Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst skiljer det mellan raser o individer.Vad jag har förstått så skiljer det mellan raser hur mycket (eller lite) skillnad det är mellan könen. Hos brukshundar brukar hanarna vara lite skarpare om jag förstått det rätt (inte haft nån själv).
Att det blev hane för min del var mest en slump men jag är glad över det idag- slipper löp osv. Sen har jag en hane som visserligen kissar ofta och luktar lite, men verkar totalt sakna könsdrift när han träffar löptikar
Edit: Någon gång blir det tik då jag är avelsintresserad. När jag köpte nuvarande spelade det ingen roll (känns inte som någon bra idé att avla på första hunden oavsett). Men ja, just löpen (när tiken inte ska paras såklart) är en nackdel jag inte ser fram emot. Svårt att träna/tävla.
Fast jag har svårt att förstå hur man kan avstå från en tik pga löpen. Det handlar om två gånger om året! Det känns inte alls så farligt tycker jag. Jag undrar vad människor träffat för monster-tikar eftersom de väljer bort tikarna pga löpen.
Fast jag har svårt att förstå hur man kan avstå från en tik pga löpen. Det handlar om två gånger om året! Det känns inte alls så farligt tycker jag. Jag undrar vad människor träffat för monster-tikar eftersom de väljer bort tikarna pga löpen.
Om man vill ha en tik så får man vara noga med att köpa efter linjer som inte uppvisar "skumma" beteenden.Jag ser mina träningskompisar som "drabbas" av att träningar och tävlingar måste ställas in pga löp. De verkar ha en tendens att hamna på de mest olämpliga tider. Dessutom verkar vissa bli allmänt skumma i humöret några veckor innan löp också, medan andra är helt oberörda genom hela löpet.
Om man vill ha en tik så får man vara noga med att köpa efter linjer som inte uppvisar "skumma" beteenden.
mvh
Om man vill ha en tik så får man vara noga med att köpa efter linjer som inte uppvisar "skumma" beteenden.
mvh
Jag tänkte på jobbiga löp o skendräktigheter, det har en stark arvbarhet.Fast det där kan vara skitsvårt.
Det går ju inte att hitta något på hunddata om sådant. Något som en ägare tycker är jobbigt kanske en annan ägare inte alls funderar över, eller i alla fall inte ser som jobbigt osv.
Om man då inte har "exakt" samma hundsyn som uppfödaren, hur ska man då veta om det finns "något jobbigt" mentalt sett, bland släktingarna?
Vill man inte ha en hanhund för kisserierna och besattheten av tik så är de väl bara att kapa kulorna.
Få se nu, jag har/har haft 7 hanhundar, den ene en senior omplacering som var kastrerad, övriga var inte det, konstigt nog så har ingen haft problem med besatthet eller kisserier, så jag förmodar att det inte är i kulorna som det sitter.Vill man inte ha en hanhund för kisserierna och besattheten av tik så är de väl bara att kapa kulorna.