Hantera aggressiv häst i hagen?

A

Asphyxia

Eftersom min hage snart kommer bebos av hästar, och jag själv tänker skaffa en så har jag en fråga om hur man bäst hanterar en obehaglig häst i hagen.

Detta är min stora skräck efter att nordisen jag hjälpte till med i 6 år fick tuppjuck. Hon hade alltid varit världens goaste och hur snäll som helst, hon var alltid hur snäll som helst att hämta i hagen så jag litade på henne till 110%.

Hon fick senare föl och det gick jättebra, vi kunde hantera fölet från början, hon tog det med ro. Men en dag när jag skulle hämta dem i hagen gick hon till anfall. Fölet var vid det här laget 3-4 månader. Hon kastade sig framåt med blottade tänder för att sen slänga upp bakdelen och sparka bakut åt mig. Hade jag inte kastat mig bakåt hade jag blivit träffad.

Detta fortsatte, så fort hon såg mig, om det så var när hon stod inne i boxen så slängde hon bakut och sparkade nästan sönder boxdörrarna. Jag kunde inte komma i närheten.

Efter det här har jag svårt för hästar i hage där man är på deras mark och inte riktigt kan komma undan. Några tips om hur man bäst och säkrast får tag på en sådan här häst i hagen, eller får tag i sin egen om en annan häst beter sig såhär?
Eller för den delen vet vad humörskiftet kan bero på? Är det någon kritisk punkt med föl eller hormoner?

MVH Veronica
 
Sv: Hantera aggressiv häst i hagen?

Jag lärde Patsy att komma när man ropar och sedan smita ut genom en liten liten liten öppning i grinden utan att jag behövde komma in.

Hon sällskapade nämligen med ett gäng obehagliga ston en period.

När jag var yngre hade de en knäpp valack i en hage med stona, honom fick man hjälpas åt att hålla undan med långpisk! :eek:

Om en häst betedde sig på det viset mot mig och det inte var min egen skulle jag vägra hantera den.
 
Sv: Hantera aggressiv häst i hagen?

Ja man får väl kanske se till att inhyrningarna är lätta att hantera.
Hemskt när man måste krångla varje gång man ska ta in och ut en häst. Jag har samma nu med hästen jag hjälper till med, han går i samma hage som en häst som tydligen kan bli lite irriterad och markera i hagen, hon har aldrig gjort något mot nån, men jag har blivit varnad och tillsagd att hålla mig lite på avstånd.

Så det blir katt och råtta lek för hon är den första som kommer fram till mig, och hon verkar tycka om mig, så jag får försöka locka bort henne först.

Nåväl, det blir nog bra sen, bara hoppas att man själv hittar en riktigt snäll häst också =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp