Handpenning

Sv: Handpenning

Blir hästen osäljbar efter röntgen så finns det säkert goda skäl. Det är bara korkat att köpa en felaktig vara till normalpris. Man kan ju givetvis diskutera om röntgenfynden är av betydelse eller inte, och om köparen försöker pruta på förändringar som inte har betydelse, men många röntgenfynd är med rätta direkt diskvalificerande.
 
Sv: Handpenning

Fast så är det sällan när det gäller äldre hästar. .dom brukar gå att sälja ändå
 
Sv: Handpenning

Ja det kanske är så, jag har faktiskt ingen egen erfarenhet alls (så kanske inte borde uttala mig ;-)).
 
Sv: Handpenning

Jag ställer precis som ovanstående frågan vilka regler ( i AvtL) du baserar det på...

Problemet här snarare kommer vara att bevisa vad som överenskommits om inga vittnen finns. Precis som många sagt ser jag det svårt för ägaren att tvinga dig att köpa hästen, det låter helt klart skumt. Utsikterna för att få tillbaka handpenningen, särskilt då ägaren påstår att denne fullgjort sina förpliktelser, är nog inte särskilt ljusa.

Försök få till en ny besiktning om du är intresserad av hästen eller backa av affären eller köp hästen med den befintliga besiktningen. Jag vet inte hur stor handpenning du erlagt, hur gärna du vill ha hästen eller några detaljer om affären varför du nog i detta läge får kalkylera riskerna och kostnaderna. Och följ magkänslan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 085
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 957
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 191
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp