annan persons egendom utan att bli påkommen.

Är det en han eller hon?

Det hade varit en sak om personen sa vad hen hade gjort och sedan släppte det. Men som idag tex.
Jag står och inspekterar en repa på bilen, hen går mot mig och frågar vad jag gör.
Jag svarar att någon har repat bilen idag eller igår.
Hen säger att 《b's》 kompis känner någon som kan reparera bla bla bla bla det är inte värt att betala på Mercedes när b's kompis (som varken hen eller jag någonsin har träffat ) kan göra det svart! ?!? Jag säger att det vågar jag ej och jag vill ha papper på allt som görs med bilen (har även försvarat mig i en liknande fråga tidigare där jag förklarade att jag enbart anlitar Mercedes )
Jag går därifrån och hen går efter mig och tjatar vidare om vad jag ska göra hit och dit! !!

Hade lust att slita av mig håret när jag till sist sa att NU MÅSTE JAG ÄTA MIDDAG!
Herregud vad den här människan kan göra mig vansinnig ibland! !!

I ett sådant läge hade jag lugnt och ordentligt sagt ungefär:
"Ok, då vet jag att den personen finns, tack för tipset. Nu pratar vi om något annat så kan jag själv bestämma hur jag gör med min egna bil." Fortsätter personen, då är det bara att säga "Du bestämmer över din bil, låt mig bestämma över min bil." och sedan byta samtalsämne.

Jag har GOD lust att säga att "jag tänker absolut inte riskera att få bilen dåligt reparerad bara för att du anser att jag inte är värd ett kvitto på utförandet! Du hade aldrig lämnat din bil där, så varför anser du att jag ska lämna min där? "
Alltså jag hanterar sådana situationer genom att säga precis vad jag tycker.
Vill jag lämna min bil på en speciell verkstad så säger jag det och varför.
För just mig så skulle det låta:
"Jag lämnar min Skôda på märkesverkstaden för att få bärgningsassistans då jag inte kan få det på en så gammal bil annars.".
Sakligt, jag gör så här därför att.
Svar som "jaha" eller "okej" kan tolkas som samtycke och då så får jag senare försvara varför jag inte gjorde så när jag nu höll med.

Jag tycker bra om personen men tycker MYCKET illa om beteendet :( det är givet att jag måste lära mig hantera min irritation utan att jag går runt och bär på den, men samtidigt stör det mig att personen vet vad jag tycker men fortsätter pracka på mig sin åsikt trots att personen själv inte lever som hen lär.

Jag hade nog hela tiden svarat i jag-form "- ja, jag är ju helt ointresserad av att laga bilen svart/ inte använda märkesverkstad/inte ha hunden försäkrad etc... Underförstått du gör som du vill, jag gör som jag vill.

Ska jag säga det på ett skämtsamt sätt menar du? Försöker ofta byta ämne när personen blir jobbig men det går inte alltid eftersom tjatet fortsätter vid nästa tillfälle. :cautious:

Nä, jag tänkte vänligt och bestämt. Hjälper inte det hade jag dragit fram allt jag tyckte rakt upp och ned. Visst ska man kanske inte bry sig, men jag tycker ändå det är bättre att säga ifrån. Antingen får den andra personen en aha-upplevelse och inser hur den pratar och det blir bättre eller också fortsätter den och så vet man att den inte är någon man vill ha alltför nära sig.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 210
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10