Hane eller tik

Allra först blev det en hane för att pappas tik inte hade gillat andra tikar och vi ville ju att hundarna skulle fungera ihop. När han hastigt gick bort blev det en till hane. Jag blev intresserad av avel men vi bodde i en liten lägenhet med öppen planlösning så det kändes inte lämpligt med en av varje så nr 2 blev också hane. Flyttade sen till hus men med två hanar kändes det dumt att ha en tik så det blev en tredje hane. Jag är fortfarande intresserad av avel och drömmer om en kull i framtiden men det är ju ingen brådska. Hinner lära mig mer under tiden. Och tycker att hanarna i min ras oftast är snyggare än tikarna :)

Tik, tycker det mer personliga, nättare i kroppen och så slipper man markeringskisseri och piss i päls/på framben.
Haha, slippa markeringskisseri? Du har inte träffat mina damer :angel: Aysu kissar sällan om det inte är för att kissa över något och hon lyfter utan tvekan på benet också, klättrar upp med baktassarna på stenar och allt vad det nu är... Så är jag van vid att tikar gör :p (min tant Zala var likadan)

Jag har tikar. Började med tik och kan inte ha två okasterade av olika kön. Fastnar oftast för tikar, inom min ras har de ofta lite mer egna åsikter, är lite påhittigare osv. Jag tycker att det är kul :)

Föredrar tikar (och ston), iallafall med dom raserna jag är nära idag då jag tycker om fokuset och försiktigten framför brötiga och odödliga (enligt dom själva) hanar.

Haha, slippa markeringskisseri? Du har inte träffat mina damer :angel: Aysu kissar sällan om det inte är för att kissa över något och hon lyfter utan tvekan på benet också, klättrar upp med baktassarna på stenar och allt vad det nu är... Så är jag van vid att tikar gör :p (min tant Zala var likadan)
Har funnits några såna tikar här med. Hämtade Lisa hos polisen efter någon plockat upp henne när jakten gick längs vägen. Polisen var som ett frågetecken när jag sa hundens namn för Lisa lyfte på benet när hon kisade:p

Har tik och kan inte tänka mig hane - oklart varför 😅
Gillar ston bättre också. 👍
Nästa hund kommer också bli en tik, men det ligger långt fram :)

Jag föredrar hanar. Jag tycker att tikar ofta blir alldeles för allvarliga och tråkiga av sig, är ojämnare i humöret, och löp och allt som hör till är besvärligt.

Jag har hellre tikar. Hanarna är lite enkla i huvudet på nåt sätt:p

Har blandad flock. Hundarna ä oavsett aldrig tillsammans då de är ensamma, utan de är delade i tre grupper. Vid löp har vi boxar åt småhundarna, och de stora hanarna är i ett annat rum bakom 3 grindar. Funkar bra förutom höglöp då de ylar...

Har bara haft hanar innan men skaffade Nike för fyra år sen som är tik och har nu fyra tikar. Tycker det mer på individ än på kön det skiljer men så har jag haft olika raser också. Nike har jobbiga löp och har bara en enda sak i huvudet, hon är värre på mina andra hundar än hanhundar är på löptik.. De andra två är i princip sig själva, Nano är lite gosigare och det enda som avslöjar att Nessie är i löp är att hon blir grinig på främmande hundar innan och under. Qila är för ung än så länge.
Av praktiska skäl så har jag svårt att se att jag skulle skaffa hane nu när jag har flera tikar. Skulle jag välja ny valp med ingen annan hund hemma så skulle jag satsa på den valp som har de egenskaper jag söker oberoende av kön.

Av våra fyra tikar så är de olika allihopa så det svårt att sätta fingret på vilket som är just "tikigt". Möjligen att alla är relativt mjuka i temperamentet men så har jag ju aktivt valt lite lugnare och mjukare valp hellre än fullt ös och kaxigare valp 😋.

Jag har bara haft hanar själv, under uppväxten hade vi tikar och jag tycker att löpet är slabbigt. Nu när vi dessutom har jakthund så är det urtrist med löp som kan förstöra stora delar av jaktsäsongen.
Som träningskompis kan jag tänka mig både hane och tik. Många kompisar har tikar och jag gillar tikarna också.
Min hane kissar jäkligt snabbt, så det är inget problem när vi är ute och går. ;) Som tidigare sagt har tikarna kissat minst lika ofta. ;)

Har haft både hane och tik, och hade kunnat tänka mig vad som egentligen. Men tik ligger kanske lite varmare om hjärtat. Som någon sa tidigare, de tänker efter före, är lite allvarsammare, jag upplever dem som något klokare. De är lugnare.

Hanhunden blir lite klokare den också- mot ålderns höst. De jag hade var väldigt busiga långt upp i åldrarna. Angående löp så märkte jag aldrig något på tiken , men däremot hanhunden blev som förbytt, ylade och höll igång dygnet runt.

Jag har bara ägt tikar, men i släkten och vänner har det mestadels funnits hanhundar. Jag har medvetet valt tikar för jag har så ofantligt svårt för det eviga pissandet, markerandet och det mysiga med att ha en ylande karl så fort nån granntik löper ;) Jag har bott i stan mestadels så jag tycker det är skönt med tik, löpen kan vara jobbiga med passandet och att ej kunna ha på dagis. men hittills har det ändå vägt upp.

Jag är uppvuxen med endast hanar. Ingen av dem har gnällt, ylat eller på annat jobbigt sätt visat att det finns en löptik i närheten. Jo, på promenader har de stannat och slickat på en fläck som luktar extra gott. Jag har till och med sett en av dem jobba utan problem på plats där löptik precis kissat. Jobbet har varit roligare och mer intressant.

Har en hane och en tik, föredrar absolut tik. Hanen skaffade vi först, vi var inställda på tik, men alla tikar i kullen var tingade och vi fick rådet att hanar var lättare. Nja. Jag gillar tikar bättre på något sätt, och honkatter, och ston. Tiken är helt opåverkad av sina löp, om något är hon mer taggad på att jobba då. Har inte märkt någon skendräktighet. Hanen piper i en vecka under höglöpet, han får sova med en av oss längst bort i huset. Dagtid går det bra, delar av med grindar och håller koll. Blir det någon mer hund så blir det tik.

Insåg plötsligt att detta med hanars kissande kanske är olika beroende på var man bor?

Jag har bara haft hund på landet och har inte ens tänkt på kissandet? Mina hanar har kissat när de varit nödiga. Någon enstaka revirkiss på morgonen om nån räv varit där (hade en räv som varje kväll kom och kissade på nån stolpe på ridbanestaketet :) )
Med hund i stan promenerar man ju oftast där det gått många andra hundar och då är revirkissandet kanske frekventare?

Hane. Inga löp och förändrat beteende samt att jag upplever att de är mer valpiga och busiga långt upp i åldern.
Min är 12 och lika busig som när han var 1 😁

Jag gillar båda könen och tror jag kommer fortsätta ha blandad flock. Just nu en hane och 2 tikar. Nästa hund kommer med största sannolikhet bli hane men inte så länge min gamling finns kvar. I min ras upplever jag att hanarna är lite mer ärliga i sitt sätt och humör, tikarna är kvickare och smidigare och kanske ändå lättare för hanarna kan vara ganska ifrågasättande.

Jag har inhägnad trädgård, hundgård och möjlighet att dela av huset så löp är inga problem här.

Jag föredrar hanar. Vill slippa löp, skendräktighet, livmoderinflammationer och allt sånt skit. Absolut finns det tikar som har helt okomplicerade löp hela livet och så finns det hanar som får prostataproblem osv osv men jag har alltid fått uppfattningen att om det är ett kön som har problem med just könsrelaterade åkommor så är det tikarna. Sambon har en tik och det är inte jättekul att gå och skura golven från blodfläckar dagligen när hon löper, vilket hon gör 3-4 ggr om året... Tycker också att hanar generellt just pga avsaknaden av löp är mer jämna i humöret även om de såklart kan bli påverkade av löptikar i området. Har mycket svårt att se att jag skulle köpa en tik frivilligt någon gång.

Är uppvuxen med tikar och har tyckt att löpet vart omständigt ibland men nu har jag en 55 kg’s stor hane är inget omständigare än en hane som är intresserad av tikar :devil:
Jag kommer nog återgå till tik vid köp av nästa hund..:p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 741
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 498
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar