Tik eller hane?

Jag föredrar verkligen hanhundar. De presterar jämnare, tar instruktioner på ett bättre sätt och har ofta snäppet mer pondus mot djuren. Självklart finns det bra tikar, men jag tycker ofta att deras bröder är bättre ;)

Tycker att Tyras talesätt om ston kan gälla tikar också: hanar säger man till och till tikar skickar man in blankett i tre upplagor...

Tycker att Tyras talesätt om ston kan gälla tikar också: hanar säger man till och till tikar skickar man in blankett i tre upplagor...

Skriver verkligen under på det.

Av de sex egna hundarna jag har/har haft har tre varit tikar och tre varit hanar. Hanarna har utan tvekan varit roligast träningsmässigt. Här kommer det inte in en tik igen förrän den dagen det är tal om avel på allvar. Jag bara orkar inte med löp, trögheten innan, under och efter och sedan eventuellt skendräktighet på det. Vojne!

Jag är nog en tikmänniska. Har haft hanar innan och har en hane nu men två tikar. De mognar snabbare och känns smartare på ngt sätt :D inte lika flamsiga. Lite klokare, eller hur man ska säga.

Ingen av mina blir jobbiga under löp. På min löwchen märks det knappt inte ens att hon löper mer än att hanen blir intresserad och på schäfern märks det typ bara genom att hon blöder. De kanske blir lite hungrigare eller gosigare men annars så är de som vanligt när man tränar och till vardags.

Det där med att tikar skulle behöva en ansökan flera veckor i förväg i träningen tycker jag snarare låter som ett avelsproblem? Hade aldrig orkat med en massa tjurigheter (eller vad det nu syftas på?) när man jobbar med hunden..

Enda nackdelen skulle väl vara om tiken lyckas löpa precis när en stor tävling ska vara. Men tycker snarare att tävlingsreglerna ska ändras. Tycker dom är löjliga :meh:

Det där med att tikar skulle behöva en ansökan flera veckor i förväg i träningen tycker jag snarare låter som ett avelsproblem? Hade aldrig orkat med en massa tjurigheter (eller vad det nu syftas på?) när man jobbar med hunden..
Med saluki så är det ofta så att tikarna ifrågasätter lite mer, lite mer "kan själv" och har egna lösningar på det mesta. De är alltså inte tjuriga, men ja, det är nog lättare med hanarna än med tikarna. Å andra sidan är det ju ingen ras för lydnadstävlingar eller liknande :D

Med saluki så är det ofta så att tikarna ifrågasätter lite mer, lite mer "kan själv" och har egna lösningar på det mesta. De är alltså inte tjuriga, men ja, det är nog lättare med hanarna än med tikarna. Å andra sidan är det ju ingen ras för lydnadstävlingar eller liknande :D
Det är just den "jag har en egen plan"-grejen som jag blir galen på hos tikar. Det funkar liksom inte så när man ber vallhunden om saker...

Ja alltså en sak om de är lite mer "kan själv". Men sen har du ju som du säger en självständig ras också :D

Det är just den "jag har en egen plan"-grejen som jag blir galen på hos tikar. Det funkar liksom inte så när man ber vallhunden om saker...

Men är inte det en avelsfråga då?

På tal om hästar innan så tycker jag man ser samma sak där. Man accepterar väldigt mycket konstigt hos ston eller när de brunstar och tycker det är fullt normalt och ngt man avlar på. Jag vill ju personligen inte ha ett djur som blir helt personlighetsförändrat för att det löper :p Eller att den blir svår att jobba med pga att den är en tik, eller hane.

Men är inte det en avelsfråga då?

På tal om hästar innan så tycker jag man ser samma sak där. Man accepterar väldigt mycket konstigt hos ston eller när de brunstar och tycker det är fullt normalt och ngt man avlar på. Jag vill ju personligen inte ha ett djur som blir helt personlighetsförändrat för att det löper :p Eller att den blir svår att jobba med pga att den är en tik, eller hane.
Jag märker inte av på mina att de löper, däremot tycker jag att det generellt är mer egna tankar hos tikarna i min ras. Det finns ju folk som gillar det, och när hundarna är stora nog att ha lärt sig vad jobbet handlar om så är det ju väldigt användbart! Mest det där första året av träning som det är jobbigt, och det är ju i den fasen jag träffar flest hundar...

Jag märker inte av på mina att de löper, däremot tycker jag att det generellt är mer egna tankar hos tikarna i min ras. Det finns ju folk som gillar det, och när hundarna är stora nog att ha lärt sig vad jobbet handlar om så är det ju väldigt användbart! Mest det där första året av träning som det är jobbigt, och det är ju i den fasen jag träffar flest hundar...

Ah då förstår jag vad du menar. Då är det ju trots allt användbart längre fram även om de ger en gråa hår ett tag :D

Det är ju det som är tjusningen med dom :love:
INTE när det innebär att de vägrar gå ut och leta får bakom en skogsdunge 400 meter bort, för att de är övertygade om att det finns får åt andra hållet... Eller för all del när de bestämmer sig för att hämta en annan tacka än den man ber dem om. Vallning är överlag ganska oförlåtande vad gäller kreativa ideer hos hundarna, innan de har blivit rutinerade nog att förstå helheten ;)

INTE när det innebär att de vägrar gå ut och leta får bakom en skogsdunge 400 meter bort, för att de är övertygade om att det finns får åt andra hållet... Eller för all del när de bestämmer sig för att hämta en annan tacka än den man ber dem om. Vallning är överlag ganska oförlåtande vad gäller kreativa ideer hos hundarna, innan de har blivit rutinerade nog att förstå helheten ;)
Ääääähhh,nu är du bara kinkig! Vi andra får leva med att dom rullar tillbaka metall apporten,tar med sig konerna från rutan vid inkallning,tar vägen förbi dommaren o pussar på hen på ingången vid framåtsändande mm,så varför ska inte du få besvär när vi får skämmas :confused::angel::D

Jag är en tik och sto människa.
Föredrar tikar både i hemmet och skogen, aldrig varit problem med seghet vid löp så ända nackdelen är att det inte blir någon jakt under löp, vet ju aldrig om dom hittar någon enligt dom stilig hane i skogen:angel:
Just på spetsarna tycker jag tikarna inte är lika dumbristiga på djuren utan håller lite mer avstånd så risken för skador blir mindre, men utan att bli fega.

Skriver verkligen under på det.

Av de sex egna hundarna jag har/har haft har tre varit tikar och tre varit hanar. Hanarna har utan tvekan varit roligast träningsmässigt. Här kommer det inte in en tik igen förrän den dagen det är tal om avel på allvar. Jag bara orkar inte med löp, trögheten innan, under och efter och sedan eventuellt skendräktighet på det. Vojne!
Håller helt med, hade tikar i tio år sen råkade det bli en omplaceringshane, nu har jag en tik kvar hemma och det är min sista. Fullständigt avskyr löp och allt runtomkring , dessutom dog min förra tik av bröstcancer, omgång 2 :(

Håller helt med, hade tikar i tio år sen råkade det bli en omplaceringshane, nu har jag en tik kvar hemma och det är min sista. Fullständigt avskyr löp och allt runtomkring , dessutom dog min förra tik av bröstcancer, omgång 2 :(

Förlorade en tik i våras i juvertumörer. Ett himla skit! Det och risken för livmoderinflammationen är också bidragande till varför jag inte vill ha tik igen.

Det där kan nog skifta en hel del mellan raser. Tycker mig inte se det i Schäfer. Snarare tycker jag tikarna är mer föriga än hanarna som kan ha en del problem med sig själva i vissa könsmognader.

Jag föredrar verkligen hanhundar. De presterar jämnare, tar instruktioner på ett bättre sätt och har ofta snäppet mer pondus mot djuren. Självklart finns det bra tikar, men jag tycker ofta att deras bröder är bättre ;)

Hahahaha, det sista stämmer så väl :D

Förlorade en tik i våras i juvertumörer. Ett himla skit! Det och risken för livmoderinflammationen är också bidragande till varför jag inte vill ha tik igen.
Ja fy, min opererade bort flera tumörer, sen kom de tillbaka året efter. Känns alldeles för vanligt på tikar med både tumörer och livmoderinflammation som du skriver:(

Jag föredrar nog hanar, egentligen. Men eftersom hanhunden inte fördrar hanar blev det ännu en tik och när man köper omplaceringar kan man ju gå ännu mer på individ. Det fanns tankar på att kastrera henne på grund av allergin men hon är så himla okomplicerad i sina löp att jag tvekar. Egentligen är hon också mycket lättare att ha att göra med än hanen, men alltså.. hanar. :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
3 032
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Vad föredrar du och varför? Jag kommer skaffa valp nästa år och har nu en hane och har därför tänkt att nästa hund också ska bli hane...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 344
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Som en del av er läst så blev Humla jättesjuk för några veckor sen. Levervärdena blev katastrofala och gallan var påverkad. Inlagd två...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två...
2
Svar
38
· Visningar
4 986
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI