Hängig/öm efter penicillinet?

M

maximilia

Min häst trampade på en vass sten förra helgen, så vet fick komma och skära upp en liten böld och gipsa. Fick penicillin i fem dagar, gav alltså sista sprutan i fredags. Har varit jättesnäll att spruta, och inte märkts nåt konstigt. Fick även en kur i våras utan problem.

Men igår eftermiddag var hon jättehängig. Är öm och lite "spänd" på halsen, men inte så svullen. Rör inte gärna halsen, utan måste äta ur hönät och dricka ur vattenkoppen som hon aldrig gör annars. Tycker även hon är lite känslig om huvudet. Var lite mer hängig ikväll.

Hon har ju boxvila eftersom hon fortfarande är gipsad, och hon brukar vara pigg och alert och kliva på bra på promenaderna, trots gipsad fot. Nu kikar hon knappt över boxväggen när man kommer, vänder sig inte för att hälsa och verkar allmänt hängig. Skulle gå en liten sväng på gårdsplanen imorse, men hon stannade och ville inte gå. Lite blank i ögonen. Ingen feber dock.

Vad tror ni? Är hon öm efter sprutorna? Eller är det något annat? Har pratat med jourhavande vet både igår och idag, och han tycker inte det verkar vara nån fara på min beskrivning. Om det är det som jag tror är det inte så mycket han kan göra mer än ge smärtstillande, och det har jag redan hemma. Men han kommer gärna ner om jag vill.
Ska tillägga att jag ska till kliniken imorn för att gipsa om, men tycker det känns lite olustigt att köra henne.

Hur orolig behöver jag vara? Har ni varit med om något liknande?

Sv: Hängig/öm efter penicillinet?

även om man skiftar sidor och gör allt enligt konstens alla regler kan hästem bli både stel och svullen några dagar efter. Inget ovanligt alls.

Ja, bytte sida varje dag.
Idag är hon piggare, men vill fortfarande inte äta från golvet. Var hos vet idag, så hon fick en antinflammatorisk spruta oxå. Hoppas hon piggnar till ordentligt bara, jobbigt att fixa med hönät och se till så hon dricker hela tiden :crazy:

Ganska vanlig reaktion.
Av tre hästar i "mitt" stall som senaste åren gått på penovet har alla tre fått allergisk reaktion. Min såg ut som en belgian blue på dag 5. Fick avbryta kuren. Hon fick inte ner huvudet mot marken öht.
Svullnaderna gick dock ner fort, på bara några dagar var hon normal igen.
Senast förra veckan fick en annan häst i stallet också reaktioner efter samma pencillin vilket innebar avbruten kur, butta och hönät. Hon blev ok på ett par dagar.

Så det är så vanligt då? Har aldrig varit med om det innan, så jag blev lite orolig.
Det som är jobbigast nu är vattnet. Hon dricker inte ur vattenkoppen, och får inte ner huvudet till hinken vilket gör att jag måste se till att hon dricker när jag är där. Igår hade hon tex inte druckit nåt på hela natten.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
Hästvård Min kära lilla tant ponny på 22 år har blivit akut halt igår. Höll på att trilla omkull igår morse påvägen ut ur boxen, självklart fick...
Svar
2
· Visningar
1 101
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 398
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar