Hänger med huvudet åt vänster

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Har lite problem med min ettåring. Hon går hela tiden med huvudet åt vänster när jag kör (skritt). Är ibland svårt att svänga åt det hållet då hon hellre böjer huvudet. Har inga problem med det i trav.

Vi är alltid två när vi kör och då har den som sitter med en extra töm som sitter i en delta i bettet. Den personen satt förut alltid på vänster sida om mig, funderar på om det kan påverkar. Provade att byta sida idag. Inbillade mig att det blev lite bättre men inte speciellt.

Bör jag vara orolig eller är det bara ettårsfasoner?

Sv: Hänger med huvudet åt vänster

Glöm inte att även småhästar kan vara "knorkade" mycket kan hända under inkörning, ettåsbete och i leriga hagar.

Rent spontant...
Det fenomenet är ganska vanligt hos ridhästar också.
Grejen är att man oftast - nästan alltid i många fall - leder hästen från vänster sida och det kan göra att hästen blir litegrann ensidig. Mer av hantering från båda sidorna brukar likrikta dem mer.

Har du rontgat henne? Sitter det nagot och nyper i lederna vill de ju garna avlasta, hon borde dock gora det i trav ocksa men man vet aldrig.

By the way - har du delta i bettet med third line?? Jag skulle hellre satta det i grimman (linan alltsa). De blir inte glada om man maste ta dem hart i munnen vid knas. Spar pa munnen sa langt det gar sa ar mycket vunnet sedan!

Min polle är med lite vänsterställd. Känner precis igen mig i det TS skriver.
Men när jag ibland använder helstängt för hon ska vara fokuserad (när jag kör på öppna ytor typ åker) är hon helt annorlunda och svarar lika på tömmarna.
Ibland funderar jag på murphy, men jag upplever inte det som ett direkt problem då det är så pass lite och ibland att jag inte brytt mig om det.
Jag inbillar mig oxå att det har med att göra att jag ledit henne jättemycket i våras då hon var konvalisent och halvtosig i början. Sedan började jag leda henne från andra sidan en del.

Rent spontant...
Det fenomenet är ganska vanligt hos ridhästar också.
Grejen är att man oftast - nästan alltid i många fall - leder hästen från vänster sida och det kan göra att hästen blir litegrann ensidig. Mer av hantering från båda sidorna brukar likrikta dem mer.

Gud vad träffad jag känner mig :eek:

Leder jämt på den sidan.. har jag inte tänkt på..

Det ser liksom ut som att hon går och kikar på oss.. inte som att hon är sne.. utan mer som hur en ridhäst ser ut när man ställer den i en sväng..
Det är ju inget problem egentligen. Hon är lite krångligare att svänga men tar jag upp ordentligt i andra tömmen också så går de tillslut.

Men som sagt inga problem i travet.

personligen tycker jag det kan kännas lite onödigt att börja korrigera en ettåring med extra saker som en murphy...
fortsätt att ta det lugnt med hästen och ge den lite tid, låt en vet. ev kolla igenom den. som tidigare nändes kan saker ha hänt under betet osv.
sen kan småbarnen ibland ha lite idèer

Har du rontgat henne? Sitter det nagot och nyper i lederna vill de ju garna avlasta, hon borde dock gora det i trav ocksa men man vet aldrig.

By the way - har du delta i bettet med third line?? Jag skulle hellre satta det i grimman (linan alltsa). De blir inte glada om man maste ta dem hart i munnen vid knas. Spar pa munnen sa langt det gar sa ar mycket vunnet sedan!

Nä har inte röntgat henne.. enda gången hon träffat en vet. är när hon fick stelkramps sprutorna som bebis. Har aldrig varit tillstymelsen till fel på henne. Gjord av gummi :p

jag vill också att extra tömmen ska sitta i grimman. Men det är antingen mamma eller pappa som sitter brevid och dom har varit med om ett och annat med unghästar och vill att jag ska ha bettet..

Men men.. håller på att bearbeta dom.. Ska börja köra själv snart ändå

Personligen tycker jag det ar battre kontroll nar linan sitter i grimman.
De ar ju inte riktigt vana vid allt munnen annu och gor de ont kan de fa panik.
grimma har de anda haft ett bra tag och det blir samma tryck som nar de hanteras i en lugn situation (tex i stallet) an nar de blir skramda (vilket ar i princip anda gangen du behover ta i linan ute)

jag skulle också ha extratömmen i grimman... :idea:

Det trycket förstår de i de flesta fall bättre när de är så små.

Håller med er båda..

Men mina föräldrar är sånna där "viharhålltpåmedtravi30årochvetbättreändu"

Men men.. jag ska sätta hårt mot hårt.

Jag har också hållit på med trav i 30 år... :D

Även om jag inte var så stor när jag började. :o

Men mina medhjälpare under inkörning får INTE inverka i munnen på hästen för där ska JAG vara. Händer det något lär du ta tag i munnen av automatik och det lär även den som håller i linan göra. Ni blir två som tar tag "åt varsitt håll".

Därför vill jag ha alla "extrabromsar" i ringen under hakan.

Utöver risken att hästen får ont i munnen tar medhjälparen även ifrån DIG kontrollen över hästen.

hmmm min häst sprang sådär när hon var liten.. tills vi kom på att hon har ju manen på den sidan.. vi flätade manen, och vips sprang hästen rakt med huvudet :D
Hon sprang alltså och tittade på manen eller försökte titta "runt" manen eller nått sånt... men ja...hon är ju lite speciell.. :angel:

hmm.. ja min har ju också man på den sidan.. hon är ju även ett kallblod så det är ju inte lite man heller.. som jag skrev tidigare springer hon och kikar på oss.. kanske känner att hon inte ser vad som händer bakom sig på den sidan?

Skadar väl inte att pröva att fläta kanske..

Jag skulle i alla fall ha kollat henne i munnen först av allt eftersom hon inte vill svänga riktigt heller. En del av småttingarna kan vara rejält vassa och skarpai i tänderna, sedan kan ju en vargtand kännas också.

Är det nån som har koll på om man kan kolla tänderna och röntga på någon av atg-klinikerna i rättvik eller romme?

Är väl dags för en genomgång ändå..

Är hon friröntgad? Lösa benbitar kan ju lätt göra att de inte vill gå rakt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Paus1234
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka