Handställning?

Man ska ju ha typ raka handleder och händerna ovanför manken... men vissa ryttare har jag sett på tävlingar som har nästan kullagda händer, eller i allafall att knogarna liksom pekar neråt. Spelar det någon roll hur händerna hålls elelr beror det på häst?

Sv: Handställning?

klart det spelar roll om du har en korrekt position på händerna och resten av sitsen. det är omöjligt att vara stadig, stark och följsam utan att ha händerna omvridna.

Det ska ju vara en rak linje från armbågen till knogarna, tummen överst. Vidare ska det vara en rak linje från armbågen till hästens mun. Detta för att vara följsam och flexibel och för att handen ska vara ett med kroppen och därmed ett med hästen. Med en annan handställning är det en omöjlighet att har ett korrekt kontakt med hästens mun samt göra korrekta förhållningar och eftergifter.

Man ser mycket tokigt på tävlingar:angel:.

Det är otroligt viktigt hur du har handen. Det ska vara som Rumpnissen skrev, men jag vill förtydliga att om du ser uppifrån ska linjen från armbågarna fram bilda som ett V ungefär handleden ska vara en del av linjen, inte böja i handleden. Dessutom ska tummarna vara riktade mot varandra och lillfingrarna ner mot hästen. Det är otroligt viktigt att händerna är ganska nära varandra, (inte brett isär) att de är på samma nivå och att inte den ena kommer längre fram eller bak. Annars får det konsekvenser i hela hållningen på hästryggen och inverkan mm, mycket mer än man tror, faktiskt. Det är bara så som handen kan vara följsam och inte hindra eller låsa hästen.

Tyvärr är vi människor väldigt snabba att reagera automatiskt med handen när vi ska "rätta till" något, vad det än är, och det gör nog även tävlingsryttare, ;) Man kan höja en hand tex tillfälligt med ett syfte, men inte rida omkring så, eller med nedlagd hand, för vips har man tappat otroligt mycket bara genom det.
Mycket lättare att säga än att göra det här:angel: Det är därför man ser så mycket fel:idea:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 866
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka