Hane vs. tik

L

Lackly

Ni får ursäkta att jag bombarderar er med frågor. Vill lära mig Allt på en fem-öring och framför allt veta vad det är jag ger mig inpå vid ett hundköp.

Så är lite nyfiken på vad ni tycker om tik vs. hane?

En tik löper ju och en hane springer efter löpande tikar och är väl mer benägna att kissa ofta? Vad är andra för- och nackdelar med respektive kön? Är tikar mjukare? Spelar det någon roll vilken ras det är? Och varför valde ni det kön som ni gjorde på era hundar?

Sv: Hane vs. tik

Jag föredrar hanhundar, jag pallar helt enkelt inte med löpen.
Tycker inte det är så jobbigt med att hanarna ska snusa på tikfläckar. Försöker min hund slå ner klorna och nosen, går jag bara vidare. Sedan kan ju hanar vara lite stökigare under sin uppväxt och mognar i regel lite senare än tikarna.

Vad det gäller skärpa kan jag tycka att i vissa raser kan tikarna vara nog så skarpa och lite lömskare än hanarna.

Jag skulle tro att det varierar från ras till ras. Många säger ju tex att hanhundar är tuffare, men själv faller jag ofta mer för tikar än hanar inom "min ras" för att jag tycker att hanarna är lite mjäkiga. Sedan är hanarna större och "buffligare" många gånger, framförallt som unga.

Fördelar som jag ser med tikar är att de är mindre. Inom flera raser är det stor skillnad mellan en liten tik och en stor hane.
Fördelar med hanar är för mig att de inte löper och att man då kan tävla när som helst på året.

Jag råkade bli kär i en vuxen tik på en kennel som sedan blev min. När jag sedan skulle köpa en valp, ja då blev det tik för att det var enklast.
Nästa hund jag köper blir nog en hane, tror jag. Bara för att jag vill gärna slippa löpen. Lite dumt då små, smidiga hundar med lite humör är ganska underbart :p

Jag tycker att det i princip är hugget som stucket. Men tikar har helt klart en stor fördel: möjligheten att ta en kull! Själv kommer jag att när det beger sig skaffa en tik, delvis för att underlätta umgänget med mina föräldrars flock men också för just möjligheten att kunna ta valpar.

När jag skulle köpa min första egna hund anpassade jag mig efter de hundar som redan bodde på gården. Jag ville ha en stor fin Rottweilerhane men på gården dit jag skulle flytta fanns enbart tikar så då fick det bli en rottistik.

En hane skulle nog få jobbigt med tikar som avlöser varandra med att löpa - Jag ångrar inte mitt val, hon var en jättetrevlig hund med underbart psyke och hon fanns hos mig fram till december -09 då hon fick somna in, 14 år gammal.

Nu har vi ett nytt yrväder, en liten Chihuahuafröken. Att det blev en tik är för att vi själva är intresserade av avel och ta egna valpar.

//Linda

För mej har hanhundar så många fördelar att jag inte ens funderade på en tik när det var dags att köpa ny hund, hanhund eller ingen hund.
En tik med löp och jobbig skendräktighet är inget jag vill ha och eftersom jag inte är intresserad av att avla så finns inte den aspekten heller.

Att en hanhund blir jobbig vid löp har jag inte heller märkt av med de hundar jag har/har haft.
Min nuvarande har inte ens något behov av att stanna vid kissefläckar efter löptikar.

Vad gäller humör så är det så olika för olika raser, jag har valt hundar som har passat mej och mitt humör så det har aldrig varit något problem heller om hanhunden ev. har varit vassare.

För mej har hanhundar så många fördelar att jag inte ens funderade på en tik när det var dags att köpa ny hund, hanhund eller ingen hund.
En tik med löp och jobbig skendräktighet är inget jag vill ha och eftersom jag inte är intresserad av att avla så finns inte den aspekten heller.

Att en hanhund blir jobbig vid löp har jag inte heller märkt av med de hundar jag har/har haft.
Min nuvarande har inte ens något behov av att stanna vid kissefläckar efter löptikar.

Vad gäller humör så är det så olika för olika raser, jag har valt hundar som har passat mej och mitt humör så det har aldrig varit något problem heller om hanhunden ev. har varit vassare.

Jag citerar ditt inlägg så slipper jag skriva det själv! ;) Att en hanhund springer efter tikar kan man träna bort, men att tiken löper kan man aldrig träna bort... ;) Sen har jag svårare att komma överens med tikar, samma sak gäller faktiskt hästar, helst vallack eller hingst för mig! :D

När det gäller att umgås med andra hundar tycker jag att det verkar vanligare att tikar inte tål andra tikar än hanhundar som inte tål andra hanhundar. Men det är min personliga uppfattning och det kanske inte finns någon som helst grund för det.

Jag föredrar hanhundar pga att jag vill slippa löp, väldigt tråkigt om man har en hund som löper tre gånger om året och prickar in det i tävlingssäsongerna. Och i flatcoated retriever som jag har nu är inte skillnaderna mellan hanhund och tik milsvida som i vissa andra raser.

Men i framtiden kommer jag köpa tik då hanarna inom den ras jag vill ha ofta har en extrem könsdrift och brukar vara rätt mycket knäppare i huvudet än tikarna. I övrigt föredrar jag helt klart hanhund som tävlingshund.

Det varierar mycket, beroende på ras och individ. Jag har mest haft tikar, som jag (helt fördomsfullt) upplever som både lite mer självständiga och samtidigt mer lättjobbade när det väl gäller, än hanhundarna. Har däremot inget emot hanhundar generellt, tittar jag på en valp så är inte könet det viktigaste. Men väljer jag emellan två helt likvärdiga individer av olika kön så tar jag tiken.

Jag föredrar hannar men har en tik nu. Anledningen till att det blev en tik var för att hela byn är befolkad av tikar. Har vi 40 hundar i en by på 300 människor så har vi garanterat 38 tikar. Så det kändes enklast med en tik

Kan man dra någon parallell mot ston och valacker? Jag har alltid föredragit ston över valacker, tycker dom är roligare för dom är oftast lite mer humör.
Humör är skoj att rida, men är det lika skoj i en hund? :)

Kan man dra någon parallell mot ston och valacker? Jag har alltid föredragit ston över valacker, tycker dom är roligare för dom är oftast lite mer humör.
Humör är skoj att rida, men är det lika skoj i en hund? :)

Nä inte för min del, bland hästar föredrar jag ston just eftersom de har mer humör medans jag hellre valde en valack till dottern då hon hade fullt upp med sina egna tonårshormoner när det var dags att köpa häst. Då får man nog välja mellan sto och hingst om man ska kunna göra den jämförelsen.

lånar tråden lite

Det här kanske är en dum fråga men kan man itne bara sterilisera en tik som inte ska ha valpar?

Hane såkjlart. Jag vill inte ha ngn blödare hemma hos mig.
Min hane är kastrerad o reagerar inte öht på löpande tikar, eller inte på tikar alls. Han kissar inte överallt ute heller.

Jag väljer alltid hane på djurslag. Jämnare humör, inga löp och jag tycker att nästan inom alla raser är hanarna snyggare.

Mina morföräldrar har haft många hundar genom åren och de säger; aldrig mera tik! Jämttiken de hade fick tillslut avlivas pga att hon inte gick att ha i möblerade rum och drevertiken de har nu är väl rätt mysig men blir skendräktig stup i ett och måste medicineras för det. De hanar de haft har det aldrig varit några problem med.

Jag vet hur jag är själv så jag väljer helst det manliga könet ;)

Det här kanske är en dum fråga men kan man itne bara sterilisera en tik som inte ska ha valpar?

Jodå, man kan kastrera tikar, vilket innebär att man opererar bort livmodern. Men eftersom det är ett stort och dyrt ingrepp verkar de flesta välja att inte göra det, om det inte är så att tiken har problem med löpen (som tex ändrat humör, krafig och jobbig skendräktighet osv).

Jag har haft en JRT-hane och jag har haft massor med valacker och en del hingstar. Men jag föredrar tikar och ston i alla fall. Då kan man göra fler och det gillar jag. :angel:

För den etologiskt intresserade :angel: :D

"En tik är mycket trognare än en hanhund, hennes själsyttringar är med komplicerade, rikhaltigare och finare, och även hennes intelligens överträffar i den flesta fall en för övrigt jämbördig hanhunds. Jag smickrar mig med att känna en stor mängd djur, och jag säger av fullaste övertygelse; det levande väsen vars hänsyn till socialt beteende, sensibilitet och förmåga till sann vänskap kommer människan närmast, alltså det mänskligt sett ädlaste av alla djur, är en fullvärdig tik."

Konrad Lorentz, Människan och hunden, s 71

Vad jag har förstått så skiljer det mellan raser hur mycket (eller lite) skillnad det är mellan könen. Hos brukshundar brukar hanarna vara lite skarpare om jag förstått det rätt (inte haft nån själv).

Att det blev hane för min del var mest en slump men jag är glad över det idag- slipper löp osv. Sen har jag en hane som visserligen kissar ofta och luktar lite, men verkar totalt sakna könsdrift när han träffar löptikar :p

Edit: Någon gång blir det tik då jag är avelsintresserad. När jag köpte nuvarande spelade det ingen roll (känns inte som någon bra idé att avla på första hunden oavsett). Men ja, just löpen (när tiken inte ska paras såklart) är en nackdel jag inte ser fram emot. Svårt att träna/tävla.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 486
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 791
Senast: lizan
·
Övr. Hund Som rubriken lyder, tik eller hane? Jag har haft båda kön, funderar på skaffa en till hund till nästa år. Först var de klart att jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 554
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix