Hane eller tik

Jag har bara ägt tikar, men i släkten och vänner har det mestadels funnits hanhundar. Jag har medvetet valt tikar för jag har så ofantligt svårt för det eviga pissandet, markerandet och det mysiga med att ha en ylande karl så fort nån granntik löper ;) Jag har bott i stan mestadels så jag tycker det är skönt med tik, löpen kan vara jobbiga med passandet och att ej kunna ha på dagis. men hittills har det ändå vägt upp.
:D :D :D mina heelertikar är ena jäklar på att pinkmarkera. Jag får passa dom på utställningar för annars markerar dom med lyft ben på försäljningsstånden :o grabben låter inte vid löp och här bår mååååånga löptikar :nailbiting: dock blir han extra dragig i koppel då istället

Haha, slippa markeringskisseri? Du har inte träffat mina damer :angel: Aysu kissar sällan om det inte är för att kissa över något och hon lyfter utan tvekan på benet också, klättrar upp med baktassarna på stenar och allt vad det nu är... Så är jag van vid att tikar gör :p (min tant Zala var likadan)
Mina är likadana. Tikarna kissar precis lika mycket som hanen på promenaderna.

Jag har bara ägt tikar, men i släkten och vänner har det mestadels funnits hanhundar. Jag har medvetet valt tikar för jag har så ofantligt svårt för det eviga pissandet, markerandet och det mysiga med att ha en ylande karl så fort nån granntik löper ;) Jag har bott i stan mestadels så jag tycker det är skönt med tik, löpen kan vara jobbiga med passandet och att ej kunna ha på dagis. men hittills har det ändå vägt upp.
Jag har mest haft hanar o känner inte igen något av det du beskriver.

Har även haft både och några gånger utan problem, dom har varit tillsammans under löp, men vid dusch o toabesök är en med mig i badrummet o på natten är en med mig i sovrummet. Enda jag noterat är att under höglöp tolererar de inte andra hanhundars visade intresse.

:D :D :D mina heelertikar är ena jäklar på att pinkmarkera. Jag får passa dom på utställningar för annars markerar dom med lyft ben på försäljningsstånden :o grabben låter inte vid löp och här bår mååååånga löptikar :nailbiting: dock blir han extra dragig i koppel då istället

Toppen. Då kanske den här rasen öppnar upp för att en kan ha en hane nån gång ;) <3

Ja min markeringspissar också, men eftersom hon mestadels är lös må det vara hänt och tackolov pissar hon ju inte så högt. Däremot så har hon inte i närheten av samma intesse för kissfläckar och annat ute såsom mina vänners hanar som fastnar lääääänge vid varenda fläck och tappar öronen totalt om en tilltalar dem just då.

Toppen. Då kanske den här rasen öppnar upp för att en kan ha en hane nån gång ;) :heart

Ja min markeringspissar också, men eftersom hon mestadels är lös må det vara hänt och tackolov pissar hon ju inte så högt. Däremot så har hon inte i närheten av samma intesse för kissfläckar och annat ute såsom mina vänners hanar som fastnar lääääänge vid varenda fläck och tappar öronen totalt om en tilltalar dem just då.
Beror nog mer på vem som håller i kopplet än hundens kön.

Jag har haft båda. Nu har jag två hanar och nästa blir nog också hane. Mest för att det är osmidigt att ha olika kön i liten lägenhet. Blir alltför omständigt vid löp. Annars kan jag nog egentligen tänka mig vilket som.

Har bara bott med och haft hanar. Av 5 har en varit översexuell och gnällt dygnet runt när granntikar löpte. En åt dåligt när tikar i området löpte. Övriga har varit opåverkade förutom ökat intresse för vissa kissfläckar på promenaderna. Gillar att en bra avlad hane är jämn i humöret och okomplicerad. Tyvärr selekteas många raser på en stark könstyp och få kommer överproduktion av könshormoner med det. I arbetande raser verkar det problemet överlag mindre.

Men jag är ändå nyfiken på att prova tik. Jag får se vad det blir nästa gång. En bra hund för arbete och familjeliv hoppas jag på främst.

Jag har haft två av varje och kan mycket väl tänka mig att fortsätta med båda könen men jag är generellt svagare för hanar. Tydligen gillar jag att göra det svårt för mig för tikarna har varit betydligt enklare. Första var kastrerad vilket var väldigt skönt. Nuvarande har än så länge helt okomplicerade löp, hon blir lite gosigare och gillar att gräva hålor. Hanarna har varit mer självständiga, men sociala och lekfulla.

Har bara bott med och haft hanar. Av 5 har en varit översexuell och gnällt dygnet runt när granntikar löpte. En åt dåligt när tikar i området löpte. Övriga har varit opåverkade förutom ökat intresse för vissa kissfläckar på promenaderna. Gillar att en bra avlad hane är jämn i humöret och okomplicerad. Tyvärr selekteas många raser på en stark könstyp och få kommer överproduktion av könshormoner med det. I arbetande raser verkar det problemet överlag mindre.

Men jag är ändå nyfiken på att prova tik. Jag får se vad det blir nästa gång. En bra hund för arbete och familjeliv hoppas jag på främst.
Enda gången min hane matvägrar när det gäller löptikar, har jag precis märkt, är när jag har löptik hemma som ha INTE får para - då är maten helt ointressant i några dagar (fast jag får i honom lite käk utomhus istället när tiken inte är med). Får han para däremot så äter han däremot - massor - mellan parningarna :D Löptikar i området får honom inte att sluta äta - då skulle han snart dö, för här är många löptikar hela året och ibland i klungor om många :meh:

Har både tik och hane, då jag och maken föredrar olika. Han föredrar hanar då han gillar det lite mer "carefree"/flummiga beteendet, medan jag föredrar mer fokus. Storleken har jag tyvärr ingen fördel av vad gäller tiken, då hon är mycket större än hanen trots samma ras. :laugh:

Enda gången min hane matvägrar när det gäller löptikar, har jag precis märkt, är när jag har löptik hemma som ha INTE får para - då är maten helt ointressant i några dagar (fast jag får i honom lite käk utomhus istället när tiken inte är med). Får han para däremot så äter han däremot - massor - mellan parningarna :D Löptikar i området får honom inte att sluta äta - då skulle han snart dö, för här är många löptikar hela året och ibland i klungor om många :meh:

Har som sagt inte bott med både hane och tik men det hade varit rätt jobbigt med en hund som matstrejkar tycker jag. Vill ju kunna jobba hunden fullt ut även då. Har svårt att se att nu varande hane skulle matstrejka för att det fanns en höglöpande tik i huset. Han snaskade i dig ett märgben med en höglöpande tik 1 meter från näsan när vi var iväg en gång. Mat prioriteras högt.

Vad föredrar du och varför?
Jag kommer skaffa valp nästa år och har nu en hane och har därför tänkt att nästa hund också ska bli hane pga detta men börjar nu fundera på tik då jag främst sysslar med agility och en tiks storlek kan vara en fördel där jämfört med en hanes (det är jaktgolden eller labbe som är aktuellt här).
Ni som blandar hanar och tikar, hur funkar det kring löp?

Absolut tik! Tycker hanar är lite för mkt. Jag har bara haft tikar och kommer fortsätta med det.
Hanars könsdrifter, mentalitet etc är inte min kopp te.

Har som sagt inte bott med både hane och tik men det hade varit rätt jobbigt med en hund som matstrejkar tycker jag. Vill ju kunna jobba hunden fullt ut även då. Har svårt att se att nu varande hane skulle matstrejka för att det fanns en höglöpande tik i huset. Han snaskade i dig ett märgben med en höglöpande tik 1 meter från näsan när vi var iväg en gång. Mat prioriteras högt.
Mat prioriteras högt här med, så det är bara några få dagar under höglöpet som matintresset svalnar tack och lov :) Det bor oerhört mycket hundar i området och alltid någon löptik ute - och ett par gånger om året många tikar som löper samtidigt. Dom stör aldrig, utan bara dom "viktigaste" dagarna i höglöpet inomhus.
Det kan ju även bero på att han har parat och denna gång inte fick det som gjorde det lite extra jobbigt (förra gången han inte fick para var hans egen mor, så han fick en rejäl omgång av henne då och lite ung för att verkligen fatta vad han gick miste om) :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 741
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 498
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar