Handpenning när betalas den?

Aliil

Trådstartare
Ja som rubriken när betalas handpenningen vid ett köp?

E så att jag e på väg att sälja min ponny. Jag vill ha en handpenning nu när köparen har bestäm sig för att köpa. Hon vill inte betala fören kontaktet e skrivet. Då hon köper ponnyn osed kommer kontraktet skrivas på innan transporten sker. Betalningen sker samma dag som transporten.

Sv: Handpenning när betalas den?

Det finns inget facit, du vill ha säkerhet och köparen vill kunna backa av förståeliga skäl om hon inte sett hästen. Jag hade förmodligen accepterat att vänta, men också meddelat att hästen var till salu fram till betalning skett och agerat som om hästen inte vore bokad/såld. Givetvis hade jag inte sålt hästen till någon annan samma dag som de kommer för att hämta.

Håller helt med Lobelia. Fram till att handpenningen är lagd är hästen till salu och visas som vanligt för min del. Vilket en köpare/spekulant ska vara medveten om. Vill köparen riskera att någon annan köper hästen mitt framför näsan på dem, inte mig emot.

Men vis av erfarenhet hade jag inte sett hästen som såld eller ens bokad innan köparen visar att de menar allvar (handpenning eller köpesumma).

*kl*

Jag har gjort så att jag har tagit handpenning när hästen bokas, alternativt betalat när jag har bokat. Dvs - när hästen ska hållas för köparen så betalas handpenningen. Annars går det förstås bra att vänta, men då annonseras ju hästen fortfarande som övriga har skrivit. Sen har jag iofs skickat kontrakt med post så att det skrivs under i samband med betalning av handpenningen.

Handpenningen är ju en garant för att hästen inte ska säljas till någon annan.

När jag hittade min ungponny på annons så stod hon 40 mil bort (enkel resa). Jag bestämde mej över telefon att jag skulle ha henne, så jag satte direkt in handpenningen till ägaren och hon var då inte längre tillgänglig för andra spekulanter :)
Vi vet.bes. när jag kom för att hämta henne, hade hon ej gått genom bes. så hade jag fått handpenningen tillbaka. Hade jag ångrat mej bara pga att det kändes fel, så hade jag ej fått tillbaka pengarna.

(Nu var hästen väldigt billig, så handlade bara om några hundra i handpenning)

Jag anser själv att handpenningen läggs så fort beslutet e fattat att man vill ha hästen/ponnyn. Och själv har jag alltid betalt handpenningen så fort som möjligt.

Köparen anser att det räcker att hon beställer en transport som "handpenning". Vilket jag tycker känns osäkert då den e lätt att avbeställa.

Men jag ska mail henne som ni har sagt här. Att sålänge jag inte har handpenningen/köpesumman e hon öppen för köp.

Jag har gjort båda varianterna faktiskt.

Mina 'gamla' hästar har jag köpt genom att betala hela summan då jag hämtat hem hästen.
Tant la vi 10% handpenning direkt efter provridning så att hon verkligen skulle vara borta från marknaden.
Hon är också den 'lättaste' hästen jag köpt så det var många som var intresserade av henne. Men vi var först :D

Sen betalade jag resterande vid hämtningen. Eller rättare sagt säljaren betalade transporten hem till oss, men vi hade betalat henne då genom banköverföring på dator vid kontraktsskrivandet. Vi hade samma bank så pengarna gick över direkt.
Förr har jag alltid köpt med kontanter, men det var väldigt smidigt att bara gå in på internetbanken och föra över pengar direkt. :)

De andra har varit mer åt problemhästhållet så det har inte varit så stort intresse, kanske därför man betalat hela summan vid hämtning? Har inte tänkt på det innan.

När jag bestämde mig för att köpa min häst la jag handpenningen direkt när jag bestämt mig. I mina ögon, både som säljare och köpare, är hästen inte bokad förrän handpenningen är lagd och kan således annonseras ut av säljaren som vanligt.

Handpenningen är ju en säkerhet för säljaren och köparens bevis på att denne är seriös. Om köparen drar sig ur på ogiltig grund tillfaller ju handpenningen säljaren som kompensation för förlorad tid. Om det inte finns någon handpenning och köparen drar sig ur dagen innan hästen ska hämtas är det inte speciellt kul då du inte får någon kompensation för den tiden du förlorade på att hålla hästen åt köparen.

Som säljare hade jag inte accepterat att hålla hästen bokad om det inte finns en handpenning lagd utan hade informerat köparen att hästen kommer fortsätta annonseras ut som vanligt och presenteras för andra köpare. Om köparen sen vill riskera att hästen plötsligt säljs till någon annan är det upp till denne, vill personen ha ensamrätt på hästen är det handpenning som gäller.

*KL*
Innan handpenningen är erlagd så är hästen till salu ,men jag kan även förstå köparen att hon vill se kontraktet innan hon lägger handpenning !

Folk skriver in alla de möjliga saker i kontrakten så även där måste man vara överns från början vad som gäller vid köpet .

Mia

Att lägga handpenning är ju mer köparens intresse än säljarens då det innebär att köparen liksom ” låser” hästen så den inte sälj till någon annan. Fram till dess kan du sälja den till vem du vill…

Jag brukar skriva ett kontrakt och maila över till köparen så att denne får se villkoren innan handpenning erläggs. Jag tycker det är helt rimligt att köparen ska få veta vad som avtalas innan några pengar byter hand. Visst är hästen till salu under tiden men som säljare får man ju vara lite smidig och avvakta med övriga spekulanter om man kommit så långt.

Men sen gäller det att vara snabb... Att skicka över ett avtal via mail och få ett svar returnerat med en bekräftelse på att köparen har sett och godkänt villkoren och sen få in handpenningen kan ju faktiskt bli avklarat på en och samma dag om man lägger manken till.

Precis. Maila över till köparen, köparen skriver ut, skriver under, skickar till säljaren och sätter samtidigt över pengarna till säljarens konto. Snabbt och lätt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka