Hanhund, parning, avgifter.. hur tänker ni?

Minerva

Trådstartare
Ja som rubriken lyder helt enkelt.
Hur tänker ni som har kennel etc när ni använder hanhundar till andra tikar?

Hur kom ni fram till de avgifter ni har?

parningsavgiften+ avgift /levande valp eller priset för en valp?

tacksam för svar :)

Sv: Hanhund, parning, avgifter.. hur tänker ni?

Jag har ingen kennel men väl en hanhund som förhoppningsvis ska gå i avel längre fram (2 år än).

Avgifterna är reglerade av våran rasklubb, Flatcoated Retriverklubben, till 2000kr i språng plus 10% av valppriset (Mellan 10 och 12 000kr) gånger x antal valpar. Det är inte "skrivet i sten", men dom flesta följer rekommendationerna.

Så kolla med din rasklubb!

När det gäller Rottweiler är det väldigt varierande.
Vissa tar ett fastpris vid parning: 5-13 000.- (oftast ink omparning om tiken går tom.)
Språng brukar ligga mellan 1200.- - 3000.-
Levande valpavgift mellan 1200.- - 2500.-

Vissa tar hutlöst mycket för omeriterade medans andra tar en spottstyver för välmeriterade.

För din hunds pappa tog dem 1200.- i språng och 1500.- per valp för en väldigt välmeriterad hund.

jag kom undan billigt när jag parade min tik, 1500:- för språnget och 1500:- (10% av valppriset) per levande valp. Kutym i rasen ligger någon tusenlapp högre, men jag har inte hundra procent koll iom att jag bara parat den gången.

Det brukar ju finnas en kutym i rasklubben. Sen är ju priserna normalt sett lite högre ju mer meriter en hane har.

Jag har två olika raser och betalar väldigt olika mellan raserna. Den ena är betydligt dyrare än den andra, oavsett meriter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 834
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 196
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 609
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025