Hängig, äter inte och feber

Gabby_Ossi

Trådstartare
Min (annars mkt matglada) ponny hade inte rört höet i går morse, dock ätit allt krftfoder, men var annars pigg och glad (tog inte tempen)
Vi skulle på hoppträning och det gick bra nästan hela träningen, framridning i trav och hoppande lite olika linjer inga problem.
Men sedan när vi skulle hoppa en bana på 7-8 hinder blev han jättetrött och flåsig, inte alls som han brukar, men det gick över rätt snabbt. Slutade ju såklart direkt, med tanke på att han inte ätit höet och så.. Sedan efteråt var han lite hängig, fick stå inne. Nu åt han höet men inte kraftfodret han fick... tog tempen, 40,0. Senare på kvällen åt han inte heller betfor, men åt morötter. Drack normalt osv. Bytte kraftfoder.
I morse hade han fortfarande inte ätit kraftfodret, men lite av höet. Tog tempen, 39,4, fick stå inne idag. När jag kom hem ca kl halv 5 gick jag direkt ut. Då hade han ätit kraftfoder och det mesta höet. Fick nytt, som han inte ätit. Har inte kollat tempen än i kväll. Är fortfarande lite hängig och slö, men han är vaken och "med", står inte bara i ett hörn. Fick gå ut en kvart när vi mockade, stod mest och hängde utanför grinden men åt lite gräs.
Hostar inte och är inte snuvig.

Så frågan: Borde vi inga veterinär eller avvakta och se om han blir bättre imorgon? Eller borde vi ringa veterinär imorgon om han inte är bättre?

Sv: Hängig, äter inte och feber

jag skulle ha ringt! han har ju faktist hafft (rejäl) feber ett tag nu...:crazy:
en häst i stallet vart sjuk förra hösten,liknande symptom som din har nu,hon kontaktade veterinären,och vetterinären kunde inte göra nått,och dom funderade på om dom skulle slänga in hästen och åka i ilfart in till strömsholm,tar ca 2 timmar,eftersom hästen hade så hög feber! då hade han 40 grader..åt dåligt,och var hängig..

dock så gick det över innan dom han hämta transport och byta bil,som tur var!

men varför tog du inte tempen innan träning? om din ponny annars är så matglad,så borde man misstänka nått och stanna hemma ifall höet är kvar.. eller är det bara jag som bli rädd så fort min (matglada) pålla inte ätit upp sitt hö??

Ja, så där hög feber som hållit i sig över natten känns som veterinären..
Jag hade iofs ringt direkt första kvällen när han hade 40 grader..

Ja, så där hög feber som hållit i sig över natten känns som veterinären..
Jag hade iofs ringt direkt första kvällen när han hade 40 grader..

jo,man hade ju det..

till TS,hur går det,ringt nån vett än?
han kani nte ha kolikkänningar eller nått? har han bajsat normalt?

Så frågan: Borde vi inga veterinär eller avvakta och se om han blir bättre imorgon? Eller borde vi ringa veterinär imorgon om han inte är bättre?
Definitivt ringa veterinären direkt...det är aldrig fel att rådfråga....inte bra med så hög feber ju...min häst hade (bla.) över 40 graders feber förra sommaren, ringde veterinär direkt, som tyckte åk in, gjorde det & han behandlades där för erlichia...nu är det väl inte så troligt att din har fått fästingbett nu, men jag tycker verkligen att du ska ringa direkt till veterinären....

Lycka till!!!

men varför tog du inte tempen innan träning? om din ponny annars är så matglad,så borde man misstänka nått och stanna hemma ifall höet är kvar.. eller är det bara jag som bli rädd så fort min (matglada) pålla inte ätit upp sitt hö??

Håller med. Hade tagit tempen direkt om min häst inte ätit upp sin mat. Och skippat träningen. :crazy:

Ring veterinären direkt. Så kan du ju höra med vet. vad han/hon tycker; om han/hon ska komma ut direkt eller om ni kan avvakta. Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.

/Maria

Så här i efterhand undrar jag också varför jag inte tempade på morgonen :smirk:
Det hade ju varit det bästa, men annars var han pigg om jag ska vara ärlig så är det svårt att få tag i bra hö nuförtiden.. vi kollar noga, men det kunde ju varit något vi missat...
När jag tempade dagen efter hade han ingen feber, 38,1, sedan 37,4 och han har hållit sig där i 3 dagar nu. Har varit ute i hagen, har gått med honom på promenade också, men inte börjat rida än.. så jag skulle nog säga att han är frisk nu..
Eftersom han bajsade och drack normalt och åt litegrann iaf ringde vi inte vet, första kvällen ringde vi inte eftersom det bara är telefontid på morgonen, och det känndes inte så akut.. sedan blev han ju faktiskt bättre och bättre.
Jag ville helst ringa vet, men jag litade på mamma som trots allt har mer erfarenhet än mig(14 år)... men trots att hon har haft häst i 20 år så har vi faktiskt inte haft någon sjuk häst innan, så hon var ju inte heller riktigt säker...
Har tempat och kollat de andra hästarna stallet (2 st) och ingen av dem har blivit dålig...
Kanske hade det bästa varit att ringa veterinären, nu blev han ju frisk iaf, nästa gång tänker jag tempa direkt jag märker något konstigt med hästen, förmodligen också ringa veterinär...
Men någon som vet vad det kunnat vara för ngt?

Liknande trådar

Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
925
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 167
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III