Hänger sig i bettet

J

Juliakickass

Där jag rider finns det en massa hästar som liksom hänger sig i bettet när man rider! Det är superjobbigt och man får kramp i armarna!! :crazy:
De släpar med huvudet och är som en stor tyngd i tyglarna.

Har ni något tips på vad man kan göra åt sådana "hängare"?
Är de bara busiga/retas eller är det faktiskt något fel?

MVH :bump:

Sv: Hänger sig i bettet

Du måste få igång bakbensaktiviteten, utan den får du "hänget" i handen, varken kul för ryttaren eller bra för hästen. Låt hästen bära sitt eget huvud och använda rygg och bakben. Ge inte handen och kicka till frammåt om han/hon hänger sig på, ta mjukt stöd när du har bjudning frammåt, upprepa om den hänger sig på igen, är du med? Någon som har en bättre förklaring o ge!!!

När jag rider "hängare" brukar jag släppa tyglarna utan förvarning några gånger för att hästarna ska känna att jag inte bär dem och de brukar få en liten chock för att de helt plötsligt tappar balansen...

Måååååånga halvhalter och övergånger, som sagt, hästen måste börja bära sig mer själv och får på så sätt även upp huvudet.

Vi har en sån häst där jag rider, som dessutom är stark, och på honom luras många att sitta och hålla vilket bara resulterar i att han blir mer tung i handen. På honom funkar det att driva honom ordentligt och "fånga upp" energin i handen.

Bara man inte tillåter hästen att hänga sig i handen, ge inget stöd.

Tack!! Det var jättebra svar allihopa!
Ska prova alla :)

Japp! okej, tack så mkt :) :)
Stämmer nog att hänghästarna har dålig bjudning.. !

Släpp på tygeln och driv! Allt ska komma bakifrån!
Du måste ge eftergift i tygeln så fort hästen sänker huvudet, annars kommer den alltid att antingen hänga sig i tygeln eller också jobba mot handen uppåt (dvs gå med huvudet högt och spänna sig mot tygeln).

Jag rider en fjording som släpar huvudet i backen och verkligen hänger i bettet, men hon får upp huvudet jätte fint om jag gör sträva svängar i hög fart eller när vi travar över bommar.

Ja, hänghästarna kanske inte är alerta eller något.. När man gör något nytt slutar de faktiskt hänga lite grann!:o

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 689
Senast: Bri
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar