Handpenning

J

Jenny_K

Behöver snabbt svar :)
Klantatde till mig när jag begärde handpenning (allderles för låg) Nu ska jag lämna ut hästen på prov till dem, kan jag höja handpenningen i kontraktet? Tex. jag har fått 2000kr och skulle vilja att handpenningen låg på 10% av köpeskillingen = nästan 6000kr?
MVH Jenny

Sv: Handpenning

Du får gå på det ni kommit överens om.
Det gäller att tänka till i förväg. Har ni skrivit ett riktigt avtal???

LIA

Vi skriver köpekontrakt idag som jag tagit fram sedan tidigare med jurist så just det är inga problem :)
Är bara intresserad av vad lagen säger om att höja handpenningen :)

Muntliga avtal gäller så du kan troligen inte kräva högre handpenning. Man får vara litet försiktig med vad man säger i samband med affärer...

Handpenningen kan du inte höja om ni har kommit överens om en viss procent på köpeskillingen (och ni är överens om köpeskillingen).

Jag hade aldrig lämnat ut en häst på prov, då är ju öppet köp betydligt bättre. D v s köpet genomförs med viss rätt att häva det.

Då måste jag bara fråga:är hästen försäkrad till sitt fulla värde?För om det händer ngt som gör att hästen skadar sig/dör & aldrig blir bra igen vore det trist om du förlorade mkt pengar på att hästen var försäkrad för mindre än salupriset.

Jag ska inte sälja någon häst just nu.
Men om så vore så skulle jag ha hästen försäkrad till försäljningsvärdet, skriva ett ordentligt FV-kontrakt och låta hästen och den tilltänkta köparen lära känna varandra i lugn och ro.

Visst vore det trist om jag förlorade pengar för att någonting inträffade under prövotiden, men det vore ännu värre om jag sålde hästen och det sedan visade sig att den inte fått ett bra hem.

Jag tycker båda hade varit lika illa, vilket faktiskt hänt mej oxå, det är därför jag aldrig skulle lämna ut på prov, godkänna att lämna till fodervärd & absolut inte avbetalning!Det är då man blir blåst.
Så jag känner lite skyldighet att varna andra så de inte råkar ut för samma typ av oseriösa hästköpare som jag gjort.

Just ja, avtal är avtal & dessa håller man, men det antar jag att du visste.

Jag håller med dig i att jag inte heller varken skulle köpa eller sälja häst utan prövotid.
Men öppet köp (+ åter/förköpsklausul + "självrisk") är att betrakta som en variant på "prova hemma". En fördel är att man som säljare har köpeskillingen under kontroll.

Till Jenny:
Är bara intresserad av vad lagen säger om att höja handpenningen
Min princip är att lagt kort ligger. Har man gjort en överenskommelse så har man och ska stå för den, även om man i efterhand inser att det var en dålig affär.

Det finns inget i lagen (eller moraliskt) som hindrar att du föreslår en högre handpenning. Är köparen seriös så bör h*n kunna gå med på det. I slutänden spelar det ju ingen roll för denn*.

LIA

... I slutänden spelar det ju ingen roll för denn*.

Måste bara flika in, det finns ju avtalsförslag där man vid öppet köp/prövotid som säljare förbehåller sig rätten till handpenningen om spekulanten inte fullföljer köpet.

I sådant fall är handpenningens storlek av stor betydelse för både säljare och köpare.

Du lämnar väl inte ut hästen på prov innan den är betald? Eller har jag missförstått?
Jag skulle aldrig våga lämna ut en häst på prov, och riskera att få tillbaks en oanvändbar, osäljbar häst i allra värsta fall.:(
Efterson jag har företag, gäller konsumentköplagen, och folk kan reklamera varan om något fel skulle dyka upp. På det viset har köparen ändå sin trygghet. :)

Som sagt, det kontaktet på prövotid är "vattentätt": Jag har oxå företag och har sålt hästar under flera år, bara att jag tabbade mig i just handpenningsfallet den här gången... Är en lång historia.

Jag har en jurist i ryggen i alla mina avtal men kunde inte ringa henne idag då det visade sig att hon var i rätten hela dagen idag och jag behövde ett snabbt svar. Men allt är nu klart, betalt, besiktigat, röntgat och allt det där.

Tack för era svar
Jenny

... och folk kan reklamera varan om något fel skulle dyka upp. På det viset har köparen ändå sin trygghet.
Det är ju gott och väl. Men med djur är det ju så att det inte är säkert att man passar för varandra, utan att det behöver vara fel på varken den ena eller andra. Då är en "provtid" värdefullt.
Jag tänker nu närmast på oss som inte ser hästen enbart som en tävlingsmaskin.

LIA

Jo, det har vi allt sett i trådarna.

Men om en handpenning på säg 20%= 10.000:- (om hästen kostar 50.000:-), skulle anses förverkad om köparen återlämnar hästen efter överenskommen "öppetköptid", skulle det antagligen anses vara en oskäligt stor summa.
Samtidigt vill man ha en rejäl handpenning utifall köparen inte följer avtalet.
Därför tror jag att det är bäst, att man väljer en "självrisk" för att täcka dom kostnader och förluster man har i samband med försäljningen och återtagandet.

LIA

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 231
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar