Handpenning

krabban69

Trådstartare
Hej! Tänkte höra jag har betalat handpenning på en häst, jag fick inte vara med på besiktningen trots att jag meddelade att jag ville det. Nu vill jag göra en ny besiktning och då säger ägaren att det inte har någon betydelse för hon har redan gjort en. Skulle hästen vara halt så "måste" jag iallafall köpa den, är det så? Någon som kan hur reglerna är?
 
Sv: Handpenning

Hej! Tänkte höra jag har betalat handpenning på en häst, jag fick inte vara med på besiktningen trots att jag meddelade att jag ville det. Nu vill jag göra en ny besiktning och då säger ägaren att det inte har någon betydelse för hon har redan gjort en. Skulle hästen vara halt så "måste" jag iallafall köpa den, är det så? Någon som kan hur reglerna är?

Enligt mig är handpenningen för att låsa affären, men för att affären ska äga rum, förutsätter det att hästen går igenom köparens besiktning.
Men bara mitt tycke, stöder mig inte på några paragrafer eller liknande.
 
Sv: Handpenning

Har ni inget kontrakt så kan du få problem att få tillbaka handpenningen, men knappast bli tvungen att köpa hästen. Har ni inget kontrakt (eller en muntlig överenskommelse) så kan förstås säljaren göra en veterinärbesiktning (eller sko om, åka på träning etc) med sin häst, men jag har svårt att se hur just den detaljen skulle ha någon betydelse för om du är skyldig att fullfölja köpet eller inte.

Även om ni har ett kontrakt så är det normalt så att säljaren "står risken" till hästen hämtats och är den halt när den ska hämtas så är det inte alls säkert att du måste fullfölja köpet.
 
Sv: Handpenning

Det finns inga regler.

Generellt skulle man kanske säga att handpenning är för att säljaren inte ska sälja till någon annan, innan man själv genomfört affären. Väljer man som köpare att hoppa av, får säljaren behålla handpenningen.

Nu verkar ni inte ha avtalat något annat än ovanstående, vilket betyder att du får svårt att hoppa av affären utan att förlora handpenningen. Du kan alltid vägra att köpa hästen, ingen kan tvingas fullfölja en affär utan väldigt tydliga avtal. Men du förlorar ju i så fall pengarna du lagt i handpeng.
 
Sv: Handpenning

Vi har inget skrivtligt avtal bara muntligt att jag skulle vara med på besiktningen, jag hade kontakt med säljaren och vederbörande säger att veterinären var försenad och sedan får jag bara ett meddelande att han gått igenom. Nu är det så att den veterinären inte är den mest pålitliga därför ville jag vara med.
 
Sv: Handpenning

Men om du inte gillar veterinären ö h t, varför i all sin dar besiktiga med den veterinären?! Är väl bättre att du själv tar hand om besiktningen och väljer veterinär.
 
Sv: Handpenning

Detta verkar ju helt klart skumt.
Hur stor är handpenningen?

Om den inte är alltför stor hade jag sagt tack och hej och letat efter en annan häst.
Om den är lite större hade jag ansett att säljaren brutit mot ert muntliga avtal, d.v.s. att du skulle vara med vid vet. besiktningen och att du därmed inte vill fullfölja affären och kräver handpenningen tillbaka då det är säljaren som brutit mot avtalet.

Sedan blir det en helsikes process om hon skulle sätta sig på tvären...men försöka kan man ju alltid.

Oavsett så verkar ju säljaren vara angelägen om att bli av med hästen, då denne försöker lura dig att du är tvingad att genomföra affären. Det stämmer inte alls och det hela verkar mycket märkligt.
Är du säker på att hästen är frisk och ohalt samt inte haft några skador? Kolla upp det innan genom att exempelvis be om att få hästens veterinärjournaler av säljaren. Har denne inget att dölja bör det inte vara något problem. Finns inga journaler skulle jag bli än mer misstänksam, ingen häst klarar sig helt utan veterinärvård under sitt liv såvida det inte är en fölunge du har köpt.

Kolla upp all fakta noggrant innan du går vidare med den här affären.
Lycka till! :)
 
Sv: Handpenning

Du behöver inte köpa den för att du lagt handpenning. Handpenning lägger man för att köparen inte ska sälja hästen till någon annan. Dock får man inte tillbaka handpenningen om man ångrar sig (om inte ägaren är schyst och ger tillbaka ändå).

Kanske var det så att veterinären ändå skulle ut till stallet, ex. vaccinera någon annan häst, osv. och att ägaren gjorde besiktningen samtidigt. Det kostar bara att ta ut veterinären, så man sparar in pengar om man gör fler saker samtidigt.

Vill du göra en ny besiktning med annan veterinär så kan du göra det, men troligtvis får du stå för konstanterna själv.
Du kan också be om journalerna hos veterinären som besiktade hästen, då ser du själv vad denne har skrivit. Min första häst köpte jag utan att vara med själv på besiktningen, men då skickade veterinären besiktningsprotokollet till mig. :)
 
Sv: Handpenning

Detta verkar ju helt klart skumt.
Hur stor är handpenningen?

Om den inte är alltför stor hade jag sagt tack och hej och letat efter en annan häst.
Om den är lite större hade jag ansett att säljaren brutit mot ert muntliga avtal, d.v.s. att du skulle vara med vid vet. besiktningen och att du därmed inte vill fullfölja affären och kräver handpenningen tillbaka då det är säljaren som brutit mot avtalet.

Sedan blir det en helsikes process om hon skulle sätta sig på tvären...men försöka kan man ju alltid.

Oavsett så verkar ju säljaren vara angelägen om att bli av med hästen, då denne försöker lura dig att du är tvingad att genomföra affären. Det stämmer inte alls och det hela verkar mycket märkligt.
Är du säker på att hästen är frisk och ohalt samt inte haft några skador? Kolla upp det innan genom att exempelvis be om att få hästens veterinärjournaler av säljaren. Har denne inget att dölja bör det inte vara något problem. Finns inga journaler skulle jag bli än mer misstänksam, ingen häst klarar sig helt utan veterinärvård under sitt liv såvida det inte är en fölunge du har köpt.

Kolla upp all fakta noggrant innan du går vidare med den här affären.
Lycka till! :)

Jag håller med! Hade säljaren "passat på" att besiktiga hästen och råkat glömma bort att meddela/fråga mig trots att jag uttryckligen sagt att jag vill vara med på besiktningen hade jag blivit väldigt misstänksam och genast bett om ny besiktning eller beställt en själv.
Jag vill inte riskera att säljare och veterinär känner varandra eller något så att det blir partiskt eller annat fuffens.
(tänker tex på inslaget i plus där olika veterinärer gett olika svar..förste ger ua och andra godkänner inte hästen i besiktning där det även hittas allvarliga fel)

En besiktning ska inte säljaren råda över utan det är du som köpare som ska ha rätten att bestämma kring den, möjlighet att välja veterinär osv.

Det fetade vill jag dock obsa om: Du kan sällan få ut journaler från fler fd ägare om hästen haft flera ägare iom att man måste få godkänt av varje person eftersom att en ny journal tas fram på hästen vid varje ägarbyte.
Något som jag tycker är otroligt korkat, altså att journal inte medföljer hästen hela livet. Varför det ens är så hemligt att det inte får medfölja hästen hela tiden förstår jag inte..det är ju för hästens skull det borde finnas men tydligen är det inte så och jag funderar på om det enbart har med ekonomi att göra..
Så det gäller att gärna kolla fler saker; försäkringsbolag, tävlingar/strykningar osv

Tex om hästen behandlats för xx hos ägare 1, hos ägare 2 för xxx, ägare 3 blev den skadad/sjuk xxx så är det aldrig säkert att man får veta sådant hos ägare nr 4 :crazy: iom att mycket information hinner försvinna på vägen, eller i värsta fall talar ingen om det.

Det är skrämmande då viss skadehistorik faktiskt kan vara avgörande för hästens framtid/hållbarhet oavsett om det syns eller finns på verkan just nu eller inte.
 
Sv: Handpenning

Har ni inget på papper så gäller det som så att du inte får tillbaka handpenningen om du väljer att inte köpa hästen. Men du måste absolut inte köpa hästen om det är något fel på den bara för att du lagt handpenningen.

Handpenningen är ju till för att man skall kunna boka hästen och inte låta någon annan hinna före tills man kan/ska betala det resterande. Och säljaren skall kunna känna sig trygg att du vill ha djuret och på så sätt "få ett plåster på såret" om du väljer att inte köpa hästen och säljaren kanske missar en annan spekulant.

GIVETVIS skall du själv vara med och besiktiga hästen. Enda gången det är okej att inte vara med är om det skulle gälla ett föl under 6 månder och du själv har tittat på fölet bara några dagar innan.

Det låter väldigt märkligt att säljaren motstrider en ny besiktning, men det är värt det! Skulle det visa någonting förlorar du förvisso handpenningen men det är det värt om man slipper lägga det mångdubbla senare för att man köpt på sig en sjuk häst!
 
Senast ändrad:
Sv: Handpenning

Det låter väldigt märkligt att säljaren motstrider en ny besiktning, men det är värt det! Skulle det visa någonting förlorar du förvisso handpenningen men det är det värt om man slipper lägga det mångdubbla senare för att man köpt på sig en sjuk häst!
jag skulle vara MYCKET misstänksam mot en säljare som gör sådär, min magkänsla skulle säga mig att säljaren har något att dölja och medvetet har agerat för att du ska "missa" besiktningen.

Som köpare har du undersökningsplikt och du måste ju få göra de undersökningar du vill för att veta att du får en "felfri vara". Jag skulle ALDRIG köpa häst av en säljare som nekar köpare att undersöka hästen.

(hörde för övrigt talas om en hästhandlare som importerar billiga hästar för att sälja, som vägrar låta köparna röntga hästarna med motiveringen att "om man hittar något på röntgen så går det inte att sälja hästarna sen". :banghead: :banghead: :banghead:
det är för mig helt ofattbart att köpare går på det!)
 
Sv: Handpenning

(hörde för övrigt talas om en hästhandlare som importerar billiga hästar för att sälja, som vägrar låta köparna röntga hästarna med motiveringen att "om man hittar något på röntgen så går det inte att sälja hästarna sen". :banghead: :banghead: :banghead:
det är för mig helt ofattbart att köpare går på det!)

Eh...ja det är ju liksom det som är poängen...att man som köpare vill veta om man vill köpa hästen eller inte. Ha ha, vilken idiot! :D
 
Sv: Handpenning

jag skulle vara MYCKET misstänksam mot en säljare som gör sådär, min magkänsla skulle säga mig att säljaren har något att dölja och medvetet har agerat för att du ska "missa" besiktningen.

Som köpare har du undersökningsplikt och du måste ju få göra de undersökningar du vill för att veta att du får en "felfri vara". Jag skulle ALDRIG köpa häst av en säljare som nekar köpare att undersöka hästen.

(hörde för övrigt talas om en hästhandlare som importerar billiga hästar för att sälja, som vägrar låta köparna röntga hästarna med motiveringen att "om man hittar något på röntgen så går det inte att sälja hästarna sen". :banghead: :banghead: :banghead:
det är för mig helt ofattbart att köpare går på det!)

Det har ju flera här på Buke också hävdat, säljare då såklart. Saker som inte har nån betydelse, för vem?
 
Sv: Handpenning

Fast så ÄR det ju. Väldigt många rtg-förändringar har aldrig nån betydelse för hästens användning och hållbarhet. Och faktum är att man inte kan undanhålla en sån plåt för en köpare => Hästen blir osäljbar.
 
Sv: Handpenning

Det har ju flera här på Buke också hävdat, säljare då såklart. Saker som inte har nån betydelse, för vem?

Det finns en hel del uppfödare på detta forumet som resonerar precis så.. det har ju stötts och blötts i flertalet trådar under åren. Deras unghästar blir osäljbara om man röntgar och hittar nått.. därför får man inte röntga :meh:
 
Sv: Handpenning

Fast så ÄR det ju. Väldigt många rtg-förändringar har aldrig nån betydelse för hästens användning och hållbarhet. Och faktum är att man inte kan undanhålla en sån plåt för en köpare => Hästen blir osäljbar.

Om det aldrig hade någon betydelse vet man ju inte förrän hästen har presterat en del. Varför ska en köpare ta den risken och inte säljaren?
 
Senast ändrad:
Sv: Handpenning

Jag har iofs aldrig motsatt mig att röntga en unghäst (det tycker jag snarare att man ska göra). Däremot tror jag verkligen inte att all röntgen är av godo, och jag förstår absolut de säljare som motsätter sig det.
 
Sv: Handpenning

angående röntgen så finns det två sidor - som köpare skulle jag ALDRIG köpa en häst av en säljare som vägrar låta köparen utföra de undersökningar man vill göra.
Men, man måste också kunna tolka resultaten på ett vettigt sätt också.
Sen är det ju också så att om säljaren importerar skräphästar som inte tål att undersökas ordentligt, så kanske denne behöver rensas bort genom att folk inte handlar av den...
 
Sv: Handpenning

Absolut, och jag håller definitivt med dig ang importerna. Jag menar mer att om man röntgar en äldre häst som tävlat hela sitt liv kan man dra på sig bekymmer som man aldrig behövt (och - gjort hästen osäljbar).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 085
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 957
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 191
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp