Hannoveranare märkning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pinglan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 937
P

pinglan

Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på :) Jag har en hannoveranare med hannoveranar h:et på rumpan. Under det har han siffror, vad står de för?

Sv: Hannoveranare märkning

Det är brandnummret (Nummernbrand). Det består av 12:e och 13:e siffran i hästens Lebensnummer.

Det är brandnummret (Nummernbrand). Det består av 12:e och 13:e siffran i hästens Lebensnummer.

Räknas bokstäverna med i "lebensnummret"? Min häst har nr: DE 431 316609601 och jag tror det är nr 96 som är märkt. 01 är det inte iallafall :smirk:

Lebensnummer har 15 tecken.

De tre första tecknen visar i vilket land hästen fått sitt Lebensnummer (min SWB har t ex också DE):

Nästa tre tecken visar vilket avelsförbund hästen är registrerad och bränd i.

Nästa 9 tecken är registreringsnumret. Därav är tecken nr 12 & 13 det internationella numret/brandnumret. 14 & 15 är födelseåret.

Aha då har jag fått det klart för mig :) Då har jag en vidare fråga om märkning om hannoveranare. När slutade de märka på halsen och övergick till att märka på rumpan? Och gäller samma sak där, att det är nummerbrand som är inmärkt och inte födelseåret?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
922
Senast: Freazer
·
R
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
450
Senast: Krålus
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 678
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka