Handtarget

Silver Girl

Trådstartare
Jag försöker lära in handtarget (när jag hållet fram handflatan ska hunden trycka nosen mot den). Jag ska ha det till avlämningar vid apportering men gör en ny tråd i stället för att skriva i retrievertråden då även andra kanske har idéer.

Min hund slickar på handflatan i stället för att bara dutta med nosen. Ska jag belöna detta eller inte?

Jag hade satt en verbal signal på slicken och sedan hade jag börjat om med ny inlärning för dutten och då varit konsekvent att inte belöna slicket. Man behöver ju inte ”slänga bort” ett beteende man fått gratis, det kan ju komma till användning. :angel:

Obs. Detta om man alltså absolut inte hinner belöna innan slick, vilket jag ändå tror att man gör. Men det här är ett alternativ. Risken finns ju dock att hunden vill fortsätta med slicket.

Lär in en liknande target på något annat än din hand, gör en överföring till handen när det sitter som berget på den första. Slick i hand går att få bort med noggrann träning, men det är oftast lite av en onödig ansträngning - om man inte vill träna just för ansträngningens skull.

Om du enbart vill ha handtargeten till avlämningarna i apporteringen hade jag inte brytt mig om att hon slickar. Hon kan inte slicka med dummy i munnen ändå, funktionen i avlämningarna kommer bli densamma :)

Om du enbart vill ha handtargeten till avlämningarna i apporteringen hade jag inte brytt mig om att hon slickar. Hon kan inte slicka med dummy i munnen ändå, funktionen i avlämningarna kommer bli densamma :)
Bra poäng, det är ju för avlämningarna jag börjat lära in det. Vet inte när jag annars skulle använda det.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 519
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 474
Senast: Sedna
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 000
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård