Hanen "morrar"?

T

Tregly

Hej :) Min hankanin (ej kastrerad) har börjat morra ibland när han hoppar omkring i buren. Det låter nästan typ "möh möh" och kommer från halsen. En del hästar låter typ så också så när man rider dom. Vad är det för ljud och varför gör han så? Han fyller ett år rund nyår :)

Sv: Hanen "morrar"?

Vi har haft två honkaniner som har morrat, då tror jag att det berodde på att dom ville skrämma bort/hota något/någon. :)

Exakt hur beter sig kaninen?
Ljuden kan vara väldigt lika, men betyda helt skilda saker.
Morrar kaninen låter det som den fräser och brukar dra bak öronen och göra utfall.
Detta innebär att kaninen inte vill ha dig där/känner sig obekväm/är rädd m.m.
Är det däremot knorrningar, dvs låter mer som en högljudd humla innebär det att kaninen är glad eller försöker uppvakta en.
Det ljudet är nämligen deras parningsljud.
Kaninen brukar då se glad ut och hoppar runt, runt i buren eller runt ens ben om den är på golvet/marken.

Har en hane här hemma som knorrar så fort någon kommer fram tills han bur. :)

Han är inte tam och låter mej inte komma nära honom. Men när jag kommer in på morgonen och ska ge honom mat så kommer han och hoppar som en stolle. xP Upp på pallen, ner på golvet, in i lådan osv.. Hans läte är typ som det du beskriver när de vill uppvakta en. Men eftersom han inte låter mej röra honom så kan det väl inte stämma? Han har öronen framåt och ser nästan glad ut. :)

Det behöver inte vara uppvaktning.
Men det är iaf ett glatt beteende.
Så det kan också vara att han är glad att få mat. :p

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 953
Senast: fixi
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama