Håller absolut med, men här dräller det av hänsynslösa bilister OCH bönder i traktorer
Jag har en häst som jag klassar som trafiksäker. Hon bryr sig inte om skördetröskor, traktorer med eller utansläp, bilar, lastbilar. I alla fall inte så länge motorn är på och de rör på sig. Hon kan tycke de är snuskiga om de står parkerade utmed vägkanten med avstängd motor. Det är inte normalt beteende i hennes värld. Men trafik som rör sig är inget problem som tur är.
MEN även hon kan bli rädd när det kommer någon motorfordonsburen människa som kör som en djävla galning. Framför allt de som kommer bakifrån och slickar sidan på hästen
Senast i förrgår så vara jag ute och gick med henne, fick möte av en bonde i traktor med TVÅ sädessläp. När han fick syn på oss så gasade han på ännu mera och fräste förbi så gruset yrde. Denna gången gick det bra och hon brydde sig inte det minsta. Bonden är en granne och hatar hästar.... så vad gör man. Hjälper inte att prata med han.
Det har hänt en gång att hon kände sig trängd och blev skitförbannad och började bocka. Rena turen att jag satt kvar. Då var det en bilist som slickade sidan bakifrån...
Har man otur så räcker det med EN incident så kan trafiksäkerheten vara som bortblåst...
Jag upplever att de som visar hänsyn till hästar i trafiken är BETYDLIGT färre än de som INTE gör det
.
Och tar man upp ämnet för dikussion så får man hör att hästar inte har något på vägar att göra. Något jag upplever som en konstig inställning.
/Lizzie