Hanhundar i tik-hem?

kvandi

Trådstartare
Hur fungerar det för er med att ha hanhund på besök i ett hem med tikar?

I vårt hus bor två tikar. Våra kompisar har hanhundar, och de är numera portförbjudna. Inga hanhundar får komma in i vårt hem längre, Varför? Jo, de märker revir inne! O det är inte bara en som gjort det... utan minst 5 (vad jag sett) :mad:

Är detta vanligt?

Känns ju elakt med tanke på att vi är hundfolk o vet hur gärna man tar med sig hundarna överallt, men nån måtta får det vara.

Sv: Hanhundar i tik-hem?

Har inte haft några större problem, bara när det var någon tik som löpte.

min hanhund på sex månader markerar inne såfort vi kommer hem till någon annan. jag vet inte vad detta kan bero på, men har antagit att det är för att mina vänner alla har hundar och för att han vill markera. detta beteende hoppas jag att man kan träna bort, inte så kul att ha en hund som pissar inne hos varenda kotte man åker till....

Är detta vanligt?

Jo, det är rätt vanligt att hanar märker revir, när de kommer till en ny miljö-

Personligen så har inte mina vänner med sig sina hundar när de kommer på besök hit i normalfallet. När det händer att hundarna är med, så är det för att hundarna ska jobbas med.. Antingen att de ska hit och valla eller att de ska gå spår.

jag har heller inte med hundarna till annat folk. Möjligtvis följer Scott med, men han är sällan inne i husen. Oftast får han då sitta i hundgård, eller vara lös ute om husse är ute.

Jag tycker inte att det är okej att de kissar inne.
Min hund sprang runt och kissade hos mina föräldrar (de har en tik) tills strax innan han fyllde ett. (Han blev helt rumsren vid fem månader, men mina föräldrar har haft en del hanhundar hemma hos sig som pinkat där så han ville oxå lämna en signatur eller två)
Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt det, men min hund slutade faktiskt kissa sedan han kissade på deras soffa nedanför där jag satt så jag röt väl "nej" och så tog jag hunden mitt i och släppte ut honom i snön. Sen dess har han inte kissat inne, vare sig andra hanhundar gjort det eller ej.

Du får väl be dina kompisar att ha hunden kopplad hemma hos dig? Det är inte kul att det luktar kiss överallt. Och det borde vara ganska pinsamt för dom oxå att hunden kissar inne hos någon annan.

Jag brukar ha min kompis hanhund och tik här hos mig och jag har själv en tik så det blir 2 tikar och en hane inne i lgh ;)
Hanen märker revir ibland men har han/pinkskydd med sig om jag skulle vilja sätta på honom det. Brukar dock inte använda det (han hatar det) så jag har en skurhink och mopp stående framme istället samt att min soffa är övertäckt med ett skyddsskynke och det andra som jag inte vill få nerpinkat står bakom kompostgaller :angel:

Det är nog rätt vanligt att hanar märker revir där det finns tikar men vissa hundar är nog "värre" än andra på att lyfta på benet...

Kan de inte få ha med hundarna kopplade, eller bara lösa tex i köket.
Så gör jag när jag tar med min hane dit där det finns andra hundar, och då går det bra.
Är jag själv som valt att göra så eftersom jag sett han gjort revir en gång.

Vår jycke är hos en dagmatte som har 4 tikar. Han har aldrig (vad vi vet) markerat inomhus någonstans och dagmatte har heller aldrig sett något. Så det beror kanske på individen.
Hon säger att övriga besökande hanhundar brukar släppa någon droppe vid sitt första besök.

Svågern har en yngre hanne som varit med dem på semestertrippar och övernattat hos oss. Båda gångerna har han markerat hos oss. Gissa om jag blir sur, är rädd att vår hund ska markera över hans - det är ju ändå hans hem.
Men det har han inte gjort.
Första gången tänkte jag inte på det och handra gången var jag inte hemma när de kom. Jag letade men hittade inggenstans. När de åkt hittade jag viss en markering i ettt nyss uppsatt draperi i förrådet....
Första gången han markerade fick han en hel del ovett så de kom han väl ihåg och ville "gömma"det.

Har ju inhängnad tomt så när hanhundarna kommer på besök få de vara där ute eller i hundgården. Ingen pinkar i mitt hus. Kastradterna är dock välkomna in!

Jag har aldrig varit med om att någon hanhund att markerat hemma hos mej och de flesta av mina kompisar har med sej hundar hit.
Min hund har heller aldrig markerat hon någon annan, och gjorde han det så lovar jag att han aldrig skulle göra om det :devil:

Däremot yngre hundar har kissat hos mej då dom blivit så uppspelta (min 5mån valp kan göra det när det kommer folk) men det bryr jag mej inte så mycket om.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 941
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 920
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar