Hane vs. tik

Sv: Hane vs. tik

Fast jag har svårt att förstå hur man kan avstå från en tik pga löpen. Det handlar om två gånger om året! Det känns inte alls så farligt tycker jag. Jag undrar vad människor träffat för monster-tikar eftersom de väljer bort tikarna pga löpen.

Vad jag har förstått så skiljer det mellan raser hur mycket (eller lite) skillnad det är mellan könen. Hos brukshundar brukar hanarna vara lite skarpare om jag förstått det rätt (inte haft nån själv).

Att det blev hane för min del var mest en slump men jag är glad över det idag- slipper löp osv. Sen har jag en hane som visserligen kissar ofta och luktar lite, men verkar totalt sakna könsdrift när han träffar löptikar :p

Edit: Någon gång blir det tik då jag är avelsintresserad. När jag köpte nuvarande spelade det ingen roll (känns inte som någon bra idé att avla på första hunden oavsett). Men ja, just löpen (när tiken inte ska paras såklart) är en nackdel jag inte ser fram emot. Svårt att träna/tävla.
Visst skiljer det mellan raser o individer.
Själv föredrar jag hanhundar, klickar bättre med dem o tycker att de är jämnare o pålitligare.

En tik som inte kan tränas, o tävlas i vissa grenar pga löp anser jag inte ha i avel att göra.

Vi ska köpa valp snart och det ska bli en hane:)
För att: dom blir större, dom löper inte, vi har bara haft hanhundar,dom är gosigare:p
Det som inte är bra med hanhundar är väll att dom springer bort från gården när det är nån tik som löper.
Hände med våran förra hund akilles som sprang ner till min kompis gård och kissade när deras hund löpte.
Men nu ska vi bygga staket runt gården dels för det och för att storavägen är så nära och så åker det en massa lastbilar på den närmaste vägen;)

Staket/hundgård är bra om man inte har full uppsyn över sin hane, vad gäller att springa efter tikar o pinka så är det en fråga om uppfostran i de flesta fallen.

Asså vi ska ju inte bara ha staketet för det. och akilles köpte vi när han var 5:p
Och vi ska ju uppfostra den här från den är liten...
Asså det känns mycket bättre att ha staket för vägen.
Och hon som vi ska köpa av tycker att det är jätte bra och han har staket osv.:p

Fast jag har svårt att förstå hur man kan avstå från en tik pga löpen. Det handlar om två gånger om året! Det känns inte alls så farligt tycker jag. Jag undrar vad människor träffat för monster-tikar eftersom de väljer bort tikarna pga löpen.

Många vill ju kunna tävla aktivt med sina hundar, och väljer bort tikar pga det. Att 6 veckor om året inte kunna tävla är lite surt, framförallt om man råkar ha en tik som inte har helt jämna löp, då vet man inte riktigt vad man kan anmäla till och vad som blir bortkastade pengar.

Har man då otur så får man även en tik med tillräckligt jobbiga skendräktigheter för att det inte ska vara lönt att tävla då heller = ännu mer tid som försvinner.

Och så finns det folk som har väldigt svårt för att det råkar komma blodfläckar inomhus :p

Jag väljer helst bort tik som tävlingshund eftersom det är olyckligt om löpen sammanfaller med tävlingssäsongerna. Retrieverproven är rätt begränsade över året.

För mig spelar könet ingen roll, jag har två tikar och två hanar. Möjligtvis att jag upplever hanarna lite mer sällskapliga och "mattekära" än tikarna som är lite mer självständiga, men det kan ju likagärna vara en tillfällighet.

Jag ser mina träningskompisar som "drabbas" av att träningar och tävlingar måste ställas in pga löp. De verkar ha en tendens att hamna på de mest olämpliga tider. Dessutom verkar vissa bli allmänt skumma i humöret några veckor innan löp också, medan andra är helt oberörda genom hela löpet.

Jag ser mina träningskompisar som "drabbas" av att träningar och tävlingar måste ställas in pga löp. De verkar ha en tendens att hamna på de mest olämpliga tider. Dessutom verkar vissa bli allmänt skumma i humöret några veckor innan löp också, medan andra är helt oberörda genom hela löpet.
Om man vill ha en tik så får man vara noga med att köpa efter linjer som inte uppvisar "skumma" beteenden.

mvh

Om man vill ha en tik så får man vara noga med att köpa efter linjer som inte uppvisar "skumma" beteenden.

mvh

Fast det där kan vara skitsvårt.
Det går ju inte att hitta något på hunddata om sådant. Något som en ägare tycker är jobbigt kanske en annan ägare inte alls funderar över, eller i alla fall inte ser som jobbigt osv.
Om man då inte har "exakt" samma hundsyn som uppfödaren, hur ska man då veta om det finns "något jobbigt" mentalt sett, bland släktingarna?

mvh

Det är alltså ärftligt? Intressant, så långt har jag inte tänkt!

R_C: Fråga om HUR tiken beter sig vid löp kanske, snarare än om hon är jobbig?

kl

kastrerad hane..alla tiders.:)

man har en jämn o fin året runt, inga hormoner eller testostreron..:D

Fast det där kan vara skitsvårt.
Det går ju inte att hitta något på hunddata om sådant. Något som en ägare tycker är jobbigt kanske en annan ägare inte alls funderar över, eller i alla fall inte ser som jobbigt osv.
Om man då inte har "exakt" samma hundsyn som uppfödaren, hur ska man då veta om det finns "något jobbigt" mentalt sett, bland släktingarna?
Jag tänkte på jobbiga löp o skendräktigheter, det har en stark arvbarhet.

Ska man tävla aktivt är det nog jobbigt att ha tik som lycka löpa mitt upp i allt men personligen kan jag inte dra någon gräns vad jag föredrar eller inte, är ingen inbiten hundmänniska och vi skaffade våran första hund någonsin för snart 1 år sedan men har tidigare mest varit uppevid hanundar i min uppväxt. Vi tog inte ens en fundering vad vi ville ha för kön utan det var psyke och personlighet som gällde vid val av individ, nu blev det en tik som är jättegosig, lugn och arbetsglad och framförallt väldigt social!

Hon har löpt en gång och det var inga som helst bekymmer, hon åt bara lite dåligt men var annars sitt vanliga jag. Vill man inte ha en hanhund för kisserierna och besattheten av tik så är de väl bara att kapa kulorna.

Vill man inte ha en hanhund för kisserierna och besattheten av tik så är de väl bara att kapa kulorna.
Få se nu, jag har/har haft 7 hanhundar, den ene en senior omplacering som var kastrerad, övriga var inte det, konstigt nog så har ingen haft problem med besatthet eller kisserier, så jag förmodar att det inte är i kulorna som det sitter.:idea:

*kl*

Problem med tik och löp för att man inte kan träna/tävla tycker inte jag är något problem. Träna kan iaf jag göra med de 5 tikar som finns här hemma under löp. Dock håller jag mig borta från klubbens bana under själva höglöpet, inte för att tikarna är jättepåverkade utan för hanhundarnas skull. Det finns dock de som gärna vill träna tillsammans med löptik med sina hanhundar, just för att de ska kunna koppla bort det och jobba istället!

I de grenar jag tävlar får man antingen starta sist med löptik eller så får man tillbaka startavgiften. Och inom utställning är det egalt om tiken löper eller ej, den startar när den ska enligt sin nummerlapp. (agility, rallylydnad, utställning)

Någon större påverkan de två månaderna efter löp tycker jag mig inte märka på de heller, med ett undantag, och hon blir lite seg och lite svårmotiverad, släpper ganska exakt två månader efter löpet, dock fortfarande tränings och tävlingsbar.

Håller just nu på och ska flytta och har små lösa funderingar på om det ska flytta in en hanhund här. Mest för att underlätta löpkollen på tikarna, de markerar tydligt mot hanhund när de är i höglöp och ska man para tycker jag det är bekvämt att veta att de står för hannen innan man åker iväg. I nuvarande bostad finns det grannar med hannar som tjejerna brukar umgås med.

Och det där med att hannar springer och skvätter under promenader vete tusan. Har haft hannar boendes här över parning och vid genomresa, men jag kan ju klart säga att min ena "tre-bens-kissande" tik skvätter väre ute än de :angel: Den andra tre-bens-tiken ligger inte långt efter.

Tror det är mest tycke och smak och vad man klickar med som avgör om det blir tik eller hanne. Det är dock enklare och billigare att kastrera en hanne är en tik.

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 486
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 791
Senast: lizan
·
Övr. Hund Som rubriken lyder, tik eller hane? Jag har haft båda kön, funderar på skaffa en till hund till nästa år. Först var de klart att jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 554
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix